آیت‌الله مصباح در مباحث علمی به دنبال نیازهای روز بود
کد خبر: 4023089
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۹

آیت‌الله مصباح در مباحث علمی به دنبال نیازهای روز بود

فرزند مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به جامعیت علمی و دنبال نیازهای روز رفتن پدرش، گفت: این موضوع باعث شده بود تفکر نویی نسبت به جامعه خود پیدا کنند و برای شناخت بهتر جامعه علمی جهان و نیازها و آثار علمی جهان، سفرهایی قبل از انقلاب به کشورهای خارجی و اسلامی رفتند.

حجت‌الاسلام مجتبی مصباح یزدی، فرزند مرحوم آیت‌الله مصباح یزدیبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام مجتبی مصباح یزدی، فرزند مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی عصر پنج‌شنبه، دوم دی‌ماه در مراسم بزرگداشت ارتحال آن عالم ربانی که در مجتمع رفاهی و فرهنگی دانشگاه شیراز برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه، گفت: بزرگداشت افراد و شخصیت‌ها گاه از باب بزرگداشت یک فرد است؛ کسی که به لحاظ ویژگی‌های خود قابل تکریم و احترام است و این، کاری مورد سفارش دین است.

وی افزود: برخی از افراد خصوصیت‌هایی دارند که تکریم آن‌ها صرفاً بزرگداشت یک فرد نیست بلکه بزرگداشت شخصیت، اندیشه‌ها و آثار اوست و معمولاً مراسم بزرگداشت برای این افراد از این جهت برگزار می‌شود که ویژگی‌های آن‌ها که برای ما قابل الگوبرداری و درس گرفتن است، استفاده کنیم. 

مصباح یزدی با بیان اینکه اگر درباره شخصیت آیت‌الله مصباح صحبتی می‌شود، بهتر است روی این نوع ویژگی‌ها بیشتر تأکید شود که برای خود ما قابل الگوبرداری و استفاده است، گفت: جامعیت علمی ایشان ویژگی خاصی بود که به افکار و اندیشه ایشان نظام خاصی داده بود.

فرزند مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: ایشان علاوه بر اینکه تخصص سطح بالا در فقه و اصول داشتند و در سنین جوانی به درجه اجتهاد رسیدند؛ در تفسیر قرآن کریم، علوم عقلی، فلسفه، علوم انسانی و علوم جدید تبحر داشتند و در برخی از این علوم صاحب‌نظر بودند و دیدگاه‌های ابتکاری و نوین داشتند.

وی با بیان اینکه در شخصیت علمی ایشان آنچه برای ما قابل فهم و الگوبرداری است جامعیت علمی و دنبال نیازهای روز رفتن است، گفت: این موضوع باعث شده بود تفکر نویی نسبت به جامعه خود پیدا کنند و برای شناخت بهتر جامعه علمی جهان و نیازها و آثار علمی جهان، سفرهایی قبل از انقلاب به کشورهای خارجی و اسلامی رفتند؛ همت بلند در موضوعات علمی، اصل آن چیزی است که برای ما در این زمینه قابل استفاده است.

مصباح یزدی با ذکر این نکته که مسائل علمی، پایه‌های اجرایی و عملیاتی جامعه است، گفت: احساس نیاز ایشان به اینکه جامعه علمی ما باید در این جهت متحول شود و دیدگاه‌های اسلامی در این زمینه‌ها استخراج شود با وجود اینکه قبل از انقلاب زمینه اجرایی این صحبت‌ها نبود، باعث شد بخش آموزش مؤسسه در راه حق را برای پرورش طلاب در علوم جدید پایه‌گذاری کنند.

فرزند مرحوم مصباح یزدی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب با تشویق امام خمینی(ره) آن را توسعه دادند و بعد تبدیل به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شد زیرا به امر ایشان توسعه داده شده بود.

وی به ویژگی پدرش در حوزه فعالیت‌های سیاسی و انقلابی اشاره کرد و گفت: آیت‌الله مصباح فرمودند کسی که بیش از همه باعث شد تشویق شویم که وارد حوزه سیاسی و انقلابی شویم، آیت‌الله بهجت بود.

مصباح یزدی اظهار کرد: جنبه شاگردپروری، روحیه تواضع به خصوص نسبت به اولیای دین و مقام معظم رهبری، ولایت‌مداری و اعتقاد جدی به ولایت و ارادت کامل به مقام معطم رهبری و احترام به بزرگان دین، انتقادات صریح و روشن به مخالفان دین در کمال انصاف، توصیه دائمی به اخلاص وتوجه و توسل به اهل بیت(ع) در همه حال از دیگر ویژگی‌های ایشان بود.

انتهای پیام
captcha