دانشگاه‌ها از ماهیت اصلی خود فاصله گرفته‌اند
کد خبر: 4068778
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
کدخدایی:

دانشگاه‌ها از ماهیت اصلی خود فاصله گرفته‌اند

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با بیان اینکه امروز دانشگاه مرکز مدرک‌گرایی شده و در دانشگاه هم طفل گریزپای و هم معلم گریزپای داریم، گفت: دانشگاه از ماهیت اصلی خود فاصله گرفته است.

عباسعلی کدخدایی، رئیس پژوهشکده شورای نگهبانبه گزارش ایکنا از فارس، عباسعلی کدخدایی، رئیس پژوهشکده شورای نگهبان، امروز، 14 تیرماه در نشست تخصصی «مسیر تحول؛ دانشگاه، قانون و منطق حکمرانی» که در دانشگاه شیراز برگزار شد، با بیان اینکه در شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی همگان سهم دارند، گفت: برای رسیدن به نقطه مطلوب، باید حکمرانی مطلوبی هم باشد که پایه اصلی این حکمرانی نظام حقوقی و قانون و قانون‌گذاری است.

وی با طرح این سؤال آیا همه قوانین خوب و مؤثر است، گفت: پاسخ به این پرسش قطعاً نمی‌تواند مثبت باشد بلکه ایراداتی نیز وجود دارد که منجر به نامطلوب بودن و ناکارآمدی برخی از قوانین شده است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: سهم دانشگاه در قانون‌گذاری در گام نخست تا چه اندازه فرض شده و به عنوان یک مرکز علم‌آموزی و علم‌اندوزی تا کجا توانسته است نیازهای جامعه را برطرف کند، دانشگاه مرکز آموزش علم و دانش است، اما آیا دانشگاه توانسته در جامعه و ایجاد یک نظام حقوقی به خوبی ایفای نقش کند.

کدخدایی با بیان اینکه امروز دانشگاه یک مرکز مدرک‌گرایی شده و در دانشگاه هم طفل گریزپای و هم معلم گریزپای داریم، تصریح کرد: دانشگاه به شکل صورت رفته و از ماهیت فاصله گرفته است، اگر گلایه داریم که در دستگاه‌های اجرایی شکل‌گرا شدند چون از دانشگاه این مسئله ترویج می‌شود.

قطع ارتباط دانشگاه با جامعه

وی با تصریح اینکه دانشگاه به تدریج ارتباطش را با جامعه قطع کرده است، گفت: دانشگاه فاصله‌ای با اجتماع پیدا کرده، دانشجو درس می‌خواند و مدرک می‌گیرد اما در جامعه می‌بیند که فضای دیگری است؛ یک بخش از این امر به ضعف سیستم آموزشی برمی‌گردد که دانشگاه از علم محور بودن به مدرک محور بودن رفته است.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با طرح این پرسش که دانشگاه در اخلاق علمی تا کجا توانسته با دانشجو ارتباط برقرار کند، تأکید کرد: اگر مراکز علمی و دانشگاه‌ها به ریل اصلی بازگردد می‌توانیم انتظار داشته باشیم که قانون‌گذاری مجلس درست باشد و به دیگر مسیرها برگردیم. مجلس می‌تواند مراکز تخصصی و پژوهشی داشته باشد که به امر قانون‌گذاری نمایندگان کمک کند چون انتظار نیست که همه نمایندگان آشنا با حقوق باشند، اینکه مجلس هر روز قانون‌گذاری کند، تصور غلطی است.

وی اظهار کرد: گاهی اوقات در قوانین به اقتضائات اجرایی توجه و تنقیح قوانین نیز به درستی انجام نشده است و به یک وضع فراوانی قوانین رسیدیم در حالی که مرکز کارشناسانه برای راهنمایی نمایندگان لازم است که قوانین را بشناسند و دوباره قانونی بر قانون وضع نکنند. قانون جدید مشکلی را حل نمی‌کند تا زمانی که متوجه نباشیم که قانون گذشته چرا اجرایی نشده است.

دانشکده‌های حقوق تقویت شوند

عضو شورای نگهبان با اشاره به آسیب‌شناسی نظام پژوهشی در علم حقوق گفت: در حوزه سیاست‌گذاری پژوهشی نمی‌دانیم کدام نهاد متولی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری است، اگر پژوهش‌هایی نیز می‌شود چون دانشگاه‌ها نتوانستند ارتباط برقرار کنند، هر دستگاهی یک دانشگاه و پژوهشکده زده و جدا شده؛ یکی از اقدامات خوب جمع‌آوری دانشگاه‌ها و مراکز جدید علمی است چراکه باید دانشکده‌های حقوق تقویت شوند.

کدخدایی با بیان اینکه پژوهش‌ها نیز کمی یا برای ارتقای رتبه یا کسب درآمد است، گفت: این چقدر در حکمرانی موثر خواهد بود؟ هزینه‌های زیادی برای پژوهش می‌شود اما اجرا ندارد. در محتوای پژوهش‌ها هم هیچ کدام مسئله‌محور و کاربردی نیست، دستگاه‌ها درخواست پژوهش می‌دهند چون تکلیف قانونی و برای هزینه‌کرد بودجه پژوهشی است تا اینکه مسئله‌ای حل شود.

وی در پایان با بیان اینکه قانون اساسی ما که قانون اساسی دینی است با حقوق مردم منافاتی ندارد، افزود: اگر در دستگاه اجرایی علی‌رغم داشتن مصوبه حقوق مردم تضییع شود، شورای نگهبان ورود می‌کند اما این امر تبیین نشده است و از شورای نگهبان انتخابات را فقط دیده‌ایم ولی آرای شورای نگهبان مبتنی بر اصول اسلامی در کدام دانشگاه بررسی و تبیین شده است.

انتهای پیام
captcha