تحقق بیانیه گام دوم نیازمند بازنگری در اهداف آموزش عالی است
کد خبر: 4066379
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
بیجندی:

تحقق بیانیه گام دوم نیازمند بازنگری در اهداف آموزش عالی است

معاون آموزشی و کارآفرینی جهاددانشگاهی بر ضرورت تغییر نگاه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی تأکید کرد و گفت: اگر به دنبال تحقق بیانیه گام دوم انقلاب هستیم، تمام زیرنظام‌های آموزش‌ عالی در کشور باید بررسی و بازنگری شوند.

 محمدصادق بیجندیبه گزارش ایکنا از فارس، محمدصادق بیجندی، معاون آموزشی و کارآفرینی جهاددانشگاهی، امروز، 4 تیرماه در سفر به شیراز و بازدید از مراکز آموزشی جهاددانشگاهی استان فارس با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، بر ضرورت تغییر نگاه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی تأکید کرد و گفت: اگر به دنبال تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و اهداف و مأموریت‌های نقشه جامع علمی کشور هستیم، تمام زیر نظام‌های آموزش‌ عالی در کشور نیازمند بررسی و بازنگری در اهداف و برنامه‌های خود هستند.

وی تصریح کرد: آموزش‌عالی نیازمند بازنگری در اهداف و شیوه‌های آموزشی، پژوهشی، فناوری، نوآوری و اشتغال دانش‌آموختگان خود است و این موضوع در جهاددانشگاهی با توجه به مأموریت‌ها و اهداف از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است.

بیجندی با یادآوری اینکه دانشگاه‌ها در گذر زمان به دانشگاه‌های آموزش‌محور، پژوهش‌محور، کارآفرین، ثروت‌آفرین و ارزش‌آفرین تقسیم می‌شوند، گفت: شواهد حاکی از این است که اکثر دانشگاه‌های کشور عمدتاً در ردیف دانشگاه‌های نسل‌های اول و دوم یا همان دانشگاه‌های آموزش‌محور و پژوهش‌محور حرکت می‌کنند.

توجه ویژه جهاددانشگاهی به آموزش‌های مهارتی

معاون آموزشی جهاددانشگاهی ادامه داد: از جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد برآمده از انقلاب اسلامی انتظار می‌رود که در حوزه فعالیت‌های مرتبط با آموزش عالی به دنبال دانشگاه نسل سوم به بعد و در تراز انقلاب و بیانیه گام دوم باشد.

وی با بیان اینکه نیازمند تغییری هدفمند برای تداوم حرکت تأثیرگذار در حوزه آموزش عالی هستیم، ابراز امیدواری کرد: همکاران پرتلاش و جهادگر به صورت فعال برای تحول و تحقق این مهم بیش از پیش به میدان بیایند.

این مقام مسئول با اشاره به توجه ویژه جهاددانشگاهی از ابتدا تاکنون به آموزش‌های مهارتی و تخصصی نوین، گفت: در حوزه آموزش‌های کوتاه مدت، به دنبال آموزش‌هایی متناسب با نیاز روز بازار کار که دیگر بخش‌های فعال در حوزه آموزش یا توانمندی و قابلیت انجام آن‌ها را ندارند یا اولویت کاریشان نیست، بوده و هستیم.

بیجندی با بیان اینکه حرکت جهاددانشگاهی در حوزه آموزش و کارآفرینی همواره به سمت آموزش‌های تخصصی و مهارتی نوین بوده است، این آموزش‌ها را نیازمحور دانست که براساس نیازسنجی، برنامه‌ریزی و گاه تولید محتوای خاص، منطبق با هر منطقه یا کشور و در راستای پاسخگویی به یک ضرورت، دنبال و اجرایی شده است.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی، یکی از مهم‌ترین عناصر در تاثیرگذاری اجرای دوره‌های آموزشی کوتاه مدت را علاوه بر نیازسنجی دقیق و برنامه‌ریزی مناسب، اجرای درست و البته ارزیابی در سطوح مختلف دانست و گفت: بر اساس اصول و مبانی علمی حتماً در فرآیندهای آموزش باید به اثرگذاری، اثربخشی و میزان اشتغال‌پذیری دوره‌ها باید توجه ویژه داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه همزمان با آغاز چهل ساله دوم انقلاب، شاهد شروع چهل ساله دوم فعالیت جهاددانشگاهی به عنوان مولود انقلاب هستیم، گفت: بیانیه گام دوم و نقشه جامع علمی کشور قطعاً چراغ راه حوزه آموزش و کارآفرینی این نهاد در سال‌های پیش‌رو خواهد بود.

فرصت‌سازی در جهاددانشگاهی فارس

بیجندی در ادامه با اشاره به بازدیدهای انجام شده از مراکز آموزشی جهاددانشگاهی فارس در شیراز، گفت: حرکت با برنامه در حوزه آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی فارس مشهود است. در بعضی از استان‌ها ما شاهد تداوم حرکت‌های جاری و تعریف شده هستیم اما در برخی دیگر از واحدهای جهاددانشگاهی، حرکت‌ها براساس برنامه‌ریزی و آینده‌پژوهانه جلو می‌رود که خوشبختانه فارس نیز جزو این دسته است.

وی فرصت‌سازی در جهاددانشگاهی فارس را مشهود دانست و گفت: این نهاد در حوزه آموزش و کارآفرینی ماموریت‌ها و اهدافی دارد که در اساسنامه و نقشه جامع علمی کشور مشخص شده است، به نظر می‌رسد جهاد استان فارس تا حدود زیادی بر اساس همین اهداف و مأموریت‌ها در حال حرکت است اما قطعاً برای تحقق بیش از پیش اهداف و مأموریت‌ها نیازمند برخی اصلاحات در برنامه‌ها و فعالیت‌ها خواهد بود.

بیجندی هم‌افزایی بین‌بخشی در جهاددانشگاهی فارس را تا حدودی خوب ارزیابی و اضافه کرد: همکاری و همراهی در بخش‌های مختلف و انجام کار تیمی در این واحد جهاددانشگاهی مشهود است اما نیازمند تقویت است.

انتهای پیام
captcha