دختران مسلمان؛ پرچمداران گام دوم انقلاب
کد خبر: 4061315
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱

دختران مسلمان؛ پرچمداران گام دوم انقلاب

لیلی رشیدی، پیشکسوت قرآنی استان فارس با بیان اینکه حضرت معصومه(س) رسالتی به وسعت تاریخ و تغییر سرنوشت اهل زمین داشت و همواره به عنوان بهترین الگو برای دختران مسلمان مطرح است، گفت: آینده انقلاب را دختران سرزمینم که مادران و تربیت‌کنندگان نسل آینده هستند، رقم می‌زنند.

ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) در تقویم اسلامی، 11 ذی‌القعده مصادف با سالروز ولادت کریمه اهل بیت(ع)، نازدانه دختر حضرت موسی‌ بن جعفر(ع) و خواهر بزرگوار امام رضا(ع) و حضرت شاهچراغ(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س) است. شخصیتی که امروز مرقد مطهرش بسان مزارهای شریف دو برادر بزرگوارش نگین‌های درخشان ایران اسلامی هستند و ملجأ و پناهگاه خیل عظیم عاشقان خاندان عصمت و طهارت از سراسر دنیا هستند.

مقام حضرت فاطمه معصومه(س) مانند مادر بزرگوار ایشان حضرت زهرا(س)، عرشی است یعنی برای تمام زحماتی که ائمه کشیده‌اند پشتیبانی می‌کند. ایشان با حرکت خود در جمع یاران و دوستداران اهل بیت(ع) و عبور از شهرهای مختلف موجب شد تا به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل بیت(ع) بدرخشد و پایگاهی شود که انوار علم به سراسر دنیای اسلام از شرق تا غرب منتقل کند.

لیلی رشیدی، مدرس قرآن و پیشکسوت قرآنی فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: حضرت معصومه(س) رسالتی به وسعت تاریخ و تغییر سرنوشت اهل زمین داشت که همواره در طول به عنوان بهترین الگو برای دختران مسلمان مطرح است.

وی با بیان اینکه روایات بسیاری از ائمه(ع) درباره مقام شامخ حضرت معصومه(س) وجود دارد، گفت: امام صادق(ع) فرمودند به شفاعت حضرت فاطمه معصومه(س) همه شیعیان به بهشت خواهند رفت؛ لذا شخصیت ایشان به اندازه یک قیامت بزرگ است و معرفت و قرب ایشان از وظایف واجب شیعیان است.

رشیدی با تصریح اینکه شخصیت‌های اصلی انقلاب و کسانی که قرار است در این زمینه نقش ایفا کنند، در دامن حضرت معصومه(س) تربیت شده و می‌شوند، گفت: روایات متعددی درباره فضیلت زیارت حضرت معصومه(س) آمده است که حتی زیارت ایشان هم آداب خاصی دارد.

از معرفی سیره کریمه اهل بیت(ع) غافل نشویم

این فعال قرآنی بر ضرورت شناخت هرچه بیشتر سیره حضرت معصومه(س) تأکید کرد و افزود: در شناخت و معرفی سیره معرفتی حضرت فاطمه معصومه(س) که نقش بی‌بدیل و منحصر به فردی ترویج معارف شیعه داشته و دارد، نباید کنار قرار بگیریم بلکه باید در متن آن باشیم و ماجرا و فلسفه رسالت عظیم ایشان را درک کنیم.

وی تصریح کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) بنت رسول‌الله و بنت ولى‌الله و دخت ولى‌الله و عمه ولى‌الله است و این امر خود سرچشمه سایر فضایل و کمالات معنوى و روحانى آن بزرگوار است. عالمه و محدثه اهل بیت(ع) یکى از والاترین عناوینى است که نشان‌دهنده بلندى مرتبه علم و آشنایى کریمه اهل بیت(ع) با معارف بلند اسلام و مکتب حیات‌بخش تشیع است و به آن استناد مى‌کنند چرا که آن حضرت جز از افراد مورد وثوق و اطمینان حدیث نقل نمى‌کند. او معصومه است. حضرت معصومه(س) در زبان دانشمندان و فقیهان گران قدر شیعه، به لقب «کریمه اهل بیت» یاد می‌شود.

