نتیجه انقلاب اسلامی باید تحول معنوی باشد/ لزوم توجه به قرآن در انجام امور فرهنگی
کد خبر: 4019859
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
آیت‌الله دژکام:

نتیجه انقلاب اسلامی باید تحول معنوی باشد/ لزوم توجه به قرآن در انجام امور فرهنگی

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با بیان اینکه نتیجه انقلاب اسلامی باید تحول معنوی باشد، گفت: این انقلاب به همان اندازه که به عدالت می‌اندیشد، به معنویت و ارزش‌های اسلامی هم توجه دارد و نقطه اختلاف و تمایز بین انقلاب ما و سایر انقلاب‌ها همین نکته است.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس امروز، 19 آذرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با بیان اینکه نتیجه انقلاب اسلامی باید تحول معنوی باشد، گفت: بزرگانی مثل شهید مطهری در همان سال اول پیروزی انقلاب با اصرار و جدیت این نکته را تأکید می‌کردند که این انقلاب ماهیتاً اسلامی است و با انقلاب‌های دیگر که ممکن است در دنیا رخ دهد اشتباه گرفته نشود.

وی افزود: این انقلاب به همان اندازه که به عدالت می‌اندیشد، به معنویت و ارزش‌های اسلامی هم توجه دارد و نقطه اختلاف و تمایز بین انقلاب ما و سایر انقلاب‌ها همین نکته است و اسلام نگاهی جامع به همه ابعاد زندگی بشر دارد از جمله معنویت.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه  امروز ۴۰ سال از شهادت یکی از ستون‌های معنویت این انقلاب شهید دستغیب می‌گذرد، گفت: اینکه بگوییم مردم شیراز اهل معنویت هستند، کافی نیست. رسالت و نقش شیراز آن است که این حس معنوی را برای نفوذ انقلاب اسلامی در جهان و کشور ایجاد و تقویت کنیم چرا که این رسالت را پذیرفته‌ایم؛ این‌ها جزو اهداف فرهنگی شهر باید باشد و از این جهت باید مدنظر قرار بگیرد.

امام جمعه شیراز با یادآوری فرمایشات امام راحل درباره شهید آیت‌الله دستغیب، گفت: اینکه شیراز شهیدی را در راه اسلام تقدیم کرده است و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی درباره ایشان بگوید مربی اخلاق و مهذب نفوس موجب شده است وظیفه ما سنگین شود. تربیت نفوس مستعد کار این مربی بزرگ بود. رهبر معظم انقلاب نیز در سفرشان به استان همین مطلب را دوباره تأکید کردند که نفس آن شهید کسانی را تربیت کرده بود که من در جبهه وقتی آن‌ها را می‌دیدم می‌فهمیدم که نفس یک مرد خدا بر این‌ها اثر گذار بوده است.

بازگشت به هویت معنوی بر عهده همگان است

وی با بیان اینکه قریب 15 هزار شهید از استان فارس برای حفظ و حراست ایران و اسلام تقدیم شد، گفت: اگر این نفس‌های گرم معنوی نبود، کسی حاضر به این همه گذشت و ایثار و خداخواهی و خداپرستی در وسط میدان جنگ نمی‌شد، پس انسان‌سازی بازگشت به هویت معنوی اسلامی و رشد دادن نسلی که ادامه دهنده راه شهیدان باشند، کاری است که به گردن همه ما آمده است و باید در این زمینه تلاش کنیم و به خدا توکل داشته باشیم و از ارواح اولیا الهی استمداد کنیم و این شهید را بین خود و خدا واسطه قرار دهیم تا ان‌شاءالله باز هم بتوانیم شیراز را کانون عشق‌ورزی به خدا و اهل بیت عصمت قرار دهیم.

آیت‌الله دژکام در ادامه فرازی از وصیت‌نامه شهید آیت‌الله دستغیب یادآور شد و افزود: ایشان می‌فرماید وصیت می‌کنم فرزندان خود را به تقوا و سعی در اینکه واجبی از آن‌ها فوت نشود. آیا باورمان هست که واجب زمین مانده داریم؟ واجباتی داریم که بسیار اهمیت دارد از جمله وجوب اطاعت از ولی امر چرا که هرکجا این واجب زمین مانده رنج‌هایی برای مردم ایجاد شده است. کجاست که مشکلی باشد و رهبر معظم انقلاب در خصوص آن ارشادی نداشته باشد؟ مقصر کسانی هستند که می‌توانند کاری انجام دهند ولی انجام نمی‌دهند و مردم را به زحمت انداخته‌اند، همه اینها نتیجه اطاعت نکردن است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هر صحنه حرامی ما را از یک برکت و رحمتی محروم می‌کند لذا باید جلوی حرام‌ها گرفته شود، گفت: باید تلاش‌های شخصی خود را معطوف به این کنیم که گناه نکنیم و تلاش‌های اجتماعی خود را معطوف به این کنیم که مدیران جامعه جلوی حرام را بگیرند. اینها وظایف ماست.

