کمبود تقنین در مسائل اخلاقی و شرعی درمان ناباروری داریم
کد خبر: 4056055
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳

کمبود تقنین در مسائل اخلاقی و شرعی درمان ناباروری داریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز یک جنبه مهم درمان ناباروری را حفظ مسائل اخلاقی دانست و خواستار پیگیری این مسئله در سطح کشور شد و گفت: در این بحث با کمبود تقنین و مسائل شرعی مواجه هستیم که خود یک چالش است.

سیدوحید حسینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، سیدوحید حسینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، امروز، 20 اردیبهشت در نشست انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه جهاددانشگاهی، استانداری فارس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز جهت احداث مرکز درمان ناباروری و سرطان جنوب کشور در شیراز گفت: بحمد الهی جهاددانشگاهی از نظر علمی، عملی و اخلاقی مخصوصاً در زمینه شناخت و درمان ناباروری در کشور پیشرو است.

وی یک جنبه مهم درمان ناباروری را حفظ مسائل اخلاقی دانست و خواستار پیگیری این مسئله در سطح کشور شد و گفت: در این بحث با کمبود تقنین و مسائل شرعی مواجه هستیم که خود یک چالش است اما آیت‌الله دژکام، امام‌جمعه شیراز که از اساتید بخش اخلاق پزشکی هستند، ورود کرده و همت والایی به خرج دادند.

حسینی با بیان اینکه کنگره ملی درمان ناباروری فردا به همت بخش جراحی زنان به‌صورت غیرحضوری و مجازی در شیراز برگزار می‌شود، ادامه داد: یک بخش مهم از این کنگره به مباحث اخلاقی در درمان ناباروری اختصاص دارد که امیدواریم پیشنهادات و راهکارهای خوبی در این زمینه انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه رشد منفی جمعیت خطرناک است، بر ضرورت تقویت درمان ناباروری تأکید و اظهار کرد: حدود 15 درصد جمعیت نابارور هستند که اگر بخواهیم جمعیت را رشد دهیم باید روی افرادی که خودشان خواهان و راغب هستند تا درمان شوند و رشد جمعیت داشته باشند، کار کنیم.

وی ادامه داد: از نظر شاخص‌های سطح‌بندی به ازای هر یک میلیون نفر یک مرکز ناباروری می‌توانیم داشته باشیم که استان فارس با توجه به اینکه پنج میلیون جمعیت دارد ولی معمولاً 10 میلیون نفر را پوشش می‌دهد، باید پنج مرکز داشته باشیم اما امروز مشاهده می‌کنیم که ششمین مرکز درمان ناباروری در اینجا به تصویب رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به ساختمانی که جهاددانشگاهی فارس برای راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری اختصاص داده است، گفت: این ساختمان به‌عنوان درمانگاه ساخته شده است و به‌عنوان درمانگاه هم مجوز گرفته است که خوب است اما باید تغییراتی در مجموعه صورت گیرد تا مثل مجموعه‌ای که در تهران در این زمینه وجود دارد، شود یا حداقل شبیه آن شود تا ما هم بتوانیم با راه‌اندازی این مرکز در چنین مکانی موافقت نهایی کنیم.

حسینی تصریح کرد: در خصوص کمک هزینه برای احداث مرکز درمان ناباروری و سرطان مجوز و امکان همکاری نداریم و تنها کمک‌های علمی می‌توانیم انجام دهیم که وظیفه است و توان آن را داریم. می‌توانیم در دانشکده علوم نوین برای تربیت افراد جنین‌شناس که می‌خواهند اینجا کار کنند، کمک کنیم.

وی در خصوص درمان سرطان سینه اظهار کرد: در خصوص درمان سرطان سینه با همت استاندار فارس از حدود 20 سال پیش مرکز خوبی در درمانگاه مطهری راه‌اندازی کرده‌ایم که در استان شاخص شده است و روزانه 200 نفر را در آن غربالگری می‌کنیم که این آمار در کشور استثنایی است و تقریباً مریضی نیست که وقتی مرحله عمل و شیمی درمانی و پیگیری آن در اینجا انجام می‌شود، از دست برود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه هشت دکتر خانم در این مرکز مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: در مدت کوتاهی 9 هزار بیمار سرطان سینه از غربالگری درمانگاه مطهری شناسایی شده است که هشت هزار نفر به درمان رسیده‌اند، همچنین پشت آن بیمارستان‌های مخصوص برای شیمی درمانی داریم.

حسینی بیان کرد: اگر استاندار فارس و رئیس جهاددانشگاهی موافقت کنند، بخشی از این غربالگری به این مرکز درمان ناباروری و سرطان جهاددانشگاهی انتقال داده شود، چراکه مکان این مرکز در منطقه جنوب شهر است و محرومان می‌توانند به راحتی به آن مراجعه کنند و همچنین از موازی‌کاری جلوگیری شده و امکانات این مرکز هم تکمیل خواهد شد.

انتهای پیام
captcha