حمایت از طرح‌های فرهنگی دارای پیوست هنری مساجد در شیراز
کد خبر: 4040901
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵

حمایت از طرح‌های فرهنگی دارای پیوست هنری مساجد در شیراز

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه در تعریف جدید این سازمان مساجد را در حکم یک مرکز فرهنگی که می‌تواند رویدادهای فرهنگی در آن اجرا شود دیدیم، گفت: در این راستا پس از انجام کارشناسی از برگزاری طرح‌های فرهنگی ـ اجتماعی مساجد که پیوست هنری هم می‌تواند داشته باشد، حمایت خواهیم کرد.

مصطفی مشفقیان، رئیس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، مصطفی مشفقیان، رئیس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری شیراز امروز، ۱۵ اسفندماه در همايش  بزرگداشت سالروز تأسيس كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد که با حضور مسئولان كشوری و استانی، ائمه جماعات، مديران و رابطان كانون‌های مساجد فارس در تالار حافظ شیراز برگزار شد، با اشاره به طرح احیای هویت فرهنگی ـ اجتماعی محلات شیراز با محوریت مساجد گفت: در سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفتیم فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری شهرداری شیراز را به نوعی در مساجد انجام دهیم.

وی تصریح کرد: البته منظور این نیست فرهنگسراها و فضاهای فرهنگی که در اختیار داریم را بخواهیم تعطیل کنیم اما شهری با وسعت شیراز طبیعتا برای اینکه بتوان کار مؤثر فرهنگی انجام داد بسیار بیشتر از فرهنگسراهای موجود نیازمند مراکز فرهنگی است.

مشفقیان افزود: در تعریف جدید سازمان فرهنگی شهرداری شیراز، مساجد را در حکم یک مرکز فرهنگی که می‌تواند رویدادهای فرهنگی در آن اجرا شود دیدیم و اعلام کردیم در سال ۱۴۰۱ با همکاری ائمه جماعات، کانون‌های فرهنگی مساجد و پایگاه‌های مقاومت بسیج طرح‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری را در سطح مساجد دنبال خواهیم کرد.

وی با تصریح اینکه در شهرداری شیراز طی یک فراخوان به مساجدی که مایل هستند از خدمات محدود عمرانی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری ما استفاده کنند اعلام می‌کنیم تا در فاز اول مسجد متقاضی باشد، گفت: در ازای خدمات عمرانی محدود و خدمات فرهنگی و زیرساختی که در مسجد ایجاد خواهیم کرد یکسری توقعاتی از مسجد داریم از جمله توقعاتی که داریم این است که برنامه‌هایی فرهنگی ـ اجتماعی با توجه به نیاز و بافت محل تعریف کنند و پس از کارشناسی از برگزاری طرح‌های فرهنگی ـ اجتماعی که پیوست هنری هم می‌تواند داشته باشد، حمایت خواهیم کرد.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز ادامه داد: از جمله مواردی که در مساجد در قالب طرح مسجدمحوری به لحاظ سخت‌افزاری حمایت خواهیم کرد ایجاد فضاهای برای قرائت‌خانه، کتابخانه، فضایی برای بازی کودکان و ایجاد فضاهای کارگاهی برای برگزاری کلاس‌ها است، در ازای این زیرساخت‌ها برنامه‌هایی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی و سواد رسانه‌ای در سطح مساجد تعریف می‌شود را انجام دهد.

مشفقیان با بیان اینکه یکی از الزاماتی که برای بهره‌مندی از این امکانات داریم این است که امام جماعتی می‌تواند از این امکانات بهره‌مند شود که مقیم محل باشد، اظهار کرد: فضاهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی که در اختیار شهرداری است همه ابزاری در دست امام جماعت می شود برای آن که بتواند جوانان را به مسجد جذب کند.

وی با تصریح اینکه در طرح مسجد محوری به دنبال مسجدی کردن اهالی محل هستیم، بیان کرد: مسجد در صدر اسلام یک کارکرد بسیار فراگیر داشته و پاسخ مناسبی برای تمام نیازهای فرهنگی، اجتماعی و نیاز های دیگر در صدر اسلام در مسجد وجود داشته است که متأسفانه در طی قرن‌ها مساجد ما از آن کارکرد فاصله گرفته است.

رئیس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری شیراز تصریح کرد: در طرح مسجد محوری به دنبال این هستیم که مساجد از هنگام نماز صبح تا ساعاتی پس از نماز مغرب و عشاء حقیقتاً برنامه‌های مفید فرهنگی، ورزشی، اجتماعی برای اهالی محل داشته باشند و اهالی محل برای نیازهای خود به مسجد مراجعه و در آن پاسخ مناسبی را دریافت کنند.

وی در پایان گفت: طرح مسجدمحوری که پنج سال پیش در شیراز اجرا شد، عمدتاً پیوست‌های عمرانی داشت و زیاد به مسائل اجتماعی و فرهنگی ورود نشد، طرحی که از  سال ۱۴۰۱ در شهر شیراز آغاز خواهد شد عمدتاً رویکردهای فرهنگی و اجتماعی دارد و کمتر رویکرد عمرانی دارد.

انتهای پیام
captcha