نهضت عاشورا، سر منشأ نهضت‌های اصلاحی جهان است
کد خبر: 1314082
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۷

نهضت عاشورا، سر منشأ نهضت‌های اصلاحی جهان است

گروه اجتماعی: امام جمعه شهرستان سراوان گفت: نهضت عاشورا، همواره در طول تاریخ، سر منشأ نهضت‌های اصلاحی جهان بوده است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه سیستان وبلوچستان، حجت‌الاسلام غلامرضا دهقان، امام جمعه شهرستان سراوان در خطبه‌های روز جمعه، 17 آبان‌ماه که در مسجد جامع علی‌بن ابیطالب(ع) این شهرستان ایراد شد، اظهار کرد: یکی از دلایل عمده قیام امام حسین(ع) و نهضت عاشورا، اقامه امر به معروف و نهی از منکر بود.



 وی در ادامه عنوان کرد: امام حسین(ع) هدف خود از این قیام را این‌گونه بیان می‌کند: « ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنکرواسیرو بسیره جدّی وابی». بنابراین به جامعه آن روز و فرداها فرموده هدفش کسب حکومت نبوده، بلکه امر به معروف و نهی از منکر و احیای سنت رسول خدا بوده است.



امام جمعه شهرستان سراوان تصریح کرد: همچنین از دیگر علل قیام کربلا، می‌توان به آزادی و آزاد زیستی، کفربه طاغوت، اصلاح امت، اقامه حکومت عدل، اتمام حجت بر مردم ، آگاهی دادن به مردم و افشا کردن ماهیت نظام حاکم که آن را در پشت نقاب نیرنگ و فریب ماهرانه پنهان ساخته و در پوشش وارث خلافت پیامبر(ص) و شریعت اسلامی، آرمان‌های الحادی و شرک آلود بنی امیه را تحقق بخشید می‌توان اشاره کرد.



وی همچنین خاطر نشان کرد: بعد از قیام کربلا جنبش‌هایی متاثر از این قیام به وجود آمدند از جمله می‌توان به قیام توابین، قیام زیدبن علی ابن الحسین(ع)، قیام مختار ثقفی، قیام محمد ابن عبدالله ابن حسن در حجاز، قیام ابراهیم ابن عبدالله ابن حسن در عراق، قیام فرزندان زید، تشکیل دولت‌های انقلابی علوی در طبرستان اشاره کرد.



دهقان افزود: در دنیای معاصر نیز، جنبش‌های مختلف بیدارگری، از جمله نهضت فدائیان اسلام و نهضت امام خمینی(ره) نیز برگرفته و متأثر از نهضت عاشوراست.



وی با اشاره به فرا رسیدن هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر، بیان کرد: این فریضه دینی، یک امر واجب و ضروری در جوامع بشری است. حرکت امام حسین(ع) نیز در راستای تحقق احیاء این فریضتین بوده است.



رئیس اداره تبلیغات اسلامی سراوان اذعان کرد: ما باید آسیب‌های موجود در جامعه را شناسایی کنیم و وقتی دیدیم، رفتاری در جامعه برخلاف مبانی اسلامی است، انسان هم خودش باید از آن عمل فاصله بگیرد و هم افراد جامعه را از انجام آن عمل نهی کند.



وی افزود: وقتی افرادی پایبند به اعمال نیک باشند ما باید مشوق آن‌ها باشیم، چرا که این دو فریضه از اهمیت بالایی برخوردار است. توصیه به امر به معروف و نهی ازمنکر یک توصیه الهی است.



خطیب نماز جمعه سراوان تصریح کرد: کسی که از این امر مهم سر باز زند مورد نکوهش قرار گرفته است و این فرد شریک جرم گنهکار محسوب می‌شود و در قیامت بصورت خوک و میمون محشور می‌شود.



حجت‌السلام دهقان همچنین در پایان، اشاره‌ای به نشست 5+1   داشته و بیان کرد: امیدوارم کشورهایی که دم از حقوق بشر می‌زنند به حقوق حقه ایران اسلامی نیز احترام بگذارند. ایرانی که ۳۵ سال است تمامی ظلم و ستم‌های ظالمان و غاصبان و مستکبران را تحمل نموده و بدون اتکاء به شرق و غرب سرپای خودش ایستاده و راه اقتدار و پیشرفت را طی کرده است.

captcha