اعطای زمین‌ به متقاضیان ساخت مسجد در شیراز
کد خبر: 4050035
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴

اعطای زمین‌ به متقاضیان ساخت مسجد در شیراز

شهردار شیراز در خصوص وضعیت کمبود مساجد در این شهر، گفت: اگر زمینی متعلق به شهرداری با کاربری فرهنگی ـ مذهبی یا حتی سایر کاربری‌ها باشد، می‌توانیم خدماتی ارائه دهیم تا شخص یا هیئتی متولی ساخت مسجد یا حسینیه در آن منطقه باشد و بعد از بررسی اهلیت و توان مالی متولیان، زمین در اختیار آنان قرار خواهد گرفت تا بتوانند براساس آیین‌نامه مسجد یا حسینیه بسازند.

سیداحسان اصنافی، شهردار شیراز به گزارش ایکنا از فارس، سیداحسان اصنافی، شهردار شیراز، 27 فروردین در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز در پاسخ به خبرنگار ایکنا در خصوص کمبود مساجد در شیراز و ضرورت اهتمام شهرداری در صدور مجوز شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی با در نظر گرفتن مکانی برای مسجد یا حسینیه در آن مناطق، گفت: کاری که شهرداری در خصوص کمبود مساجد در شیراز می‌تواند انجام دهد این است که در تفکیک‌هایی که انجام می‌دهد، زمین‌هایی که کاربری فرهنگی ـ مذهبی دارند را برای این کار در نظر بگیرد، اما نکته اینجاست که شهرداری متولی ساخت مسجد و حسینیه نیست.

وی بیان کرد: ایده‌ای که از شورای چهارم داشتیم، این است که اگر زمینی متعلق به شهرداری باشد با کاربری فرهنگی ــ مذهبی یا حتی سایر کاربری‌ها یا حتی در کنار فضای سبز جزو سرانه شش درصد پارک‌ها باشد، می‌توانیم خدماتی ارائه دهیم تا شخص یا هیئتی متولی ساخت مسجد یا حسینیه در آن منطقه باشد و بعد از بررسی اهلیت و توان مالی متولیان، زمین در اختیار آنان قرار خواهد گرفت تا بتوانند براساس آیین‌نامه مسجد یا حسینیه بسازند.

شهردار شیراز در ادامه در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایکنا در خصوص تعیین تکلیف طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) و هجمه‌هایی که علیه این طرح مطرح شده است، گفت: بافت تاریخی شیراز بافت خشتی است نه سنگی که مانند تخت جمشید بتوانیم دور آن را دیوار بکشیم تا باقی بماند یعنی اگر این بافت را احیا نکنیم، تا 50 سال دیگر هیچ اثری از آن‌ها باقی نخواهد ماند.

وی افزود: قدم اول حل مشکل بافت تاریخی شهر شیراز، جاری کردن جریان زندگی در آن بافت است؛ باید شرایط را فراهم کنیم که خانه‌های تاریخی را به‌عنوان کتابخانه یا محل سکونت یا موزه استفاده کنند یعنی برای خودمان حرائمی تعریف کنیم.

اصنافی یکی دیگر از ملزومات حفظ و احیای بافت تاریخی شیراز را راه‌های دسترسی مناسب دانست و گفت: خانه میراثی باید حفظ شود اما برای حفظ شدن آن باید دسترسی وجود داشته باشد، چرا درباره خانه‌ای که اصلا میراثی نیست، مقاومت می‌شود. مگر این اتفاق در محله سنگ سیاه و اطراف بی‌بی دختران نیفتاد و خانه‌هایی که تاریخی نبودند خریداری و راه‌های دسترسی ایجاد شد و اکنون این منطقه تبدیل به یکی از مراکز بوم‌گردی در شیراز شده است و چرا در مورد اطراف حرم‌ها این چنین تصمیمی نمی‌گیریم. لذا، ایده‌مان بر این بوده است که بافت باید کاربری داشته باشد و احیا شود تا با سکونت مردم و جریان یافتن زندگی در اطراف حرم‌ها بتوانیم هویت محلات تاریخی مذهبی را احیا کنیم.

شهردار شیراز با یادآوری اینکه بزرگان زیادی در شیراز در این بافت زندگی می‌کردند، گفت: آمارهای عجیب و غریبی امروزه درباره درصد جمعیت این بافت ذکر می‌شود که باید مورد بررسی و تأمل قرار گیرند.

