نسبت به تربیت نسل آینده قرآنی غافل نباشیم/ آموزش‌ها کیفی‌سازی شوند
کد خبر: 4005658
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴

نسبت به تربیت نسل آینده قرآنی غافل نباشیم/ آموزش‌ها کیفی‌سازی شوند

یکی از قاریان ممتاز استان فارس با اشاره به چهره‌های ثابتی که هر ساله در مسابقات قرآن استان رتبه کسب کرده و راهی مسابقات کشوری می‌شوند، گفت: نباید از تربیت چهره‌های جدید و نسل آینده قرآنی غافل شویم.

محمدامیر عباسیان، یکی از قاریان ممتاز استان فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با یادآوری اینکه از دوران کودکی در مسابقات قرآن شرکت کرده است، گفت: تاکنون مقام‌های متعددی در مسابقات دانش‌آموزی، زیر 16 سال اوقاف، کارکنان دولت، سازمان تبلیغات اسلامی در سطح کشور و استان کسب کرده‌ام.

وی با اشاره به شرایط شیوع کرونا افزود: شیوع کرونا بر سطح مسابقات قرآن در استان فارس تأثیری نداشته است و مانند سال‌های قبل بود و چهره‌ها هم همان چهره‌های سال‌های قبل بودند.

عباسیان از بی‌مهری‌ها نسبت به قرآنیان به‌ویژه در شهرستان‌ها انتقاد کرد و گفت: متأسفانه در شهرستان‌ها بهایی به افراد نخبه و چهره‌های شاخص قرآنی نمی‌دهند در صورتی که باید از این پتانسیل‌های برای اشاعه فرهنگ قرآن و همچنین رونق فعالیت‌های قرآنی استفاده کرد.

این قاری ممتاز استان فارس اظهار کرد: علت اینکه سطح مسابقات نسبت به سال‌های گذشته تغییر نکرده این است که از پتانسیل‌های استانی برای ارتقای متسابقان شهرستان و از پتانسیل‌های کشوری برای ارتقای متسابقان استانی استفاده نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه همیشه در مسابقات قرآن اوقاف در مرحله استانی چهره‌ها ثابت است و چهره جدید حضور پیدا نمی‌کند، یکی از دلایل این مسئله را سطح خوب و مناسب این چهره‌های ثابت دانست و افزود: اینکه بگوییم این چهره‌ها کنار بروند تا چهره جدید وارد عرصه شود، درست نیست و شاید اگر در مسابقات استان شرکت نکنند، ظلم به استان باشد اما در هر صورت باید به فکر تربیت چهره‌های جدید هم باشیم و نباید از تربیت نسل آینده قرآنی غفلت کنیم.

عباسیان بر ضرورت کیفی‌سازی آموزش‌های قرآنی تأکید کرد و گفت: یکی از مواردی که باید در آموزش‌های قرآنی مدنظر قرار دهیم، بحث کیفیت است. در شهرستان جهرم دارالتحفیظ داریم و هر ساله حافظان بسیاری تربیت می‌شوند اما در مسابقات نمودی ندارند، زیرا به صورت حرفه‌ای آموزش حفظ قرآن نمی‌بینند و فقط به حفظ آیات بسنده کرده‌اند و از مباحث آموزش صوت و تجوید و لحن و غیره غافل شده‌اند. در صورتی که باید میان این همه حافظ قرآنی که تربیت می‌شوند حداقل یکی دو نفر در مسابقات قرآن اوقاف خوش بدرخشند. این مسئله هم به عهده متولی امور قرآنی است.

این قاری ممتاز استان فارس با بیان اینکه تمرین‌ها و آموزش‌ها باید در طول سال مستمر باشد نه فقط در ایام خاص گفت: باید آموزش‌ها با حضور اساتید و داوران برجسته برگزار شود و این کارگاه‌ها هم به صورت فرمالیته نباشد یعنی استاد تنها به ذکر بیان نکاتی از کتاب خود نپردازد بلکه تلاوت قرآن‌آموزان را بشنود و ایرادات آن‌ها را بیان کرده و نکات فنی مسابقات قرآن را بیان کند.  

وی در پاسخ به اینکه به نظر شما مسابقات قرآن تا چه اندازه توانسته است، فرهنگ قرآن را در جامعه جاری و ساری کند، گفت: به نظر من تاکنون هیچی زیرا روند آن به خصوص در شهرستان‌ها مناسب نیست. در هر شهری باید ابتدا نسبت به تربیت قاری و حافظ اهتمام ورزید و بعد از آن مسابقات قرآن را با تبلیغات گسترده و با مشارکت مردم و با حضور مسئولان مختلف برگزار کرد و برای برگزیدگان هم جوایز خوبی در نظر گرفت و شاید این‌گونه تبلیغی برای جذب مردم به سوی فعالیت‌های قرآنی و در نهایت جاری شدن فرهنگ قرآن در زندگی افراد انجام داد.

انتهای پیام
captcha