مقایسه فعالیت‌های قرآنی قبل و بعد از انقلاب/ به ظواهر اکتفا نکنیم
کد خبر: 4035044
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
یاریگل بیان کرد:

مقایسه فعالیت‌های قرآنی قبل و بعد از انقلاب/ به ظواهر اکتفا نکنیم

بهروز یاریگل، پیشکسوت قرآنی به مقایسه‌ای از وضعیت فعالیت‌های قرآنی قبل و بعد از انقلاب پرداخت و گفت: پیش از انقلاب، هیئت‌ها و جلسات مذهبی بود، نه اینکه اصلاً نباشد ولی آموزش قرآن به شکل جدی و در سطح قابل قبول مثل اکنون که ما توقع داریم نبود.

بهروز یاریگل، پیشکسوت قرآنی بهروز یاریگل، پیشکسوت قرآنی کشورمان، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن ایام‌الله دهه فجر به مقایسه‌ای از وضعیت فعالیت‌های قرآنی قبل و بعد از انقلاب پرداخت و گفت: قبل از انقلاب، هیئت‌ها و جلسات مذهبی بود، نه اینکه اصلاً نباشد ولی آموزش قرآن بسیار جدی و در سطح قابل قبول مثل اکنون که ما توقع داریم، نبود.

وی با اشاره به برگزاری جلسه قرآن در ابتدای هیئت‌ها بیان کرد: هیئت‌ها معمولاً جلسات هفتگی را در منازل به‌طور گردشی و سیار برگزار می‌کردند، هفته‌ای یک بار این جلسات در منزل افراد می‌چرخید و نیم ساعت ابتدای این جلسات معمولاً جلسه قرآن و در حد یک روخوانی ساده بود. افرادی که روخوانی ضعیفی داشتند، شرکت می‌کردند و بعضی از اساتید جلسه در حد بالایی هم نبودند و همین که روخوانی بلد بودند، استاد جلسه می‌شدند و آموزش قرآن در حد روخوانی معمولی انجام می‌دادند و در کنار آن یک سخنرانی کوتاه و در مناسبت‌ها ذکر مصیبت، مداحی یا مولودی و پذیرایی انجام می‌شد. این روال هیئت‌هایی بود که در منازل برگزار می‌شد و جدا از برنامه مساجد است.

یاریگل ادامه داد: قبل از انقلاب در برخی مساجد، جلسه قرآنی که همه دور هم بنشینند و استادی رفع اشکال کند، برگزار می‌شد اما بسیار محدود بود، جمعیت آن چنانی نبود ضمن اینکه معلمان و اساتیدی که جلسه را اداره می‌کردند معلوماتشان در حد بسیار سطحی بود یعنی آن جذابیت‌هایی که اکنون در جلسات قرآن داریم و امکانات، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی که اکنون در آموزش قرآن و مسابقات قرآن اِعمال می‌شود، آن زمان نبود.

این پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه قبل از انقلاب جلسات قرآن رنگ و بوی امروز را نداشت، اظهار کرد: کسانی که قرآن می‌خواندند همراه با تجوید، صوت و لحن نبود مگر بعضی از جلسات استثنایی در تهران، مشهد، اصفهان، تبریز یا بعضی از استان‌های دیگر بودند که این جلسات در حدی نسبتاً خوب بود و آن‌ها بسیار استثنا بودند به عنوان مثال مرحوم استاد مولایی و استاد مروت که در تهران همین دو جلسه بود که شاگردانی تربیت کرد که آن‌ها در حال حاضر اساتید به روز تهران و کشور هستند.

وی با تأکید بر اینکه قبل از انقلاب، جلسات در حد قابل قبولی که کیفیت داشته باشد و اساتید با علم روز آن موقع جلسه را اداره می‌کردند بسیار کم بود، گفت: اولین نکته بعد از پیروزی انقلاب، بالا رفتن سطح کیفی و کمی جلسات آموزش قرآن به لطف انقلاب اسلامی و نفس گرم حضرت امام(ره) و همچنین پشتیبانی بسیار خوب مقام معظم رهبری بود.