ملزومات ارتقای جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع)

وی یکی از ملزومات احیای هویت بافت تاریخی و ارتقای جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) را دسترسی مناسب و حمل و نقل راحت دانست و گفت: برای ساماندهی وضعیت خیابان حضرتی مشاوران شهرداری در حال بررسی هستند. همچنین بحث ایستگاه مترو هم راهکاری برای این قضیه است، ضمن اینکه با ایجاد زائرسرا هم موافق هستیم و با صدور مجوز آن‌ها هیچ مشکلی نداریم و تمام تلاشمان بر این است که خدمات اطراف حرم‌ها را افزایش دهیم گرچه هنوز تا دستیابی به حفظ شأن و جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) خیلی فاصله داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح عملکرد شهرداری شیراز در سال 1400 پرداخت و بیان کرد: بودجه سال 1400، شش هزار و 160 میلیارد بود که در متمم بودجه افزایش پیدا کرد در حالی که در تمام کلان شهر حتی تهران کاهش بودجه در متمم داشتیم. به لحاظ تحقق بودجه در شش ماهه اول حدود دو هزار و 200 میلیارد بودجه در شهرداری شیراز محقق شد و تا پایان سال هم 9 هزار و 150 میلیارد تحقق پیدا کرد یعنی از متمم 9 هزار و 270  میلیاردی، 9 هزار و 150 میلیارد تحقق پیدا کرده است یعنی بیش از 98 درصد.

اصنافی تصریح کرد: در مقایسه دو نیمه سال، نیمه اول دو هزار و 200 میلیارد و نیمه دوم شش هزار و 950 میلیارد تومان محقق شده است یعنی نزدیک به هفت هزار میلیارد تحقق بودجه داشتیم و این نشان می‌دهد که علی‌رغم تغییر سیاست‌ها و مدیریت شهرداری، همکاران شهرداری ساختارها را بازنگری کردند و با تلاش و همیاری شورا توانستیم این موضوع را محقق کنیم و به‌عنوان یک افتخار داشته باشیم و در کنار آن بودجه سال 1401 را به 15 هزار و 385 میلیارد تومان رساندیم و آن را افزایش دادیم.

وی با بیان اینکه بودجه 1401 نسبت به سال گذشته دو و نیم برابر شده است و این مسئله مسئولیت ما را دو چندان می‌کند و قطعاً باید تلاش‌ها افزایش یابد، گفت: با تلاش‌های انجام شده انضباط مالی در شهرداری ایجاد شد و بخش‌هایی از سامانه‌ها سازماندهی شد و همچنین سامانه مالی هم شفاف‌سازی شد.  

اصنافی با بیان اینکه كاهش تعداد حساب‌های مازاد برای شفاف بودن درآمدها در اين حوزه نيز در دستور كار قرار گرفته است، افزود: كل اوراق اختصاص يافته در كشور در سال گذشته، هشت هزار ميليارد تومان بوده كه شهرداری شيراز یک میلیارد و 150 هزار تومان اين اوراق را جذب كرد، یعنی بیش از 35 درصد اوراق سایر شهرها به جز تهران که از لحاظ جمعیتی و بودجه‌ای به نوبه خود جای تقدیر و تشکر دارد.

شهردار شیراز به درآمدهای مغفول مانده شهر در حوزه سرمايه‌گذاری هم اشاره کرد و گفت: تعدادی پروژه سرمايه‌گذاری در شورای چهام تعريف شد كه تعدادی از آنها رها شده بود؛ پروژه مريم، مرصاد و قدوسی از جمله آن‌ها بود كه در برنامه زمان‌بندی سه ماهه مشكل فنی و سند آن‌ها حل شد و امروز تقريبا همه آن‌ها با ارزش بالغ بر ٩ هزار ميليارد تومان آماده شريک‌پذيری هستند.

وی توسعه ميدان تره‌بار و سايت‌های ساماندهی مشاغل را از جمله اين پروژه‌ها برشمرد و بیان کرد: در حوزه شهرسازی چندین اتفاق خوب داشتیم. عزم و تلاش مجموعه تلاش شورا و شهرداری بر تحقق شهر هوشمند و حرکت در این مسیر است. بخش‌های شهرداری الکترونیک ما نواقصی چه در حوزه مهندسین ناظر چه در حوزه ارتباطاتی داشت که نگرانی‌هایی برای شهروندان ایجاد کرده بود. در این راستا جلسات متعددی برگزار و اقداماتی انجام دادیم و اکنون زمان‌بندی پرونده‌های استعلام‌ها مناسب شده است و به‌طور کلی تا پایان اردیبهشت بیش از 83 درصد استعلام‌ها و درخواست‌های مردم در کمتر از یک هفته پاسخ داده خواهد شد و آن 17 درصد باقی مانده که بیشتر در حوزه صدور پروانه و پایان کار است هم برنامه‌ریزی در بخش استعلام سایر دستگاه‌ها می‌شود.

اصنافی با اشاره به اقدامات حوزه حمل و نقل، اظهار کرد: تحولات خط دو مترو واقعاً ملموس است و امیدواریم برای هفته شیراز سال 1402 در این خط مسافرگیری داشته باشیم؛ البته برای 22 بهمن امسال می‌توانیم مسافرگیری قهرمانان امیرکبیر داشته باشیم.

