هیچ انسان‌ آزاده‌ای در برابر جنایات اسرائیل سکوت نمی‌کند
کد خبر: 4175631
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
آیت‌الله محمود عبداللهی در گفت‌وگو با ایکنا:

هیچ انسان‌ آزاده‌ای در برابر جنایات اسرائیل سکوت نمی‌کند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم معتقد است که مسئله فلسطین، فقط مسئله اسلام و مسلمین نیست، بلکه مسئله انسانی است و هیچ انسان آزاده‌ای نمی‌تواند در برابر کشتار وحشیانه زنان و کودکان فلسطینی سکوت کند. به همین دلیل غیرمسلمانان هم در برخی نقاط دنیا در برابر این جنایات اعتراض کرده‌اند.

حجت الاسلام محمود عبداللهیطوفان الاقصی سبب شد تا بار دیگر نگاه جهانیان به فلسطین معطوف شود. این روزها به دنبال ابطال افسانه شکست‌ناپذیری اسرائیل، این رژیم غاصب تلاش می‌کند تا با کشتن کودکان و زنان، معادله را به نفع خود تغییر دهد و در چنینی شرایطی وظیفه نخبگان، علما و حوزه‌ها سنگین‌تر است. 

خبرنگار ایکنا در گفت‌وگو با آیت‌الله محمود عبداللهی، استاد حوزه علمیه قم و عضو جامعه مدرسین، به تحلیل حوادث این روزها پرداخته است که در ادامه آن را می‌خوانیم؛

ایکنا ـ تحلیل شما از حوادث این روزهای فلسطین چیست و چرا شاهد برخورد وحشیانه‌ای از اسرائیل هستیم؟

استکبار جهانی به مقتضای خوی استعماری‌اش، به دنبال ضربه‌ زدن به اسلام و مسلمین از راه‌های مختلف است؛ آنها دشمن اسلام نابی هستند که یکی از ارکان مهم آن مبارزه با استعمارگران و استثمارگران است. یکی از نمونه‌های آن را در ماجرای اهانت به قرآن شاهد بودیم که در برخی کشورهای اروپایی رخ داد که البته اقداماتی از روی انفعال است. در ماجرای طوفان الاقصی، حرکت بی‌سابقه‌ای رخ داد و ضربه محکمی نه تنها به اسرائیل بلکه به استکبار جهانی و سیستم نظامی، دفاعی و امنیتی آنان بود، زیرا تمام‌قد در حمایت از این رژیم جعلی ایستاده بودند.

همچنین، با توجه به شکستی که اسرائیل خورده در مقام انتقام برآمده است و هیچ رحم و مروتی ندارد و وحشیانه‌ترین کارها را انجام می‌دهد. بحث فلسطین فقط بحث اسلام و مسلمین نیست، بلکه بحثی انسانی است و هیچ انسان آزاده‌ای نمی‌تواند در برابر کشتار وحشیانه زنان و کودکان فلسطینی سکوت کند. به همین دلیل افرادی که مسلمان نیستند در برخی نقاط دنیا در برابر این جنایات دست به اعتراض زده‌اند.

ایکنا ـ همانطور که گفتید اعتراض‌های زیادی انجام شده، اما در این بین وظیفه مسلمانان چیست؟

مسئله فلسطین یک مسئله صرفاً فلسطینی و عربی نیست، بلکه مسئله جهان اسلام است و در معادلات جهانی هم نقش دارد. بنابراین هر مسلمانی به مقتضای دستورات اسلامی، اقتدار امت اسلامی و جهان اسلام را می‌خواهد و باید به هر شکلی که می‌تواند همراهی کند و مجاهدان فلسطین با الگو قرار دادن همین موضوع به مقاومت پرداخته‌اند. قرآن کریم فرموده است: «وَكَأَيِّن مِن نَبِيٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّيّونَ كَثيرٌ فَما وَهَنوا لِما أَصابَهُم في سَبيلِ اللَّهِ وَما ضَعُفوا وَمَا استَكانوا ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الصّابِرينَ». یا در آیه دیگری می‌خوانیم: «إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسۡتَقَٰمُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَيۡهِمُ ٱلۡمَلَـٰٓئِكَةُ أَلَّا تَخَافُواْ وَلَا تَحۡزَنُواْ وَأَبۡشِرُواْ بِٱلۡجَنَّةِ ٱلَّتِي كُنتُمۡ تُوعَدُونَ»؛ حزب‌الله از این آیات تبعیت می‌کند و به جهاد در راه خدا می‌پردازد و اثبات کرده است که مقاومت به نتیجه می‌رسد.