یاریگل با تصریح اینکه مقام معظم رهبری قبل از انقلاب در مشهد فعالیت‌های قرآنی زیادی داشتند و سخنرانی که می‌فرمودند در کنار آن حتماً یک قاری خوب قرآن را قرائت می‌کرد و ایشان هم بسیار پشتیبانی می‌کردند، گفت: یکی از دلایلی که اکنون جلسات قرآن خوب پشتیبانی می‌شود در حقیقت آن عشق و علاقه و توصیه‌هایی بود که مقام معظم رهبری در مورد کیفیت و کمیت جلسات داشتند.  

این قاری بین‌المللی کشورمان ادامه داد: امروز در همه استان‌ها و شهرها جلسات قرآن و اساتید خوبی داریم منتها بعضی از جلسات در بعضی از استان‌ها به دلیل  کمبود استاد و جلسات خوب که بازدهی خوبی داشته باشد، ضعیف برگزار می‌شود، این را باید قبول کنیم تا بتوانیم در حقیقت این بی‌عدالتی را در بعضی از استان‌ها جبران کنیم و فکری به حال این نقص در بعضی از استان‌ها و شهرهای کشور هم داشته باشیم.

وی با یادآوری اینکه غیر از مطلب آموزش قرآن از نظر خواندن یعنی قرائت، تجوید، صوت، لحن و... نگاه بسیار خوبی به مفاهیم قرآن شده است و کلاس‌ها صرفاً فقط قرائت نیست و کلاس‌های آموزش مفاهیم و ترجمه و تفسیر هم داریم، گفت: توصیه می‌شود این قسمت کار هم بسیار جدی گرفته شود.

یاریگل تأکید کرد: باید مراقب باشیم فقط به ظاهر قرآن و صرفا فقط قرائت اهمیت ندهیم چون مقام معظم رهبری هم بارها این توصیه را به قراء و حفاظ و معلمان، اساتید و کسانی که جلسات قرآن را اداره می‌کنند، کردند، ضمن اینکه پشتیبانی از جلسات قرآن می‌کنند همیشه هم فرمودند که قاریان قرآن فقط در حد قرائت خودشان را محدود نکنند و حتماً در جلسات به مفاهیم قرآن، فهم آیات، آیات موضوعی قرآن و ترجمه بسیار بیشتر بپردازند که فقط بحث ظاهر قرآن نباشد. باید به باطن قرآن هم بپردازیم که در نهایت همه دارای اخلاق و منش قرآنی باشند و این در کل زندگی، اخلاقیات، عملکرد، خانواده و جامعه مقداری بیشتر خود را نشان دهد.

این قاری بین‌المللی با اشاره به کیفیت برگزاری جلسات از نظر مسائلی مثل تجوید، صوت، لحن، تعداد قاریان نوجوان و جوان و تعداد کودکان حافظ قرآن که اکنون داریم، گفت: آن زمان همچنین خبرهایی نبود چون تعداد جلسات بسیار کم بود و خانواده‌ها زیاد اهمیت به این قضیه نمی‌دادند و تنها چیزی که به‌طور خوش‌بینانه نگاه کنیم این بود که عده‌ای از افرادی که قرآن خواندنشان خوب می‌شد و بلد بودند در همین جلسات یاد می‌گرفتند.

وی یادآور شد: قبل از انقلاب، آموزش قرآن در آموزش و پرورش هم بسیار ضعیف بود یعنی به آموزش قرآن دانش‌آموزان در دبستان و مدرسه زیاد اهمیت نمی‌دادند و معلم خوبی هم در این زمینه نداشتیم ولی اکنون از هر نظر کیفیت و تعداد جلسات قرآن در حد خوب و عالی است.

این پیشکسوت قرآنی کشور در پایان تأکید کرد: باید در بعضی از استان‌ها که مقداری از غافله عقب هستند با علم روزی که اکنون داریم و با همت مسئولان این قضیه را زودتر جبران کنیم.

انتهای پیام
captcha