چشم‌انداز تاریک حمایت از مردم فلسطین از منظر حقوق بین‌الملل + صوت
کد خبر: 4177170
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
کریمی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

چشم‌انداز تاریک حمایت از مردم فلسطین از منظر حقوق بین‌الملل + صوت

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه حقوق بین‌الملل به نفع مردم مظلوم فلسطین است اما در عمل زمینه اجرا در محیط بین‌الملل پیدا نکرده، گفت: با اینکه تلاش‌ها و فعالیت‌های حقوق بشری در سطح جهان، افکار عمومی را متوجه واقعیت‌های درون سرزمین‌های اشغالی و جنایات اسرائیل می‌کند اما از منظر سیاست بین‌الملل و قواعد نظام بین‌الملل به واسطه نظام سلسله‌مراتبی قدرت جهانی، چشم‌انداز روشنی در جهت حمایت از مردم مظلوم فلسطین دیده نمی‌شود.

غلامرضا کریمی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی

غلامرضا کریمی، دانشیار روابط بین‌الملل و رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ضرورت توجه به ابعاد حقوق بشری جنایات رژیم صهیونیستی در کنار ابعاد سیاسی و نظامی تحولات اخیر در فلسطین گفت: از منظر کلان، اسرائیل در طول سالیان گذشته به ویژه از 2007 تا به امروز با انجام چهار جنگ مستقیم علیه مردم غزه مرتکب جنایات متعددی همچون بکارگیری سلاح‌های ممنوعه، حمله و کشتار غیرنظامیان، تخریب اموال عمومی، بمباران و تخریب مدارس، بیمارستان‌ها، مساجد و حمله به نیروهای امدادگر شده که همگی نقض فاحش حقوق بین‌الملل و مصداق جنایت علیه بشریت است.
 
وی افزود: از آنجا که اسرائیل پس از جنگ شش‌روزه 1967، نوار غزه و کرانه باختری را اشغال کرده، لذا طبق قوانین بین‌المللی، سرزمین غزه، سرزمین تحت اشغال محسوب می‌شود و تابع مقررات کنوانسیون‌های 1949 ژنو است و باید این مقررات در غزه اعمال شود اما در مقابل اسرائیل این مناطق را جزو لاینفک سرزمین خود تلقی می‌کند و وضعیت سرزمین‌های اشغالی را که تابع این قواعد و مقررات حقوق بشردوستانه است، قبول ندارد. 
 

نهادهای حقوق بین‌المللی در نقش یک ناظر بی‌خاصیت  

 
تصریح کرد: سوگمندانه باید گفت از منظر سیاست بین‌الملل و قواعد نظام بین‌الملل چشم‌انداز روشن و مشخصی در جهت حمایت از مردم مظلوم فلسطین دیده نمی‌شود زیرا نهادها و سازمان‌های بین‌المللی تحت نظام سلسله‌مراتبی قدرت در سطح بین‌الملل قرار دارند و قدرت‌های بزرگ در عمل اجازه نمی‌دهند که کنش و اقدام خاص و مؤثری علیه اسرائیل انجام بگیرد و این موجب شده اسرائیل با وجود آنکه مسئولیت بین‌المللی به خاطر نقض حقوق بشردوستانه دارد، به هیچ‌وجه توجهی به الزامات حقوق بین‌الملل نداشته باشد و نهادهای بین‌المللی در واقعیت نقش یک ناظر بی‌خاصیت را ایفا می‌کنند که به جز تماشای نقض حقوق بشر اقدام دیگری انجام نمی‌دهند.
 
این استاد روابط بین‌الملل دانشگاه خوارزمی در پاسخ به این سؤال که همگرایی کشورهای جهان از جمله کشورهای اسلامی با تشکیل پرونده علیه جنایات بشری اسرائیل نمی‌تواند به مثابه یک اهرم فشار عمل کند، گفت: حتماً این فعالیت‌ها و تحرکات بر روی افکار عمومی مؤثر است و می‌تواند فشارهایی را بر روی مجامع حقوق بشری بین‌المللی وارد کند. همین الان فشار افکار عمومی جهان در قالب تجمعات و راهپیمایی‌های گسترده و همگرایی و وحدت امروز جهان اسلام در خصوص مسئله فلسطین نقش مؤثری در عدم حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه داشته اما نکته این است که در صحنه بین‌الملل قدرت و زور اهمیت بیشتری دارد. 
 

مقاومت و انتفاضه؛ تعیین‌کننده آینده فلسطین

 
وی تأکید کرد: فلسطینی‌ها طی 70 سال گذشته به این جمع‌بندی رسیدند مسئله تعیین‌کننده، همان جریان مقاومت و انتفاضه است. اگر حماس این قدرت را نداشت که عملیات قدرتمندانه را در روز 7 اکتبر انجام دهد و یک روز خاص را برای اسرائیلی‌ها رقم بزند، ظلم سازمان‌یافته و عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل به راحتی ادامه و تداوم پیدا می‌کرد. در حقیقت زمانی که حماس و مقاومت به این توانمندی دست پیدا کردند که معادلات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی و منطقه را به هم بزنند، به طور طبیعی توجه جهان اسلام و فضای بین‌المللی به مسئله فلسطین بیشتر شد. 
 