وی با تصریح اینکه شهید آیت‌الله دستغیب فرمودند در هر حال خدا را حاضر بدانید، گفت: انقلاب اسلامی انقلاب تحول در معرفت است و همه ما باید خداوند ببینیم و حضور او را درک کنیم. خداوند در سوره نازعات صحنه روز قیامت را به ما یادآور می‌شود «فَإِذَا جَاءَتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرَىٰ؛ مردم حادثه بزرگی جلوی روی ماست؛ يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسَانُ مَا سَعَىٰ وَبُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِمَنْ يَرَىٰ؛ همه چشم‌ها باز می‌شود و می‌بینند که جهنم را به عرصه محشر می‌کشانند؛ فَأَمَّا مَنْ طَغَىٰ وَآثَرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَىٰ؛ کسی که اهل طغیان و نافرمانی باشد جایگاه او آتش جهنم است؛ وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَىٰ فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَىٰ؛ خوش به حال کسی که هرجا می‌نگرد خدا را شاهد و ناظر خودش می‌بینید و این شخص آن روز اهل بهشت و ابرار است.

آیت‌الله دژکام در ادامه سخنان خود با تأکید بر ایکه باید با تقوا و پرهیزکاری امور خود را با نظم سامان دهیم، گفت: کارها با بی‌نظمی پیش نمی‌رود و سامان نمی‌یابد اما آنکه اهل نظم است، زندگیش سامان دارد. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید مردم تقوا داشته باشید و نظم را در کارتان حاکم کنید و بعد میفرماید اصلاح ذات البین... همه با هم دوست و برادریم اما باز هم بیتشر باید مراعات کنیم.

امام جمعه شیراز در ادامه فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت زینب کبری(س) را تبریک گفت و افزود: زن و مرد عالم همه بدهکار ایشان هستند که از خانه با عظمت علی و فاطمه(ع) تربیت شد و به عنوان یک الگو برای عالم است.

حضرت زینب(س) در تمام زمینه‌ها الگو است

وی با تأکید بر اینکه حضرت زینب(س) در همه زمینه‌ها الگوست، گفت: این بانوی بزرگوار در پرستاری از پدر و مادر و برادرانش سنگ تمام گذاشت و برای همه ما الگو شد و در این مناسبت هم از زحمات جامعه پرستاری تقدیر می‌کنیم به خصوص کسانی که در عرصه سخت کرونا زحمت کشیده و می‌کشند، البته نباید از این نکته غفلت کرد که جامعه پرستاری ما مشکلاتی دارند اگرچه در جامعه ما و سایر اقشار نیز مشکلات دیگری وجود دارد اما وظیفه ماست که به مدیران و مسئولان یادآوری کنیم که به این مشکلاتی که از نظر صنفی در جامعه پرستاری وجود دارد، رسیدگی کنند. حلم و بردباری را از پرستاران یاد می‌گیریم زیرا بر بالین مریض بودن بردباری می‌خواهد.

آیت‌الله دژکام در بخش دیگری از سخنان خود به فرا رسیدن سالروز تأسیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: امروز همه ما با این شورا در تعامل و همکاری هستیم و آن بحث نقشه مهندسی فرهنگی کشور است و هدف آن ترویج فرهنگ اسلامی است که هدف انقلاب اسلامی بوده است و این کار، کار بزرگی است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه شناخت فرهنگ اسلامی خود زحمت زیادی دارد و آشنایی اجمالی کفایت نمی‌کند، گفت: اگر با مجموعه قرآن کریم و احادیث آشنا و بر آن‌ها مسلط باشیم و بخواهیم از آن‌ها مسائل را استنباط کنیم، چقدر زحمت دارد. ضمن اینکه اگر کسی بخواهد در مباحث مختلف از این منابع عظیم استفاده کند ترجمه این‌ها نمی‌تواند نقش متن اصلی را ایفا کند. برای انجام کار فرهنگی باید این متون عربی شناخته و اجرایی شود و کار آسان نیست و توقع ما این است که به این نکته توجه شود.

وی با بیان اینکه اسلام ناب محمدی آینده دنیا را مدیریت خواهد کرد، افزود: ما منتظر کسی هستیم که سخنش وحی الهی است و پیش از آن حضرت، نائب آن حضرت و ولی امر ما عالمانه حرف می‌زند و حرف او قابل رد کردن نیست.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه فارس نخستین استانی بود که سند فرهنگی را آماده کرده است، از مدیران خواست تا برای اجرای آن اهتمام ورزند و ادامه داد: مدیران فرهنگی شهر و استان ما از جوانان هستند البته انتظار می‌رود که افراد با تجربه از ارشاد و راهنمایی این جوانان کوتاهی نکنند و اگر خطایی رخ داد که به حرکت‌های اصلی خدشه‌ای وارد نمی‌کند، اهل خطاپوشی هم باشند.

امام جمعه شیراز از مدیران جوان درخواست کرد که خود را بی‌نیاز از مشورت بزرگان ندانند و با همکاری هم به نتیجه برسند و سپس افزود: تلاش‌های مدیریت اجرایی استان در زمینه تعامل بین مدیران و نمایندگان مجلس بر پایه علم و تخصص شروع شده است که بسیار ارزشمند است و جای قدردانی دارد.

انتهای پیام
captcha