اجازه آسیب‌رسانی به میراث گذشتگان را نمی‌دهیم
کد خبر: 4047172
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶

اجازه آسیب‌رسانی به میراث گذشتگان را نمی‌دهیم

نایب‌رئیس شورای اسلامی شیراز با بیان اینکه شبهه‌ای در ذهن افرادی در خصوص بافت تاریخی این شهر حک شد، در صورتی که هیچ کس ماهیت خود را پاک نمی‌کند، گفت: به شدت بر روی میراث و تاریخ خودمان حساس هستیم و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم که به میراث گذشتگان لطمه‌ای وارد شود.

محمدتقی تذروی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیرازمحمدتقی تذروی، نایب‌رئیس، شورای اسلامی شهر شیراز در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به هجمه‌هایی که علیه طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) انجام می‌شود، گفت: شبهه‌ای در ذهن افرادی در خصوص بافت تاریخی شیراز حک شد، در صورتی که هیچ کس ماهیت خود را پاک نمی‌کند.

وی با بیان اینکه شیراز اصل و نسب‌دار و ریشه‌دار است، قبرستان تاریخی دارالسلام، حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع)، حرم سیدعلاءالدین حسین(ع) و بافت تاریخی را ریشه‌های این دیار توصیف کرد و افزود: ما هیچ‌گاه ریشه‌های خود را قطع نمی‌کنیم و اصل آن را باید حفظ کنیم.

تذروی با تأکید بر اینکه برای احیای بافت تاریخی هر اقدامی می‌کنیم، نه اینکه بخواهیم آثار جامانده گذشتگان و میراث و تاریخ و گواه سند خود را نابود کنیم، گفت: مثال این قضیه تخت جمشید است که میراث بزرگ ایرانیان و به‌خصوص استان فارس است. ممکن است برخی گمان کنند که این بنا تنها تعدادی سنگ است در صورتی که اصل و نسب ایرانیان است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه به شدت بر روی میراث و تاریخ خودمان حساس هستیم و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم که به میراث گذشتگان لطمه‌ای وارد شود، افزود: ضمن احترام به همه گروه‌های مختلف، ما نماینده مردم هستیم و مطالبه مردم، مطالبه ماست و هرچه آنان بخواهند آن را پیگیری می‌کنیم. امروز مردم برای حفظ بافت تاریخی از ما می‌خواهند، اهتمام ورزیم حتماً انجام می‌دهیم.

وی بیان کرد: احیای بافت تاریخی را به جد پیگیری می‌کنیم البته اکنون کافی است تعدادی در بافت گردش کنند، مشاهده خواهند کرد که تغییرات بسیار خوبی در این منطقه به خصوص طی چند سال گذشته انجام شده است. همچنین در منطقه 8 شهرداری شیراز تیم جدیدی را با نگاه حفظ میراث فرهنگی و تاریخی خود قرار دادیم.

تذروی با بیان اینکه اخیراً حکم جدیدی به شهردار منطقه بافت تاریخی شیراز اعطا کرده‌ایم که بحث حفظ میراث زندیه است، گفت: ارگ کریم خانی، مسجد وکیل، بازار وکیل، مجموعه موزه، بانک ملی، خیابان 22 بهمن، خیابان هجرت و... جزو این محور هستند که بر ضرورت احیای آن تأکید داریم و این خواست مردم است، چراکه مردم زیادی از این منطقه استفاده می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه شورا پیگیری مطالبات مردم است، بیان کرد: اینکه می‌گویند مصوبه‌ای وجود دارد که تعدادی خانه تاریخی تخریب شود، کذب است و به هیچ عنوان اینگونه نیست. مردم خیالشان راحت باشد، هر تصمیمی که برای وجب به وجب بافت تاریخی بخواهد انجام شود، حتی اطراف حرم، کمیسیون‌های مختلف ذیل شورا برای هر تصمیمی راه‌اندازی می‌شود و به هیچ عنوان سلیقه و به صورت فردمحور نخواهد بود.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: حتی اگر برای احیای بافت تاریخی نیاز به تغییرات هم وجود داشته باشد، یقیناً کمیته‌ای تشکیل شده و دستورات را مصوب می‌کند و ما هم انجام می‌دهیم.

تذروی در خصوص طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) نیز گفت: حرم دارای یک تولیت و متولی و کمیته عمرانی است و خط و حدودهای خودش را دارد. ما به سرعت، منطقه را با حرم نزدیک کردیم، هر برنامه‌ای داشته باشند، هر دو بسیار نزدیک با هم کار می‌کنیم.

وی تأکید کرد: در جهت گسترش حرم اقدام می‌کنیم ولی باید بدانیم که همه بافت تاریخی شیراز اطراف حرم نیست و هدف ما تنها این است که دسترسی به حرم تسهیل شود. یعنی دسترسی به حرم باید به‌عنوان محور قرار گیرد و اگر بحث مترو و تراموا و غیره می‌کنیم همه برای این مسئله است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شیراز یادآور شد: هم‌اکنون به دنبال تسهیل دسترسی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) هستیم و در این زمینه با حرم هم همکاری داریم البته برای اجرای هر طرحی یقیناً نظر شورا و شهرداری شرط است.

انتهای پیام
captcha