استکبار جهانی دم از حقوق بشر می‌زند و اگر یک موضوع حقوق بشری در کشورهایی که با سیاست‌های آنها مخالف‌اند رخ دهد، همه اعتراض می‌کنند و بیانیه می‌دهند و محکوم می‌کنند، ولی در برابر این جنایات حتی سکوت نمی‌کنند، بلکه به اسرائیل تسلیحات نظامی ارسال می‌کنند. در چنین شرایطی وظیفه هر انسانی به خصوص مسلمین اقتضا می‌کند که فریاد برآورد و سکوت نکند و حداقل بیانیه و شعار بدهد و به صورت عملی از فلسطین حمایت کند، کمااینکه در این روزها در کشورهای غربی هم شاهد اعتراضات بودیم. مطمئن باشیم که این خط «إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱستَقَٰامُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ ٱلمَلَـٰٓئِكَةُ أَلَّا تَخَافُواْ وَلَا تَحزَنُواْ وَأَبشِرُواْ بِٱلجَنَّةِ ٱلَّتِي كُنتُمۡ تُوعَدُونَ» تداوم خواهد یافت.

ایکنا ـ در این شرایط وظیفه نخبگان و علما دشوارتر است و در کنار مواضع بسیار خوب برخی علمای شیعه و اهل سنت، برخی هم مواضعی متفاوت داشتند. نظر شما درباره مسئولیت نخبگان چیست؟

یکی از مسائلی که باید توجه کنیم، بحث جنگ شناختی در کنار جنگ نظامی است، زیرا رسانه‌های استکباری به اشکال مختلف علیه مبارزان فلسطینی تبلیغات منفی به راه انداخته‌اند تا اسرائیل را مظلوم نشان دهند و جنایات او را توجیه کنند. بنابراین اولین وظیفه علما و روحانیت و صاحبان اندیشه و قلم و رسانه در داخل و خارج کشور این است که این تبلیغات را خنثی کنند و در جبهه جنگ شناختی، تبیین درستی از مسائل ارائه کنند. لذا روشنگری و جهاد تبیین بسیار مهم است.

تحریف حقایق از جمله شگردهای دنیای غرب و استکبار است و چون در سالیان متمادی آن را انجام داده‌اند راهکارهای آن را به خوبی یاد گرفته‌اند. از این رو در هفته اخیر دست به انتشار تصاویر و اخباری زدند که سربازان فلسطینی در برخورد با شهرک‌نشینان خشونت به خرج داده‌اند؛ در واقع خط و مشی جایتکارانه اسرائیل در طول 70 سال اخیر را نادیده گرفته‌اند و همین صفات را به فلسطین نسبت می‌دهند و باید مراقب باشیم که در دام این جنگ شناختی نیفتیم و عاملی تبلیغاتی برای اجرای پروژه‌های دشمنان نباشیم و مواضع ما باعث تضعیف جبهه حق نشود. مسلمین باید به دولت‌های خود فشار بیاورند تا سیاست‌هایشان را در قبال فلسطین تغییر دهند و اگر وحدت اسلامی شکل بگیرد، در صحنه منازعات تأثیر مثبتی به جا خواهد گذاشت.

ایکنا ـ برخی از نگاه مذهبی فلسطینیان را به ناصبی‌گری و سنی افراطی متهم می‌کنند. آیا چنین نسبت‌هایی درست است و اگر چنین باشد، بیان آن در این شرایط چه حکمی دارد؟ 

این مطالب در راستای سیاست‌های تفرقه‌افکنانه جبهه استکباری است. چنین نسبت‌هایی درست نیست و مردم مظلوم فلسطین محب اهل بیت(ع) هستند و برای آنان احترام قائلند و اگر افراد معدودی اعتقادی غیر از این دارند، نباید به پای همه مسلمین نوشته شود.

برخی هم می‌گویند اسرائیل نابود نمی‌شود که درست نیست، زیرا این رژیم ساختار و بافت اجتماعی شکننده‌ای دارد و میلیون‌ها یهودی را از نقاط مختلف دنیا جمع کرده‌ است و اگر آنان در معرض خطر قرار بگیرند، به سرزمین‌های مادری‌شان برمی‌گردند.

بنابراین کسانی که خود را عالم اسلامی می‌دانند، باید از امام خمینی(ره) الگو بگیرند و ایشان آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به نام روز قدس نامگذاری کردند تا مسئله فلسطین فراموش نشود. امام خمینی(ره) پرچم وحدت و تقریب اسلامی را بلند کردند و قطعاً چنین مواضع نامناسبی به مجموعه جریانات اسلامی اعم از شیعه و سنی آسیب وارد می‌کنند و افراد باید از آن بپرهیزند و از شخصیت‌هایی چون امام و رهبری الگو بگیرند. ارائه چنین تحلیل‌هایی همان جنگ شناختی است که به آن اشاره کردم و برخی افراد بر اثر جهل و عوامل دیگر تحت تأثیر این جنگ قرار می‌گیرند. اگر جهاد تبیین در برابر این جنگ شناختی به خوبی انجام شود، سردرگمی‌ها از بین خواهد رفت.

مسجدالاقصی و بیت‌المقدس مسئله‌ جهان اسلامی است و ربطی به عرب و عجم و فلسطین ندارد و قبله اول مسلمین است و جایگاه والایی دارد. لذا همه علما و کشورهای اسلامی وظیفه دارند که اقدامات لازم را انجام دهند و از تحلیل‌های تفرقه‌افکنانه بپرهیزند. 

گفت‌وگو از علی فرج‌زاده

انتهای پیام
captcha