شرایط طرح «تجلیل از 114 حافظ قرآن» تخصصی‌تر باشد
کد خبر: 4028661
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸

شرایط طرح «تجلیل از 114 حافظ قرآن» تخصصی‌تر باشد

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینکه آیین‌نامه طرح ملی «تجلیل از 114 حافظ قرآن» دارای یکسری ایرادات است، گفت: باید شرایط این طرح تخصصی‌تر دیده می‌شد اما به نظر می‌رسد این طرح با شرایط کنونی بیشتر زحماتی برای مربیان ایجاد کرده باشد.

سیدحمید موسوی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس سیدحمید موسوی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به اجرای طرح «تجلیل از 114 مربی حفظ قرآن» گفت: در راستای اجرای این طرح یک ستاد راهبردی در هر استان تشکیل شده است که یکی از اعضای این ستاد سازمان تبلیغات اسلامی است.

وی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی نقش مؤثر در ارتباط با جامعه حافظان قرآن دارد، گفت: از ابتدای شروع این طرح در استان فارس بحمد الهی نقش بسیار پررنگی را ایفا کردیم زیرا در اکثر شهرستان‌های استان دارای نمایندگی یا اداره تبلیغات هستیم که ممکن است ادارات دیگر در همه شهرستان‌ها نمایندگی نداشته باشند.

موسوی ادامه داد: بحمد الهی در اکثر شهرستان‌های استان نیروهای فعال مرتبط با جامعه قرآنی و حافظان داریم که توانسته‌اند در راستای اجرای این طرح، پرونده‌های حافظان را در سطح استان جمع‌آوری کنند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس اظهار کرد: در برخی از شهرستان‌های استان کمیته شهرستان طرح در روز 15 دی تشکیل شد که این پرونده‌های در جلسه نهایی ستاد استان بررسی خواهند شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا نتایج طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن تأثیری در اجرای طرح «تجلیل از 114 حافظ قرآن» دارد، گفت: این دو طرح شاید خیلی ارتباطی با هم نداشته باشند؛ البته طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن زمینه‌ای برای حافظان ایجاد می‌کند که بتوانند به حوزه‌های آموزشی تخصصی ورود کرده و کلاس‌هایی را برگزار کنند و این کلاس‌ها را بر پایه فعالیت‌های تخصصی پیش ببرند یا تشکل‌های قرآنی اولویت تدریس را به افرادی دهند که دارای مدرک تخصصی حفظ قرآن هستند.

موسوی در عین حال گفت: البته همان افرادی که وارد حوزه حفظ قرآن شدند اکنون گزینه‌هایی هستند که می‌توانند مخاطب طرح تجلیل از 114 مربی حفظ قرآن باشند و عموماً هم افرادی که برای این طرح مراجعه داشتند، مدرک طرح اعطای مدرک تخصصی حفظ را داشتند و به استناد همین مدارک توانستند در طرح مذکور شرکت کنند و سابقه فعالیت آموزشی هم دارند اما در مجمع این دو طرح خیلی ارتباطی با هم ندارد چون ممکن است فردی سال‌ها فعالیت قرآنی و کلاس‌داری داشته باشد اما مدرکی هم در این رابطه از هیچ جا نگرفته باشد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس در ادامه با بیان اینکه آیین‌نامه طرح تجلیل از 114 مربی حفظ یکسری ایرادات دارد، گفت: البته شاید این ایرادات به دلیل آن است که نخستین سال اجرای این طرح است و شاید در سال‌های قبل این طرح به صورت کوچکتر در برخی از استان‌ها انجام شده است اما به عنوان طرح کشوری احساس می‌شود، ایرادات زیادی به آیین‌نامه طرح وارد باشد از جمله اینکه شرایط آن خیلی عام است و ممکن است هزاران پرونده به تهران و سازمان اوقاف ارسال شود و باید بین اینها انتخاب کرد.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد باید مقداری شرایط طرح تخصصی‌تر دیده می‌شد. وقتی قرار است در کل کشور ارزیابی و تجلیل از مربیان حفظ قرآن انجام شود، باید مقداری آیین‌نامه تخصصی‌تر باشد و میزان سوابق آموزشی و محفوظات را بیشتر لحاظ کرد.

موسوی اظهار کرد: این طرح زحمتی برای حفاظ ایجاد کرده است و مشکل این است که بسیاری از حفاظ به زحمت افتادند و دنبال این هستند که سوابق خود را جمع‌آوری کنند و ممکن است این سوابق هم اکنون در دسترس نباشد ضمن اینکه برخی‌ نهادها هم به دلیل ترس از اداره بیمه و مسائل حقوقی با آن‌ها همکاری نمی‌کنند و به مربیان معرفی‌نامه نمی‌دهند لذا مشغله و زحمتی برای حافظان ایجاد شده است اما در تهران بالاترین امتیازها پذیرفته خواهد شد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس اضافه کرد: برای تجلیل از مربیان حفظ بالاترین امتیازها کسانی هستند که میزان محفوظاتشان و سابقه فعالیتشان بیشتر است و به صورت جهادی طی ساهای متمادی کار کرده‌اند لذا باید مقداری آیین‌نامه دقیق‌تر تدوین شود البته اگر این آیین‌نامه به صورت استانی مشکلی نبود و احتمال اینکه افراد زیادی در این طرح قرار بگیرند، بیشتر بود اما اکنون با این روال به نظر می‌رسد بیشتر یک زحمت برای مربیان ایجاد شده است.

انتهای پیام
captcha