طوفان الاقصی معادلات نظامی را به نفع مقاومت تغییر داد
کد خبر: 4175085
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
حمیدرضا ترقی:

طوفان الاقصی معادلات نظامی را به نفع مقاومت تغییر داد

قائم‌مقام امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: برهم خوردن مجدد معادلات راهبردی رژیم صهیونیستی در تقابل نظامی با محور مقاومت از نکات قابل توجه در عملیات طوفان الاقصی است که با این شکست اطلاعاتی و امنیتی که رژیم صهیونیستی خورده، تقریباً معادلات نظامی و اطلاعاتی به نفع جبهه مقاومت، تغییر بسیار بزرگی کرده است.

حمیدرضا ترقی کارشناس مسائل سیاسیحمیدرضا ترقی، قائم‌مقام امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، در خصوص تحولات و حوادث جاری و عملیات بی‌سابقه نظامی از سوی جبهه مقاومت فلسطین علیه صهیونیست‌ها، اظهار کرد: این علمیات یا تهاجم نظامی آفندی مقاومت علیه اسرائیل در طول 70 سال اخیر بی‌سابقه است و نشان‌دهنده وضعیت بسیار مقتدرانه و توانمند جبهه مقاومت، آن هم در ضلع حماس و نه همه مقاومت است، چرا که جبهه مقاومت شامل حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله است و چندین جبهه و ضلع در آن حضور دارند که یکی از اضلاع مقاومت، حماس است که سال‌ها در محاصره کامل صهیونیست‌ها بوده و در محدودترین و کمترین مساحت در سرزمین‌های اشغالی به سر می‌برند و از امکانات بسیار محدود و تحت کنترلی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: تهاجمی که به صورت ترکیبی و چند بعدی از زمین، دریا و هوا علیه اسرائیل رخ داده است، از توانمندی بسیار بالا و طراحی نقشه بسیار دقیق و حساب شده، قبلی برخوردار است و به نظر می‌رسد، مهم‌ترین نشانه قدرت و توانمندی مقاومت در برابر اسرائیل است، همان‌طور که مقام معظم رهبری در سخنرانی که در روز ولادت پیامبر(ص) داشت، به این نکته اشاره کرد که اسرائیل، امروز در ضعیف‌ترین شرایط و جبهه مقاومت در بهترین وضعیت قرار دارد.

غافلگیری اطلاعاتی صهیونیست

ترقی با بیان اینکه مسئله بعدی، موضوع ضعف کامل اطلاعاتی صهیونیست‌ها است، تصریح کرد: علی‌رغم اینکه صهیونیست‌ها از نظر شبکه اطلاعات و نفوذ، از ابزار و وسایل جاسوسی و اطلاعاتی بسیار قوی برخوردار هستند، حتی تصور و پیش‌بینی این عملیات را هم نتوانستند بکنند که آمادگی ضمنی در این رابطه داشته باشند و غافلگیری آن‌ها یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر و انکارناپذیری است که موجب خسارت‌های سنگین به آن‌ها در همان ساعات اولیه شد و این مسئله نیز نشان‌دهنده ضعف کامل صهیونیست‌ها در مسئله سیستم اطلاعاتی آنها است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: همچنین ضعف پدافند گنبد آهنین اسرائیل نیز مورد تأکید است که خیلی به آن افتخار می‌کردند و معتقد بودند به هیچ وجه، هیچ موشکی در آن کارساز نیست و هک این سیستم پدافندی توسط جبهه مقاومت و خنثی کردن هرگونه واکنش از سوی صهیونیست‌ها، باز هم به لحاظ فنی و جنگ سایبری از اهمیت بالایی برخوردار است و موجب شد، به راحتی بتوانند 5000 موشک را در ساعات اولیه به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب کنند و هیچ‌کدام آنها نیز در معرض پدافند صهیونیست‌ها قرار نگیرد.

