ابهام درباره زمان آغاز آتش‌بس بشردوستانه در غزه
کد خبر: 4183625
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲

ابهام درباره زمان آغاز آتش‌بس بشردوستانه در غزه

زمان آغاز آتش‌بس بشردوستانه در غزه در پی اظهارات مسئولان رژیم اشغالگر صهیونیست مبنی بر به تعویق انداختن تبادل اسرا میان دو طرف همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

ابهام در مورد زمان آغاز آتش‌بس بشردوستانه در غزهبه گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «عربی 21»، هنوز هیچ طرفی از جمله قطر، اشغالگران صهیونیست و مقاومت فلسطین زمان مشخصی برای آغاز آتش‌بس بشردوستانه در نوار غزه اعلام نکرده‌اند.

رویترز به نقل از ارتش اشغالگر صهیونیست گزارش کرد که زمان اجرای آتش‌بس هنوز مشخص نیست، اما برای آن آماده است.

این در حالی است که مقامات اسرائیلی شامگاه چهارشنبه اعلام کردند که «قبل از روز جمعه» هیچ توقف حمله به غزه یا آزادی اسرا صورت نخواهد گرفت.

یک مقام صهونیست نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: درگیری با جنبش حماس در روز پنجشنبه هیچ توقفی نخواهد داشت.

در همین راستا، «تزاچی هانگبی»، مشاور امنیت ملی اسرائیل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: مذاکرات برای آزادی اسرا بدون توقف ادامه دارد و آزادی اسرا قبل از روز جمعه صورت نخواهد گرفت.

قطر زمان آتش‌بس را اعلام می‌کند

همچنین، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز شامگاه چهارشنبه با اشاره به این که هنوز زمان مشخصی برای اعلام آتش‌بس بشردوستانه در غزه تعیین نشده، گفت: زمان آغاز آتش‌بس را قطر اعلام می‌کند و ما انتظار داریم طی 24 ساعت آینده درگیری‌ها متوقف شود.
ابهام در مورد زمان آغاز آتش‌بس بشردوستانه در غزه
وی اضافه کرد: به محض اجرای آتش‌بس و آزادی اسرا، این امکان وجود خواهد داشت که کمک‌های بشردوستانه به غزه وارد شود.

بامداد دیروز چهارشنبه، ۲۲ نوامبر، بعد از گذشت ۴۷ روز از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط جنبش حماس علیه رژیم صهیونیستی، کابینه این رژیم با پذیرش توافق آتش‌بس با میانجی‌گری‌های دولت قطر و مصر موافقت کرد.

وزارت خارجه قطر صبح چهارشنبه در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: تا 24 ساعت آینده زمان آغاز  وقفه بشردوستانه میان اسرائیل و حماس اعلام خواهد شد.

در بیانیه آمده است: یک وقفه بشردوستانه داده خواهد شد؛ تلاش‌های مصر، آمریکا و قطر به عنوان میانجی‌گران موفقیت‌آمیز بود.
 
براساس بیانیه وزارت امورخارجه قطر، این وقفه بشردوستانه 4 روزه است، احتمال تمدید آن وجود دارد و در مقابل آزادی 50 غیرنظامی، زن و کودک اسرائیلی که در نوار غزه نگهداری می‌شوند، برخی زندانیان فلسطینی در بند اسرائیل آزاد خواهند شد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از یک دوره مذاکرات طولانی با میانجیگری قطر و مصر، توافق آتش‌بس موقت با اسرائیل حاصل شد.
 
در ادامه این بیانیه آمده است: در چارچوب توافق با اسرائیل برای برقراری آتش‌بس موقت 4 روزه، 50 اسیر اسرائیلی در مقابل آزادی 150 فلسطینی در بند طی این مدت آزاد خواهند شد.
 
این در حالی است، رژیم صهیونیستی علی‌رغم تداوم تلاش‌هایش برای دست‌یابی به توافق آتش‌بس، حملاتش علیه بیمارستان‌ها و پناهگاه‌های مسکونی غزه را ادامه و علاوه بر این، مناطقی از جنوب لبنان را بمباران کرد. منبعی آگاه از حزب‌الله لبنان تصریح کرد که در صورت عدم پایبندی اشغالگران به آتش‌بس این گروه به اسرائیل پاسخ خواهد داد.
 
حماس: وقفه انسانی در غزه ساعت 10 صبح پنجشنبه شروع می‌شود

در همین راستا، موسی ابومرزوق، مسئول روابط خارجی جنش حماس در گفت‌وگو با الجزیره گفت که وقفه انسانی در نوار غزه از ساعت 10 صبح پنجشنبه، دوم آذرماه، آغاز خواهد شد.
    
وی با اشاره به زمان آغاز وقفه انسانی در نوار غزه، گفت: بیشتر 50 اسیر اسرائیلی که آزاد می‌شوند دارای تابعیت خارجی هستند.
ابهام در مورد زمان آغاز آتش‌بس بشردوستانه در غزه
ابومرزوق تصریح کرد که در ازای هر اسیر اسرائیلی 3 اسیر فلسطینی آزاد خواهد شد.
 
مسئول روابط خارجی حماس همچنین با بیان اینکه زندانی در غزه وجود ندارد و اسرای اسرائیلی در خانه فلسطینی‌ها نگهداری می‌شوند و شماری از همین اسرا نیز طی بمباران ارتش اسرائیل کشته شده‌اند، افزود: ما متعهد به آزاد کردن تمامی اسرای فلسطینی از زندان‌های اسرائیل هستیم.
 
 جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.
 
این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند و علاوه به هلاکت رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.
 
رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرده و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داده است که حملات اسرائیل تاکنون به شهادت بیش از ۱۴ هزار نفر منجر شده است.

دفتر اطلاع‌رسانی دولت حماس در غزه خبر داد که در جریان حملات رژیم صهیونیستی به غزه، ۱۴ هزار و ۱۲۸ نفر شهید شده‌اند که از این تعداد، پنج هزار و ۸۴۰ نفر کودک و سه هزار و ۹۲۰ نفر هم زن بوده‌اند.
انتهای پیام
captcha