شهردار شیراز خرید واگن قطار شهرداری در بهمن سال گذشته را از دیگر اقدامات خوب در حوزه حمل و نقل اعلام کرد و گفت: بنا شده است تا باز هم 10 واگن دیگر به شیراز اختصاص دهند. همچنین اتفاقات خوب دیگر در این حوزه، خرید 76 دستگاه اتوبوس از شرکت ولوو بود و در آخرین روزهای سال گذشته باز هم موفق شدیم حواله 80 دستگاه دیگر را اخذ کنیم.

وی به فعالیت‌های عمرانی شهرداری شیراز اشاره کرد و افزود: در هشت جبهه در پروژه کوهسار مهدی، عملیات عمرانی در حال انجام است و پروژه به مرحله بهره‌برداری نزدیک می‌شود و امیدواریم در یک ماه آینده پروژه افتتاح شود.

اصنافی ادامه داد: در بزرگراه شهید استوار در قسمت شرقی شیراز که به پروژه مولوی معروف بود، پل روی رودخانه خشک احداث شده و عملیات عمرانی پروژه در حال شروع شدن است؛ قرارداد آن در هفته آخر شورای اسلامی پنجم شهر شیراز منعقد شده بود و عملیات عمرانی سهم شهرداری شیراز ظرف یک ماه آینده آغاز خواهد شد.

شهردار شیراز اضافه کرد: خروجی و ورودی بزرگراه سردار شهید سلیمانی نیز در مجموعه جام جم قرار داشت که بلافاصله با همکاری صدا و سیمای فارس، طرح بازبینی و دغدغه‌های موجود رفع شد و تقاطع کوهسار- جام جم- جمهوری به تصویب شورای ترافیک رسید و عملیات حفاری دور برگردان نیایش از هفته گذشته شروع شد که امیدواریم ظرف ۹ ماه به اتمام برسد و مشکلات محمودیه در بلوار شهید چمران را رفع کند.

وی با اشاره به تقاطع نواب هم گفت: عملیات اجرایی تقاطع قائم توسط وزارت راه آغاز خواهد شد و با همت مدیریت بحران شهرداری شیراز به صورت علمی نقاطی که احتمال تجمع آب و سیلاب داشت، شناسایی شد که در پل شهیدان یغمور با انجام لوله‌گذاری و اقدامات لازم از آبگرفتگی جلوگیری شد.

اصنافی ادامه داد: افتتاح آزادراه شیراز ـ اصفهان برای شهرداری شیراز بار ایجاد می‌کند و شهرداری ایجاد یک  اتصال به بزرگراه‌های آیت‌الله محلاتی و شهید سردار سلیمانی از این بزرگراه را دنبال می‌کند.

شهردار شیراز همچنین بیان کرد: طرح تعریض گویم نیز در دستور کار شهرداری شیراز قرار گرفته و عملیات اجرایی کمربندی جنوبی گویم از سمت بزرگراه حسینی الهاشمی آغاز شده و  از مسیرهای دیگر نیز دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه پروژه پل تقاطع مدافعان سلامت که سال 99 شروع شده بود، در شش ماهه گذشته به پیشرفت 90 درصد رسیده است و امیدواریم برای یک ماه آینده بتوانیم آن را افتتاح کنیم و بتوانیم دسترسی‌های مناطق شرقی و جنوبی را کامل کنیم، گفت: تعیین تکلیفی در قسمت کنار گذر شمال شرق صورت گرفت و تلاش شد با همراهی وزارت راه و شهرسازی مسائل فی‌مابین تا حدودی حل شود و در یک ماه آینده عملیات عمرانی سهم شهرداری آغاز خواهد شد که در آن 30 درصد سهم شهرداری، 30 درصد وزارت راه و 40 سهم پیمانکار است.

اصنافی با بیان اینکه بحث دو طبقه کردن خیابان حضرتی، تقاطع قصردشت، تقاطع قدوسی و همت در حال مطالعه است، گفت: در بحث لوله‌گذاری‌ها در سطح شهر با همتی که در مدیریت بحران شهرداری صورت گرفت به صورت علمی نقاطی را که احتمال آبگرفتگی و سیل داشتیم شناسایی کردیم و ایمنی و تاب‌آوری شهر را بالا بردیم اما یکی از اولویت‌های ما تکمیل لوله‌گذاری‌های سطحی است که دیگر در سطح شهر شاهد آبگرفتگی نباشیم.