این فعال سیاسی و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین نقاط عملیات به صورت متحرک، تقریباً در بیش از 50 نقطه و حداقل در 14 شهرک نظامی صهیونیست‌ها صورت گرفته و این گستردگی جبهه عملیات و نقاط درگیری با صهیونیست‌ها، توسط جبهه مقاومت بازهم به لحاظ شرایط، بی‌سابقه و بسیار گسترده بوده است و نشان‌دهنده آمادگی رزمی بسیار بالای زمینی، هوایی و دریایی توسط جبهه مقاومت است که توانستند ضربه جبران‌ناپذیری به صهیونیست‌ها بزنند، همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند امکان ترمیم و جبران این خسارت برای صهیونیست‌ها بعید است که وجود داشته باشد.

توقف عادی‌سازی روابط با اسرائیل

وی در پاسخ به این پرسش که تأثیر این اتفاق در منطقه و کشورهای پیرامون چه خواهد بود و نگاه آنها به بحث فلسطین و توان اسرائیل، چه تأثیراتی در دولت‌ها و ملت‌ها دارد، اظهار کرد: اولین تأثیر این بود که حمایت گسترده‌ای را در بین همه ملت‌های اسلامی نسبت به فلسطین پدید آورد و وحدت کشورهای اسلامی حتی دولت‌ها را در حمایت از ملت فلسطین مجدداً محقق کرد، نکته دوم اینکه پروژه عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی منطقه را به‌طور کلی متوقف کرد، همان‌طور که دیدیم عربستان بلافاصله تمام مذاکرات خود در این رابطه را قطع کرد و بقیه کشورها نیز به تبع عربستان، مجبور هستند با توجه به جنایاتی که اسرائیل در این چند روز و قبل از آن به خاطر اهانت‌هایی که به مسجد الاقصی کرده است، متوقف کنند.

ترقی بیان کرد: نکته سوم، برهم خوردن مجدد معادلات راهبردی رژیم صهیونیستی در تقابل نظامی با محور مقاومت است که با این شکست اطلاعاتی و امنیتی که رژیم صهیونیستی خورده است، تقریباً معادلات نظامی و اطلاعاتی به نفع جبهه مقاومت، تغییر بسیار بزرگی کرده است و این مسئله موجب می‌شود، به طور طبیعی، هم حمایت از صهیونیست‌ها در عرصه بین‌المللی بسیار کاهش یابد و نیز درگیر شدن کشورهای آمریکایی و اروپایی در این جنگ را تقریباً بسیار سخت کرده است که عواقب و هزینه‌های آن را بتوانند، بپردازند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه تأثیر دیگر این موضوع در منطقه، تضعیف جایگاه و موقعیت صهیونیست‌ها در منطقه و حرکت جدی آنها از این مرحله، به سمت افول و سقوط جدی است، اظهار کرد: این موضوع امنیت ما را در منطقه افزایش خواهد داد و می‌تواند توطئه‌های صهیونیست‌ها را در مرزهای ایران، آذربایجان، ارمنستان، عراق، کردستان و...، کاهش دهد و این مسئله در تضمین امنیت منطقه‌ای ما و بسیاری از مسلمانان بسیار مهم و قابل توجه است. با قدرت چانه‌زنی گروه‌های مقاومت، استفاده از اسرای صهیونیستی برای آزادسازی زندانیان فلسطینی و گرفتن یک سری خواسته‌ها، حق و حقوقات، در جهت بهبود شرایط زندگی مردم فلسطین، از دیگر نتایج اثربخش این عملیات خواهد بود که در وضعیت منطقه نیز تأثیر قابل توجهی دارد.

مظلوم‌نمایی رسانه‌های غربی به نفع صهیونیست‌ها

وی درخصوص واکنش رسانه‌های غرب نسبت به این پدیده، گفت: غربی‌ها از ابتدا سعی کردند به‌گونه‌ای وانمود کنند که صهیونیست‌ها غافلگیر نشدند، برای نمونه خود را به غفلت زدند که بتوانند ضربه‌های کاری‌تری را به غزه و جبهه مقاومت وارد کنند. در مرحله بعد وقتی شاهد آبروریزی و خسارت‌های وارده به صهیونیست‌ها بودند، متوجه شدند، چنین تحلیلی اصلاً قابل پذیرش برای افکار عمومی جهان نیست. در ادامه وقتی دیدند نمی‌توانند در اثر سیستم رسانه‌ای قوی جبهه مقاومت و انتقال تصاویر به افکار عمومی جهان و رسانه‌ها، آسیب‌ها و خسارت‌هایی که به صهیونیست‌ها وارد شده و کشته‌هایی که دادند، را منکر شوند، جای ظالم و مظلوم را عوض کردند و در واقع به نحوی وانمود کردند که نیروهای جبهه مقاومت، بدترین برخوردها را با صهیونیست‌ها انجام دادند.