کریمی ادامه داد: اگرچه اسرائیل به دلیل شکست بسیار سخت اطلاعاتی و نظامی از مقاومت در روز 7 اکتبر به دنبال جبران این شکست است و با آواره کردن فلسطینی‌ها و کشتار وسیع مردم غزه، می‌خواهد این خشم و کینه خود را پوشش دهد، اما هیچ‌کدام ویژه و خاص بودن این شکست را ترمیم نمی‌کند و اسطوره شکست‌ناپذیری اطلاعاتی و نظامی اسرائیل در هم شکسته است و حملات امروز صهیونیست‌ها حرکاتی کور با هدف قتل عام گسترده است.
 
رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی بیان کرد: براین اساس فعالیت‌های جهانی، نوع کنش کشورهای اسلامی و ملت‌های آزادی‌خواه جهان در جهت حمایت از فلسطین بسیار مؤثر است اما به دلیل حمایت‌های وسیع غرب نباید انتظار داشت براساس معیارها و قواعد حقوق بین‌الملل، سران رژیم صهیونیستی به عنوان جنایتکار جنگی تحت تعقیب قرار بگیرند یا اینکه قواعد حقوق بشردوستانه علیه آنها اعمال شود و لذا باید ظرفیت و توانمندی‌های مقاومت فلسطین در عرصه عمل ارتقا یافته تا بتوانند معادلات را تغییر دهند.
 

تأثیر عملیات 7 اکتبر در افزایش توجه بین‌المللی به مسئله فلسطین

 
وی افزود: با توجه به تحولات دو هفته گذشته در این منطقه، می‌توان گفت هویت فلسطین مجددا احیا شده، توجه مجامع بین‌المللی به مسئله فلسطین معطوف شده و ضرورت تشکیل یک کشور فلسطینی بیش از گذشته نزد افکار عمومی احساس می‌شود. حتی کشورهای غربی در حال حرکت به سمت تشکیل یک کشور مستقل فلسطین هستند و این بخشی از تأثیرات فشار افکار عمومی جهانی و به ویژه ملت‌های اسلامی در تعیین وضعیت آینده فلسطینی‌ها است.
 
کریمی درباره طرح برخی شبهه‌ها مبنی بر بی‌نتیجه بودن عملیات طوفان الاقصی با توجه به واکنش وحشتناک و غیر انسانی رژیم صهیونیستی و تلاش برای کوچاندن اجباری مردم از نوار غزه گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها در سطح منطقه‌ و نظام بین‌الملل، اگر پیمان صلح ابراهیم و عادی‌سازی روابط اسرائیل با عربستان به نقطه نهایی می‌رسید، طرح‌هایی توسط وزارت امور خارجه آمریکا پیشنهاد شده بود که قیمومیت نوار غزه به عربستان واگذار شود یا اینکه با توجه به ایجاد آرامش در سطح منطقه اسرائیل فضایی را برای تضعیف یا از بین بردن جنبش مقاومت فلسطین به دست می‌آورد. براین اساس عملیات حماس بازی رژیم صهیونیستی را به هم زد و سناریویی که قرار بود تا چند ماه آینده با طراحی ویژه اسرائیل علیه جنبش‌های مقاومت در غزه، انجام بگیرد، شکست خورد.
 

طوفان الاقصی و برهم خوردن جریان پیمان ابراهیم و عادی‌سازی

 
این استاد روابط بین‌الملل دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: با این عملیات نه تنها جریان بازی پیمان ابراهیم و روند عادی‌سازی بر هم خورد، بلکه مسئله فلسطین و ضرورت تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی دوباره در دستور کار افکار عمومی جهانی و مجامع بین‌المللی قرار گرفت.
 
کد
 
 
کریمی در پایان اظهار کرد: اسرائیل در طول 70 سال گذشته نشان داده از هیچ تلاشی برای نابودی فلسطینی‌ها فروگذاری نمی‌کند و به هیچ وجه حق تعیین سرنوشت و حق هویت فلسطینی‌‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد. در واقع بنای اسرائیل این بود و هست که با توجه به اهرم‌های بین‌المللی که در اختیار دارد، فلسطینی‌ها را در یک وسعت سرزمینی حداقلی نگه دارد و حتی یک سری اماکن در کشورهای اسلامی مشخص کند تا فلسطینی‌ها به منزله آوارگان در آنجا استقرار پیدا کنند و لذا عملیات حماس و جهاد اسلامی یک عملیات پیش‌دستانه در راستای خلع سلاح طرح‌های و سناریوهای اسرائیل بود و علت این حجم از خشونت و نقض حقوق بشر صهیونیست‌ها به خاطر گستردگی ابعاد این شکست است.       
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری               
                               
انتهای پیام
captcha