رشیدی با بیان اینکه از میان بانوان اهل بیت، این نام زیبا تنها به آن حضرت اختصاص یافته است و به همین دلیل است روز ولادتش که تفسیری از معصومیت و تبعیت از ولایت است را خصلتی نیکو برای دختران دانسته و آن را روز دختر نامیده‌اند، ابراز امیدواری کرد: دختران ایران اسلامی بتوانند با تأسی از زندگی آن حضرت آینده‌سازان این مملکت باشند و در گام دوم انقلاب اسلامی در جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی کمک کنند.

رشیدی تصریح کرد: همان‌طور که در تصویر بیانیه گام دوم نشان داده است که پرچم در دستان یک زن است، یعنی آینده این انقلاب را دختران این سرزمین که مادران و تربیت‌کنندگان نسل آینده این انقلاب هستند، رقم می‌زنند لذا دختران این سرزمین هستند که پرچم نظام جمهوری با رفتار و عملکرد خودشان به دست صاحب اصلی آن برساند.

این پیشکسوت قرآنی فارس اظهار کرد: لزوم نامگذاری چنین روزی را ضرورت ارایه الگویی نظیر حضرت معصومه(س) به دختران و زمینه‌سازی مشارکت این قشر از جامعه در برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی می‌توان عنوان کرد و نمایانگر این است که روز دختران فرصت مناسبی برای گردآمدن حول شخصیت گرانقدر حضرت معصومه(س) به عنوان اسوه کامل اخلاق و اخلاص است.

ارمغان زیبای پیامبر(ص) برای زنان

وی با بیان اینکه وقتی باور غالب جامعه، زن را مایه عار می‌دانست و از دختر نفرت داشت و حتى آن را زنده به گور می‌ساخت، افزود: ظهور اسلام باعث ارتقای جایگاه انسانى زن در جامعه شد و لذا زن را ریحانه یعنی شاخه گلى ظریف نامیدند. یکى از ارمغان‌هاى زیبای پیامبر رحمت و مهربانی، شخصیت دادن به دختر و زن است. بدان حد که پیامبر(ص) می‌فرمود بهترین فرزندان شما، دخترانتان هستند. دختران ما باید بر خود ببالند که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) در مورد آن‌ها فرمود: چه خوب فرزندانى‌اند دختران محجوب.

رشیدی با تأکید بر اینکه در عصر حاضر نیز بها دادن به زنان در جامعه امری ضروری است، گفت: نظر به اینکه بیش از نیمی از جمعیت کشور را زنان و دختران تشکیل می‌دهند، در نظر گرفتن حقوقی خاص برای ایشان اجتناب‌ناپذیر است و البته باید از افراط و تفریط هایی که در این زمینه می‌شود، پرهیز شود.

وی یادآور شد: دختر امروز، مادر فرداست. مادری که وظیفه تربیت نسلی را برعهده دارد. پس باید از نظر آگاهی و دانستنی‌ها بسیار غنی و لبریز از فهم و دانش باشد. دختران ما در جامعه با مسائل و موضوعات فراوانی روبه‌رو هستند. حضور دختران در جامعه امروز بیش از پیش به هوشیاری و درایت نیازمند است تا مبادا این حضور شروعی باشد برای مسائلی که حتی شرع مقدس نیز ما را از آن بر حذر داشته است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه هر چند که در سال‌های اخیر با افتخاراتی که دختران ایرانی در عرصه بین‌المللی در المپیادها و رشته‌های ورزشی کسب کرده‌اند، روز به روز پرچم سربلندی دختر ایرانی را به اهتزاز در آورده‌اند، افزود: در روزی که به نام دختر نامگذاری شده است، آنچه مهم است اینکه باید الگوی دختر مسلمان را به دخترانمان معرفی کنیم و این کار نیز باید از سوی آستان مقدس حضرت معصومه(س) انجام شود چراکه از سراسر کشور به حرم آن حضرت مشرف می‌شوند و نیاز است اطلاعات بیشتری کسب کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید الگوها و معیارها و مختصات یک دختر مسلمان را برای دختران جامعه تبیین کنیم، گفت: باید دختران ما بدانند که چگونه می‌توانند در ضمن حضور در جامعه و تعامل با افراد گرفتار آسیب‌های اجتماعی نشوند و این از جمله کارهایی است که باید توسط اندیشمندان و همچنین با استفاده از ظرفیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) انجام شود.

انتهای پیام
captcha