وضعیت اسرا در زندان‌های رژیم صهیونیستی بعد از طوفان الاقصی
کد خبر: 4177074
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷

وضعیت اسرا در زندان‌های رژیم صهیونیستی بعد از طوفان الاقصی

بعد از عملیات طوفان الاقصی، محدودیت‌های شدید بر حقوق اسرای فلسطینی، شکنجه، محرومیت از مراقبت‌های پزشکی، سلول انفرادی و بازداشت خودسرانه و اقدامات خشونت‌آمیز دیگر اعمال شده که هدف آن شکست اراده آنها و تضعیف روحیه مقاومت بین اسرای فلسطینی است.

به گزارش ایکنا به نقل از Mondoweiss، باسل فرج(Basil Farraj)، جامعه‌شناس و فعال حقوق زندانیان فلسطینی در یادداشتی به موضوع تشدید فشار بر اسرای فلسطینی پس از عملیات طوفان الاقصی پرداخت و نوشت: از زمان تشدید جنگ نسل‌کشی اسرائیل علیه فلسطینیان در 7 اکتبر 202 و تداوم بمباران غزه، کمپین دستگیری دسته‌جمعی را در سراسر فلسطین به راه انداخته و اقدامات متعددی را برای نقض بیشتر حقوق اسرا اجرا کرده است.

فلسطینی‌ها و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر مدت‌هاست که توجه خود را به رفتار خشونت‌آمیز دولت استعماری شهرک‌نشین اسرائیل با اسرای فلسطینی به عنوان بخشی از سیاست‌های گسترده‌تر اسرائیل علیه فلسطینیان معطوف کرده‌اند.

این شامل محدودیت‌های شدید بر حقوق اسرای فلسطینی، شکنجه، محرومیت از مراقبت‌های پزشکی، سلول انفرادی و بازداشت خودسرانه و اقدامات خشونت‌آمیز دیگر است که برای تضعیف و شکستن اراده آنها و شکست جنبش مقاومت در بین اسیران فلسطینی طراحی شده است.

در مقایسه با گذشته، وضعیت در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های اسرائیل نگران‌کننده‌تر است، زیرا رژیم صهیونیستی، کمپین خشونت‌آمیز انتقام‌جویانه‌ای علیه فلسطینیان در سراسر فلسطین به راه انداخته است. چندین سازمان حقوق بشر فلسطینی، از جمله آدامیر: انجمن حمایت از زندانیان و حقوق بشر (Addameer: Prisoner Support and Human Rights Association)، زنگ خطر را در مورد شرایط فعلی اسرا به صدا درآورده‌اند.

نقض حقوق اسرای فلسطینی

هنوز آمار مشخصی از تعداد اسرای فلسطینی که در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های رژیم اسرائیل نگهداری می‌شوند وجود ندارد، به ویژه با توجه به محدودیت‌های شدیدی که برای دسترسی وکلا به زندان‌ها اعمال شده است. اما انجمن‌های حقوق زندانیان فلسطینی تخمین می‌زنند که اکنون 10 هزار فلسطینی در بازداشت به سر می‌برند که دو برابر تعداد زندانیان قبل از 7 اکتبر است.

این تخمین به احتمال زیاد دور از واقعیت نیست، با توجه به اینکه رژیم اسرائیل کمپین‌های دستگیری روزانه را در شهرهای فلسطین انجام می‌دهد، حداقل 97 نفر در 19 اکتبر(27 مهر) و حداقل 80 نفر تنها در 20 اکتبر(28 مهر) بازداشت شده‌اند. این علاوه بر برآورد 900 اسیر از نوار غزه تا کنون است.

از 7 اکتبر(15 مهر)، سرویس زندان اسرائیل (IPS) تمام بخش‌های زندان را بست، تلویزیون‌ها را از زندانیان مصادره و برق تمام وسایل برقی را قطع کرد. علاوه بر این دسترسی به آب را محدود و غذاخوری زندان را تعطیل کرد. این کار دسترسی به غذا را برای اسرا محدود کرد.

تشدید جنگ اسرائیل علیه زندانیان فلسطینی

کمیسیون امور بازداشت‌شدگان و زندانیان سابق نسبت به کمپین گرسنگی در داخل زندان‌ها هشدار داد. سرویس زندان اسرائیل همچنین ملاقات با خانواده را برای اسرا ممنوع و محدودیت‌های شدیدی را برای ارتباط اسرا با وکلا اعمال کرده است.

به گفته آدامیر، سرویس زندان اسرائیل کلینیک‌های زندان را تعطیل کرده و دیگر اسرا را به بیمارستان‌ها و کلینیک‌های بیرونی منتقل نمی‌کند، به ویژه اسرای متعددی که به دلیل شرایط وخیم سلامتی خود نیاز به مراقبت‌های پزشکی جدی دارند.

این تحولات در پس زمینه مجموعه‌ای از اقدامات افراطی است که سرویس زندان اسرائیل قبلاً علیه اسرای سیاسی فلسطینی انجام داده است.

کنست اسرائیل اصلاحیه‌ای را در دستورالعمل زندان خود در 18 اکتبر(26 مهر) تصویب کرد که به اسرا اجازه می‌دهد روی زمین بخوابند. علاوه بر سایر اقداماتی که برای ازدحام بیش از حد زندان‌ها و کاهش فضای زندگی اسرا طراحی شده‌اند. این اصلاحیه همچنین به وزیر امنیت داخلی اسرائیل، ایتامار بن گویر ـ فاشیست راست افراطی ـ اجازه می‌دهد تا وضعیت اضطراری را در زندان‌ها اعلام و شرایط بدی را که اسرا با آن روبه‌رو هستند تشدید کند.

