دومین جایزه ادبی «ساهر» آغاز به کار کرد
کد خبر: 4202076
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
در شیراز؛

دومین جایزه ادبی «ساهر» آغاز به کار کرد

همزمان با ایام هفته بزرگداشت سربازان گمنام امام زمان(عج)، آیین آغازین دومین دوره جایزه ادبی «ساهر» با موضوع حافظان امنیت در شیراز برگزار شد.

آغاز به کار دومین جایزه ادبی «ساهر»، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، همزمان با ایام هفته بزرگداشت سربازان گمنام امام زمان(عج)، آیین آغازین دومین دوره جایزه ادبی «ساهر» با موضوع حافظان امنیت همراه با نشست خبری  امروز، 7 اسفندماه در تماشاخانه استاد هودی شیراز برگزار شد.

حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این نشست خبری موضوع دومین جایزه ادبی «ساهر» را، داستان‌های پلیسی و امنیتی اعلام کرد و گفت: ایده اولیه از این رویداد فرهنگی که در ارتباط با موضوعاتی است که مغفول مانده و کمتر به آن پرداخته شده، از طرف انجمن ساهر بوده است.

وی با بیان اینکه مجموعه دستگاه‌های امنیتی در اجرای این برنامه همکاری دارند، افزود: امیدواریم بتوانیم گستره این جایزه را وسیع کنیم.

مدیرکل ارشاد فارس اظهار کرد: همچنین تلاش داریم مجموعه کارگاه‌هایی در سطح کشور برای آشنایی بیشتر جامعه مخاطب با موضوع حساس امنیت ملی داشته باشیم.

قانعی ادامه داد: اوضاع کنونی جهان و پازلی که ایران در آن قرار گرفته نشان از این دارد که جامعه باید آگاه بر نقش دستگاه امنیتی شود و رسالت جامعه اطلاعاتی بر این است که برای ارتقای این آگاهی آموزش غیر مستقیم داشته باشد که در ساهر اتفاق می‌افتد، همانطور که تولید این آثار داستانی کمک به فرایند آموزشی کرده و گستره اطلاعاتی مخاطب را در این حوزه افزایش می‌دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار کرد: دلیل انتخاب پلاتوی تئاتر برای این آیین و رونمایی این است که نشان دهیم اگر بستر داده‌های اولیه از جنس داستان و نمایشنامه فراهم باشد، به راحتی می‌توان برای نمایش و فیلم کوتاه ایده‌پردازی کرد.

بیژن کیا، دبیر علمی «ساهر» نیز در این نشست خبری با تصریح اینکه بخش عمده سینمای هالیوود، امنیت ملی است و تکرار این کلیدواژه برای شهروند اهمیت پیدا میکند، گزارشی از دوره اول این جایزه ادبی ارائه داد و گفت: بعد از تشکیل انجمن، از توان علاقه‌مندان به داستان استفاده شد و ایده برگزاری جایزه ادبی شکل گرفت. گستره ملی مد نظر بود و فراخوان در سه بخش داستان کوتاه، داستانک و رمان سال امنیت، انتشار داده شد.

وی با بیان اینکه بیشتر نویسندگان این حوزه خانم ها هستند و پیشتاز در این عرصه، افزود: آثاری که ارسال شد قابل توجه بود، هم از نظر کمی و هم کیفی که نشان از آمادگی اولیه جامعه جهت ورود به گفتمان ادبی و هنری داشت و منجر به وجود آمدن دغدغه مشترک بین  شعرا و نویسندگان استان و شکل‌گیری مکتب شعر گمنامی گشت.

کیا، برگزاری کارگاه‌ها در بوشهر و البرز و شیراز را پربار دانست و ادامه داد: از طریق فضای مجازی موارد آموزشی در اختیار دوستان قرار گرفت و اکنون در حال آماده‌سازی درسنامه‌ای هستیم که در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

وی اظهار کرد: این جریان فرهنگی، در قالب دوسالانه ارائه می‌شود تا فرصتی برای گسترش فعالیت آموزشی، ارتقای کیفیت آثار و انتخاب رمان امنیت سال باشد که پایان آن آخر آبان‌ماه ۱۴۰۳ خواهد بود.

انتهای پیام
captcha