اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها نیازمند شناخت مؤلفه‌های دانشگاه اسلامی است
کد خبر: 1070
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸

اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها نیازمند شناخت مؤلفه‌های دانشگاه اسلامی است

گروه اجتماعی: رئیس سازمان بسیج اساتید استان قم با بیان اینکه برای اسلامی‌شدن دانشگاه ابتدا باید بینش‌ها و تفکر تغییر کند و شناخت درستی از مؤلفه‌های دانشگاه اسلامی به دست آید، ابراز کرد: شناخت مؤلفه‌های دانشگاه اسلامی امر لازم و واجب در اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها است.

محمدمهدی گرجیان، رئیس سازمان بسیج اساتید استان قم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه خراسان رضوی، گفت: نبود شناخت درست از اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و بی‌اطلاعی از اینکه دانشگاه‌ها به لحاظ اندیشه‌ای و زیرساختی اسلامی نیستند، موجب خواهد شد اسلامی شدن دانشگاه‌ها برای ما موضوع قابل تاملی نباشد.
وی با تاکید بر اینکه مسئله اسلامی‌شدن دانشگا‌ه‌ها مانند بیماری است که به دلیل عدم آگاهی به دنبال درمان نمی‌رود، افزود: تا زمانی که این مسئله برای ما روشن نشود که اسلامی‌شدن دانشگاه نیاز اصلی جامعه ماست، به اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها نخواهیم پرداخت.
گرجیان تصریح کرد: اگر بخواهیم جامعه را به سمت مطلوب حرکت دهیم، در قدم اول باید دانشگاه‌ها اسلامی‌ شود و در واقع تا زمانی که دانشگاه‌های ما به سمت اسلامی‌شدن گام برندارد، جامعه نیز متحول نخواهد شد.
رییس سازمان بسیج اساتید استان قم بیان کرد: برای اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها، باید وضع مطلوبی را که در اسلام برای علوم ترسیم شده، در نظر بگیریم سپس برای رسیدن به این الگو، راهکارهای علمی و عملی ارائه کنیم.
وی ابراز کرد: بسیج اساتید در این چند سال اخیر که اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها مطرح شده، به دنبال طرح تحولی در دانشگاه‌ها است، که به نظر می‌رسد در نوع خودش بسیار خوب عمل شده است، هر چند هنوز راه زیادی برای پرداختن هر چه بهتر این موضوع باید پیموده شود.
گرجیان خاطر نشان کرد: برای رسیدن به این مطلوب باید در مرحله اول شناخت، معرفت و تعمیق خود را از اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها افزایش دهیم و در گام بعد به دنبال اسلامی‌‌شدن دانشگاه‌ها برویم، زیرا شناخت مولفه‌های دانشگاه اسلامی امر لازم و واجب در اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها است.
وی با بیان اینکه افراد بسیاری هستند که تلاش می‌کنند تا طرح تحولی را در دانشگاه‌ها پیاده‌سازی کنند اما از اصول اولیه این کار مطلع نبوده و تنها به دنبال تحول هستند، ادامه داد: معرفت بخشی، باور و شناخت مقصد و کارکردهای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها مسائلی است که در اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها باید به آن توجه شود، همچنین برای رسیدن به این موضوع باید باورها و زیرساخت‌های فکری تغییر کرده و در این رابطه تعمیق و معرفت انجام شود.
رئیس سازمان بسیج اساتید استان قم، تصریح کرد: متاسفانه بعد از گذشت چندین سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز در این عرصه کاری صورت نگرفته است و در حال حاضر نیز افرادی ادعای تغییر و تحول و اسلامی‌شدن دانشگاه‌‌ها را دارند که مبدا و مقصد را به خوبی نمی‌شناسند.
وی با اشاره به سخن امام صادق(ع) که می‌فرمایند: «اگر جاهلی مقصد را نشناسد هرچه سرعت خود را بیشتر کنند به جای رسیدن به مقصد از هدف دورتر می‌شود»، بیان کرد: برای اینکه دانشگاه اسلامی داشته باشیم باید فرهنگ‌سازی بکنیم زیرا نمی‌توان بدون فرهنگ‌سازی دانشگاه اسلامی بنا کنیم.

captcha