کد خبر: 4270780
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲

انتقاد عضو شورای شهر شیراز از بلاتکلیف ماندن طرح «احیای محلات مسجدمحور»

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به تدوین طرح «احیای محلات مسجدمحور»، از بلاتکلیف ماندن اجرای این طرح انتقاد کرد و به بیان نکاتی در این زمینه پرداخت.

مهدی طاهری، عضو شورای اسلامی شهر شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، مهدی طاهری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز عصر امروز، 19 اسفند در نطق پیش از دستور جلسه علنی این شورا با یادآوری اینکه طرح «احیای محلات مسجدمحور» در اردیبهشت سال جاری پس از فراز و نشیب‌های فراوان در این شورا به تصویب رسید، گفت: كلیات این طرح در انتهای سال 1401 مصوب شد و شهرداری مكلف بود تا لایحه دستورالعمل آن را برای اردیبهشت سال 1402 به شورا ارائه کند اما با یكسال تأخیر وارد صحن شد. سال گذشته بودجه 400 میلیارد تومانی آن جذب نشد و جذب حداكثر 10 درصد بودجه 600 میلیارد تومانی امسال آن هم در هاله‌ای از ابهام است.

وی با طرح این سؤال که چند محله و مسجد شهر شیراز مقدس از جزئیات این طرح بزرگ اطلاع دارند، افزود: چرا روابط عمومی شهرداری در طی این مدت تبلیغ و ترویجی از آن ندارد و بدنه مدیران و کارشناسان سازمان فرهنگی شهرداری و شهرداری‌های مناطق كه باید مركز عقد و اجرای تفاهم‌نامه با مساجد و محلات باشند، هنوز به جزئیات دستورالعمل مربوطه تسلط ندارند.

طاهری با بیان اینکه برخی فرآیندهای مالی مبهم است كه نسبتی با ترتیبات دستورالعمل مصوب ندارد و در طول این مدت فقط یک جلسه شورای سیاستگذاری به ریاست نماینده ولی فقیه در استان فارس تشکیل شده است، گفت: بزرگ‌ترهای محلات و مساجد نیز از این سردرگمی در امان نبوده و در جریان جزئیات این طرح نیستند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه به تعریفی از واژه «محله» پرداخت و گفت: «محله» جایی است كه در آن متولد شده و رشد می كنیم و دنیایی از خاطره‌‌ها كه از آن در ذهنمان انباشت شده است. البته كانون گرم و معنوی همه غم‌ها و شادی‌های مشترك در نهاد محله، وجود یك پایگاه بود به نام «مسجد محل» و همین‌ها بود كه ما را «بچه‌ مسجد محل» نامیدند. محله، همان جایی بود كه با رشد ما، رشد كرد، اما ما او را فراموش کردیم.

وی با بیان اینکه مردم محله را محور اقدامات فرهنگی می‌دانیم، گفت: طرح محلات مسجدمحور موجب احیای شورای محله و مسجد می‌شود و در آن بسیج و کانون فرهنگی، هیئت مذهبی و گروه جهادی نیز دور هم جمع شده و یک اجتماع قدرتمند را تشکیل می‌دهند.

طاهری یکی دیگر از اثرات طرح مذکور را جذب جوانان به سبک زندگی اسلامی دانست و افزود: در این طرح مثلث طلایی تربیت یعنی خانه، مدرسه و مسجد محور اصلی قرار گرفته‌اند و همچنین در آن اقدامات مختلفی مانند تأمین جهیزیه، جشن ازدواج، تکریم بزرگ‌ترها، برپایی مراسم مذهبی در مناسبات، ترویج جلسات خانگی قرآن و برگزاری مسابقات قرآن و... نیز دیده شده است.

وی با تأکید بر اینکه محله بنیادی‌ترین عنصر شهری و حلقه واسطه بین شهر و شهروندان است، گفت: چرا برخی از ما قیم فرهنگ محلات می‌شویم و مفهوم مسجد محوری را فقط صرف هزینه كالبد مساجد می‌كنیم اما همزمان به محلات و گرفتاری‌های اجتماعی آن‌ها کم اعتنا هستیم و مردم را مشارکت نمی‌دهیم . آیا فرض ما این است که می‌گوییم این مسائل با بهزیستی، کمیته امداد، اوقاف و... است. به تعمیر مسجد توجه داریم اما به تمركز فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و ورزشی برای جذب جوانان به مساجد و حسینیه‌ها و سبک زندگی اسلامی ایرانی و شیرازی كم توجه هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: اینکه در طرح محلات مسجدمحور، شهرداری، مسجد و بزرگ‌ترها و جوانان فعال محله را محور حل مسائل فرهنگی و اجتماعی خود قرار دهیم، آیا امری پسندیده نیست.

وی با بیان اینکه دستورالعمل این طرح می‌گوید قرارگاه باید بلافاصله باید راه‌اندازی شود، گفت: سازمان فرهنگی باید مشاور برای هر شش كارگروه این دستورالعمل شامل فرهنگی و هنری، اجتماعی و امور خانواده، نماز و قرآن و عترت، ورزش و جوانان و تفریح، عمران، محرومیت‌زدایی و جهاد سازندگی و امور فضای مجازی اختیار كند که انجام شده است.

طاهری با تصریح اینکه در راستای این طرح باید با مركز رسیدگی امور مساجد با دستور شورای سیاستگذاری قرارگاه فرهنگی، قرارداد مشاوره منعقد می‌شد که انجام نشده است، افزود: باید ائمه جماعت فعال و جوان‌محور و محله‌محور را در طرح دخالت می‌دادند كه مبهم است وضعیت در كجاست. آیا مشاور این شش تخصص نباید از هم جدا باشد. گلایه‌ها در این زمینه بسیار هستند.

انتهای پیام
captcha