ترقی ادامه داد: برای نمونه همه صهیونیست‌هایی که در شهرک‌های مرزی با غزه زندگی می‌کنند، نظامی هستند و رسانه‌های غرب اینگونه القا کردند که جبهه مقاومت زنان و کودکان را کشته و چهره ظالمانه‌ای را از خود نشان می‌دهد. از یک سو، جنایاتی که صهیونیست‌ها در غزه مرتکب شدند و از سوی دیگر، ماهیت نظامی بودن شهرک‌نشین‌ها، باعث شد این طراحی نیز خنثی شود و امروز مجبور هستند، خسارات وارد شده بر صهیونیست‌ها را برملا و افشا کنند و در معرض دید مردم دنیا و مخاطبان قرار دهند.

افزایش وحشت در بین صهیونیست‌

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: این موضوع شدیداً در روحیه صهیونیست‌ها، اثر منفی می‌گذارد، ترس و واهمه آنها را برای فرار از اسرائیل افزایش داده و روحیه خود را می‌بازند. نکته بعدی مخفی نگه داشتن تعداد 100 اسیر زن است که در اختیار جبهه مقاومت قرار گرفته و صهیونیست‌ها آنها را به عنوان مفقود به رسانه‌ها اعلام می‌کنند و این جرئت را ندارند این تعداد را به عنوان اسیر مطرح کنند و نشان‌دهنده ضعف صهیونیست‌ها است که موجب فرار زن‌ها از ارتش و سربازخانه‌‌های صهیونیست خواهد شد. مسئله‌ای که رسانه‌ها در حال کمک به صهیونیست‌ها هستد و در نهایت به نظر می‌رسد خود رسانه‌های غربی نیز در معرض غافلگیری جدی قرار گرفته‌اند.

وی درخصوص وضعیت جبهه مقاومت و این مبارزه، تصریح کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری در سخنان خود فرمودند که این یک شکست غیرقابل ترمیم است که در جبهه صهیونیست‌ها پدید آمد، قطعاً امکان جبران آن، حتی توسط غربی‌ها نیز وجود ندارد، چرا که سازه‌های حاکمیتی رژیم صهیونیستی را به‌هم ریخته و این احتمال وجود دارد که دولت نتانیاهو نتواند ادامه یابد و سقوط کند، نکته بعدی اینکه برای جهانیان، غربیان، اروپائیان و همه کسانی که از صهیونیست‌ها حمایت می‌کردند، در افکار عمومی جهان مشخص شد که عامل اصلی این حوادث و آسیبی که به صهیونیست‌ها وارد شده، خودشان هستند و روحیه درنده‌خویی و وحشی‌گری آنها عامل این مسئله شده است.

ترقی در پایان اظهار کرد: مسیر مبارزه با صهیونیست‌ها با این اقدام جبهه مقاومت و حماس، هموارتر شد و به طور طبیعی زمینه افول و سقوط صهیونیست‌ها را فراهم می‌آورد و آنها را مجبور می‌کند تن به خواسته‌های جبهه مقاومت و ملت فلسطین دهند، تا حداقل بتوانند زنده بماند. طوفانی که بلند شده، تا نابودی صهیونیست‌ها فرو نخواهد نشست و امکانات و تجهیزاتی که امروز فلسطینیان دارند و آمادگی که در کرانه باختری نیز فراهم آمده است، موجب خواهد شد غزه به کرانه باختری متصل شود و بخش قابل توجهی از سرزمین‌های اشغالی به فلسطینیان بازگردد.

انتهای پیام
captcha