سیدالشهدا(ع) نهایت بندگی و دلدادگی را به انسان‌ها آموخت
کد خبر: 4159314
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
حجت‌الاسلام رصاف:

سیدالشهدا(ع) نهایت بندگی و دلدادگی را به انسان‌ها آموخت

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه امام حسین(ع) با فداکاری در راه هدایت انسان‌ها معلم بشریت شد، گفت: سیدالشهدا(ع) نهایت بندگی و دلدادگی به خداوند متعال، آزادگی و جوانمردی را به انسان‌ها آموخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، با عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت سید و سالار شهیدان، علل حیات قیام عاشورا را مورد توجه قرار داد و گفت: قیام سیدالشهدا(ع) منطبق با فطرت بوده،‌ چراکه بندگی خدا، زیر بار ظلم نرفتن، عزت و آزادی از نیاز‌های فطری انسان است، همچنین در زیارت اربعین می‌خوانیم امام حسین(ع) خود را فدا کرد تا انسان‌ها را از جهالت نجات دهد.

وی ادامه داد: هر انسانی که آزاده باشد از بندگی غیر از خدا فراری است و قیام عاشورا برپا شد تا انسان‌ها را از جهالت نجات دهد و این مفهوم را در جهان فریاد بزند که زندگی با ذلت با مرگ هیچ تفاوتی ندارد. 

رصاف تصریح کرد: واقعه عاشورا همواره زنده بوده و مردم از این قیام الهام می‌گیرند از این رو علت پایداری قیام سیدالشهدا(ع) به دلیل داشتن پایه فطری و منطقی است. 

این استاد حوزه علمیه، امام حسین(ع) را قرآن ناطق دانست و اظهار کرد: قرآن نور هدایت به انسان است و بنی‌آدم تمایل به سمت نور دارد و با سیری در زندگی امام سوم شیعیان شاهد تجلی عمل به قرآن کریم هستیم بنابراین وقتی مردم نوری را می‌بینند که از ظلمت آن‌ها را نجات می‌دهد، به آن گرایش پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه در واقعه عاشورا جبهه حق در مقابل باطل صف‌آرایی کرد،‌ گفت: سیدالشهدا(ع) حقیقت محض است از این رو انسان‌های حق طلب بوده به آن سمت جذب می‌شوند؛ اینکه فردی تمامی اموال، خانواده و... خود را در راه هدایت انسان‌ها تقدیم کند، با این درجه از ایثارگری آدمیان را شرمنده خود کرده است.

رصاف با اشاره به اینکه فداکاری امام حسین(ع) باعث احساس دِین نسبت به این امام همام شد، اضافه کرد: هرکسی با نیتی در فعالیت‌های مذهبی به خصوص در مراسم عزاداری حضور پیدا می‌کند اما با شرکت در مراسم و عمل به فرمایشات سیدالشهدا(ع) به دنبال ادای دِین نسبت به این ایثار و از خودگذشتگی امام برای هدایت بشر هستند. 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) با فداکاری در راه هدایت انسان‌ها معلم بشریت شد، گفت: سیدالشهدا(ع) نهایت بندگی و دلدادگی به خداوند متعال، آزادگی و جوانمردی را به انسان‌ها آموخت از این رو قیام عاشورا همواره زنده است.

وی در پایان گفت: زندگی عقیده درست و جهاد در راه این عقیده است، بنابراین سیدالشهدا(ع) با داشتن عقیده بر حق، در مقابل ظلم قیام می‌کنند و در درون این قیام فاصله گرفتن از خودخواهی‌های درون است چراکه در راه حفظ اسلام و نجات جامعه امام قیام می‌کند.

انتهای پیام
captcha