این وضعیت اضطراری قبلاً زمانی اعلام شده بود که رژیم اسرائیل [در پاسخ به حمله حماس]، نسل‌کشی خود را علیه فلسطینیان در سراسر فلسطین تاریخی، به ویژه در نوار غزه به راه انداخت. نوار ساحلی محاصره شده (غزه) اکنون در معرض بمباران‌های شبانه‌روزی و محاصره قرار دارد که دسترسی آن به آب، غذا، دارو و سوخت را برای 2.3 میلیون فلسطینی ساکن در آنجا محدود کرده است.

تشدید فشار بر اسرای فلسطینی

قدوره فارس (Qadura Fares)، رئیس کمیسیون امور بازداشت‌شدگان سابق، در کنفرانسی که در 17 اکتبر(25 مهر) در کنار سازمان‌های مدافع اسرای فلسطینی برگزار شد، نسبت به شرایط سختی که در حال حاضر اسیران فلسطینی در آن نگهداری می‌شوند، هشدار داد.

 فارس از ضرب و شتم و خشونتی که زندانیان در معرض آن قرار می‌گیرند صحبت کرد، به‌ویژه با اشاره به شرایط زندان النقب، که او آن را به ابوغریب تشبیه کرد. فارس همچنین از حضور نظامیان مسلح اسرائیلی در داخل زندان‌ها، بازداشتگاه‌ها و حیاط زندان‌ها خبر داد و هشدار جدی داد که ارتش اشغالگر اسرائیل و سرویس زندان اسرائیل قصد دارند عملاً زندانیان را نابود کنند.

علاوه بر این، تعداد بازداشت‌شدگان در سرزمین‌های اشغالی سال 1948، که در آن دولت استعماری شهرک‌نشین، کمپین‌های بازداشت خود را تشدید کرده، ناشناخته باقی مانده است. اسرائیل تعداد زیادی فلسطینی را بازداشت و آنها را به اتهام تحریک و کمک به دشمن در طول جنگ متهم کرده است. این امر با به اصلاح قانون ضد تروریسم تسهیل شد تا شامل نظارت گسترده بر آنچه مردم در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کنند، بشود.

چندین مورد از بازداشت افراد در فلسطین اشغالی به دلیل ارسال پست در رسانه‌های اجتماعی گزارش شده است. کمیسر پلیس رژیم اسرائیل، با تکرار لفاظی‌های نژادپرستانه و خشونت‌آمیز به صراحت به فلسطینی‌های ساکن در فلسطین اشغالی هشدار داده که معترضان به جنگ مجازات خواهند شد و او می‌تواند آنها را سوار اتوبوسی کند که به سمت غزه می‌رود.

مقامات اسرائیلی همچنین دستوری صادر کرده‌اند که اسرای فلسطینی از نوار غزه - که کارگرانی هستند که با مجوز کار در فلسطین اشغالی کار می‌کردند - به عنوان جنگجویان غیرقانونی در نظر گرفته شوند. بر اساس قانون مبارزان غیرقانونی در سال 2002، این دستور به مقامات اسرائیلی اجازه می‌دهد تا فلسطینی‌هایی را از نوار غزه می‌آیند برای مدت نامحدود بدون بررسی قضایی نگه دارند.

جنگ با اسرای دربند

تصویر کامل از آنچه که اسرای فلسطینی در حال حاضر با آن روبرو هستند همچنان نامشخص است. با این حال، آنچه مسلم است این است که رژیم استعماری اسرائیل با همه شاخه‌هایش، جنگی را علیه فلسطینی‌ها در همه مناطق در سراسر فلسطین تاریخی به راه انداخته است. علاوه بر جنگ و نسل‌کشی علیه فلسطینی‌های ساکن نوار غزه و کرانه باختری، مقامات اسرائیلی همچنین به دنبال انتقام از اسرای فلسطینی هستند.

طی سال‌ها، دولت استعماری شهرک‌نشین اسرائیل، نوار غزه را به بزرگترین زندان روباز جهان تبدیل کرده است. زندانی که مدام در حال شورش بوده است. اسرائیل تلاش می‌کند تا پروژه‌ هم‌زمان خود را برای ریشه‌کن کردن جنبش اسرا و بازپس‌گیری همه حقوق آن‌ها که طی دهه‌ها مبارزه، از جمله نافرمانی، اعتصاب غذا و تحریم دادگاه‌های نظامی به دست آورده‌اند، انجام دهد.

تشدید جنگ اسرائیل علیه زندانیان فلسطینی

در عین حال، نادیده نگرفتن این نکته مهم است که آزادی اسرای فلسطینی ممکن است به زودی نزدیک باشد. درست مانند زمانی که شش اسیر فلسطینی موفق به رهایی از زندان گیلبوآ(Gilboa) در 6 سپتامبر 2021 شدند. اسرائیل تلاش می‌کند این موضوع را در اذهان اسرا فرو کند که آزادی از اسارت - چه از زندان فیزیکی و چه از زندان اشغالی بزرگتر - دور از ذهن و غیر واقعی است مگر اینکه با خاتمه محکومیت‌های طولانی اسرا همراه باشد که در بسیاری از موارد به چندین حبس ابد می‌رسد.

حمله رژیم صهیونیستی به اسرا بخشی از جنگ نسل‌کشی مداوم آن علیه مقاومت فلسطین است. ما باید اطمینان حاصل کنیم که این جنگ و انزوای اسرا تا زمانی که از آنها در خانه استقبال نکنیم، شکست بخورد.

ترجمه: محمدحسن گودرزی 

انتهای پیام
captcha