آماده همکاری با شورای قرآن و عترت هستیم/ تدوین طرح توسعه حرم سیدتاج‌الدین غریب(ع)
کد خبر: 4008568
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲
استقبال شورای شهر شیراز از پیشنهاد ایکنا؛

آماده همکاری با شورای قرآن و عترت هستیم/ تدوین طرح توسعه حرم سیدتاج‌الدین غریب(ع)

رئیس شورای اسلامی شهر در پاسخ به درخواست خبرنگار ایکنا مبنی بر همکاری کمیسیون سومین حرم اهل بیت(ع) با شورای قرآن و عترت و تشکیل مجامع قرآنی ذیل این شورا و کمیسیون گفت: این پیشنهاد بسیار فوق‌العاده‌ای است و حتماً از آن استقبال خواهیم کرد.

به گزارش ایکنا از فارس، مهدی طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز بعدازظهر امروز، 5 آبان‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به درخواست خبرنگار ایکنا مبنی بر همکاری کمیسیون سومین حرم اهل بیت(ع) با شورای قرآن و عترت و تشکیل مجامع قرآنی ذیل این شورا و کمیسیون گفت: این پیشنهاد بسیار فوق‌العاده‌ای است و حتماً از آن استقبال خواهیم کرد.

وی افزود: عضویت کمیسیون سومین حرم اهل بیت(ع) در شورای قرآن و عترت بسیار پیشنهاد خوبی است و حتماً آن را دنبال می‌کنیم البته در این راستا اقداماتی انجام داده‌ایم.

طاهری ادامه داد: از ظرفیت حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس در کمیسیون سومین حرم اهل بیت(ع) شورای شهر شیراز استفاده می‌کنیم و بنا داریم تا از ظرفیت آیت‌الله دژکام هم استفاده کرده و حتماً جلساتی را با حضور ایشان برگزار کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایکنا در خصوص اهمیت رفع شائبه‌هایی که در فضای مجازی در خصوص طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) وجود دارد، گفت: میراث فرهنگی مربوط به نسل‌های آینده هم هست و قطعاً ما برای حفظ و نگهداری آن‌ها تلاش می‌کنیم.

وی ضمن انتقاد از هجمه‌هایی که در فضای مجازی در خصوص تخریب 200 خانه تاریخی در بافت تاریخی شیراز آمده است، گفت: در محوطه بین‌الحرمین شیراز حدود 100 الی 150 خانه وجود دارد که تعدادی از آن‌ها واقعاً میراثی هستند و هیچ بحثی درباره آن‌ها نیست اما تعداد دیگری میراثی نیستند ولی کد میراثی برای آن‌ها گذاشته‌اند، به همین دلیل در سفری که وزیر میراث فرهنگی به شیراز داشت، ایشان را به این منازل برده تا مباحث کارشناسی میراثی بر روی خانه‌ها انجام دهند و مشخص کنند که آیا واقعاً این منازل میراثی هستند یا خیر.

طاهری با تأکید بر اینکه خانه‌های میراثی قطعاً باید حفظ شوند اما آن خانه‌ای که میراثی نیست در این بافت باید تخریب شود و همه این‌ها هم در قالب یک طرح قرار می‌گیرند، افزود: اینکه می‌گوییم باید در بین‌الحرمین یک میدان گاه بزرگ تشکیل شود، با حفظ اماکن میراثی، توسعه فضای سبز و حفظ شئونات تاریخی، میراثی و مذهبی است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز پیشنهاد داد تا شرایطی فراهم شود که با همراهی مدیرکل میراث فرهنگی و کارشناسان این امر، استاندار فارس و خبرنگاران به سراغ تک تک این خانه‌ها رفته و نشان دهیم که کدام یک از خانه‌ها میراثی هستند.

وی با ذکر این نکته که گردشگری مذهبی اصولی دارد و باید به این اصول پایبند باشیم، افزود: باید زیرساخت‌های گردشگری مذهبی را فراهم کنیم در صورتی که وضعیت اطراف حرم‌های اهل بیت(ع) برای پذیرای گردشگران مذهبی مناسب نیست و نمی‌توان بیخیال شرایط این منطقه شد. باید کاری کنیم که هم میراث حفظ شود هم زیرساخت‌های گردشگری مذهبی مهیا شده و هم محیط بافت تاریخی احیا شده و مردم در آن زندگی کنند.

طاهری همچنین از تدوین طرح توسعه حرم سیدتاج‌الدین غریب(ع) خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم تا حرم سیدتاج‌الدین غریب(ع) به عنوان یکی از امامزادگان بزرگ شیراز توسعه یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه بنای ما در شورا این است که به تراز سومین حرم اهل بیت(ع) برسیم، گفت: وقتی این مطلب را بیان می‌کنیم در ذهن برخی از مخاطبان این القا شده است که شورای ششم فقط برای طرح توسعه 57 هکتاری حرم شاهچراغ(ع) آمده است. در صورتی که ما به دنبال این هستیم تا شیراز را به تراز سومین حرم اهل بیت(ع) برسانیم. منظور از اینکه باید در این شهر احساس نشاط، امید و آرامش وجود داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در شیراز و فارس توجه به سرمایه‌گذاری در حد شعار بوده است، گفت: ضعیف‎‌ترین بخش ما در سرمایه‌گذاری بخش حمایت است یعنی سرمایه‌گذار به اینجا می‌آید اما نمی‌توانیم در یک چارچوب خوب حقوقی با او کار کنیم در صورتی که شیراز ظرفیت فوق‌العاده بالایی در بخش گردشگری دارد.

طاهری تأکید کرد: برای رفع این مشکل شهرداری شیراز را باید مکلف کنیم که مسائل ملکی سرمایه‌گذاران را خودش حل کند و سرمایه‌گذار بر روی بستری بیاید که همه کارهایش انجام شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در حوزه گردشگری باید به جد کار کنیم، گفت: در شیراز گردشگری سلامت توانمندی زیادی دارد اما باید مشکل این بخش را برطرف کنیم. چه اشکالی دارد که درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها را به سمت مناطق کم برخوردار سوق دهیم تا کمی از معضل ترافیک مرکز شهر شیراز بکاهیم.

وی همچنین از ارائه طرح بزرگترین باغ گردشگری جنوب غرب آسیا خبر داد که در آن تمام باغات به صورت یک منطقه یکپارچه طراحی می‌شوند و گفت: این طرح را با استفاده منابع سرمایه‌گذاران می‌توان انجام داد.

انتهای پیام
captcha