اجرای فاز نخست طرح مسجدمحوری در 50 مسجد شیراز

شهردار شیراز بیان کرد: در مناسبت‌های مختلف مذهبی و ملی همواره تلاش شد تا اقدامات خوبی در جهت ترویج شعائر دینی و ملی در سطح انجام دهیم. همچنین در این حوزه طرح احیای هویت محلات با محوریت مساجد را در سال گذشته کلید زدیم که به طرح مسجدمحوری مشهور است و در فاز اول اجرای این طرح در 50 مسجد اجرا خواهد شد.

وی از تلاش برای اصلاح ساختار فرهنگسراها در شیراز خبر داد و گفت: در بودجه معاونت فرهنگی در سال 1401 جهشی صورت گرفته است و حدود شش درصد از کل بودجه شهرداری به این حوزه اختصاص خواهد یافت که رشد 200 درصدی خواهد داشت.

اصنافی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شناسایی نیازهای شهر را در قالب سامانه اطلاع مکانی انجام می‌دهیم، ادامه داد: در این سامانه تمام محلات شیراز شناسایی می‌شود و نیازهای هر محله احصا و در آن بارگذاری می‌شود تا بتوانیم فضا را به سمت برقراری عدالت در توزیع متوازن امکانات و خدمات شهری سوق دهیم.

شهردار شیراز همچنین از انجام اقداماتی برای وضعیت رفاهی کارکنان این سازمان سخن گفت و افزود: در روزهای آتی درمانگاه دندانپزشکی و پزشکی ویژه کارکنان شهرداری افتتاح خواهد شد. همچنین در دو تا سه نقطه شهر هم مجتمع رفاهی برای کارکنان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه فناوری هم اقدامات ویژه‌ای انجام دادیم و کار ساخت دیتاسنتر شهرداری به لحاظ عمرانی به پایان رسیده است، گفت: امروز بسته سرمایه‌گذاری برای شریک سرمایه‌گذار در مورد کابینت‌های فیبرنوری آماده شده است تا اینترنت‌های پرسرعت در اختیار مردم قرار گیرد.

اصنافی در ادامه از اجرای سند محرومیت‎‌زدایی در شیراز خبرداد و گفت: در پی انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با قرارگاه محرومیت‌زدایی احمد ابن موسی(ع) کار در ۳۲ محله در سال ۱۴۰۱ آغاز تا ظاهر محرومیت از محلات کم‌برخوردار زدوده شود.

شهردار شیراز گفت: همچنین برنامه‌ریزی‌های خوبی در حوزه فضای سبز و سیما و منظر، بحث‌های المان شهری و... انجام دادیم تا بتوانیم در این حوزه هم تحول ایجاد کنیم. سرمایه‌گذاری بر روی گلخانه‌های شهرداری، ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی برای تأمین آب 20 میلیون متر مکعب برای باغ‌های قصردشت، تملک نقطه‌ای باغ‌های قصردشت و غیره هم از دیگر اقدامات ما در این حوزه بوده است.

وی با بیان اینکه خدمات نوروزی در شیراز بسیار مشهود بود، اظهار کرد: با همتی که کارکنان آتش‌نشانی شیراز داشتند امسال اولین سالی بود که هیچ‌گونه فوتی و سرقت در میان مسافران نوروزی نداشتیم.

اصنافی ارتقای تجهیزات آتش‌نشانی، تلاش برای راه‌اندازی ایستگاه آتش‌نشانی در گویم و دراک، تلاش برای ساماندهی آرامستان احمدی را از دیگر اقدامات شهرداری در سال گذشته برشمرد و گفت: دارالرحمه شیراز به نوعی تکمیل شده است و تجهیزات آرامستان آماده بهره‎‌برداری است. قرار بود قبل از سال 1401، درب دارالرحمه برای تدفین اموات بسته شود و غسالخانه و سردخانه به آرامستان احمدی منتقل شود و کسانی که در دارالرحمه قبر دارند بعد از غسل و صدور مجوز در آرامستان احمدی به اینجا منتقل شود. یک مشکل در اینجا بحث ورودی مسیر جاده خرامه بود که با حل مشکلات ترافیکی به نظر می‌رسد در آینده نه چندان دور این اتفاقات تحقق یابد.

شهرداری شیراز با بیان اینکه در سال جاری به دنبال پرداخت بدهی‌های معوق هستیم که افقمان کاهش 700 میلیاردی آن‌هاست، یادآور شد: همچنین به دنبال مطالبات شهرداری هستیم. امروز حدود 16 هزار میلیارد مطالبات پیش‌بینی شده ما از سایر دستگاه‌هاست که شش هزار میلیارد آن به توافق رسیده است و در ردیف تهاتری دولت به دنبال تهاتر آن هستیم و در استان هم با همکاری دادستانی و استانداری به‌دنبال تثبیت و احصای بدهی سایر دستگاه‌های دولتی در ساخت‌و‌سازها هستیم که امیدواریم این بودجه را بتوانیم بیاوریم.

انتهای پیام
captcha