احکام مراجعه به دندان‌پزشکى هنگام روزه‌داری
کد خبر: 3964975
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۲

احکام مراجعه به دندان‌پزشکى هنگام روزه‌داری

یكی از سؤالاتی كه همواره ممكن است برای روزه‌داران در ایام ماه مبارک رمضان و روزه‌داری پیش آید این است كه آیا اگر اقدام فوری برای دندان پیش آمد، مراجعه به دندان‌پزشک و اعمال دندان‌پزشكی روزه آنان را باطل می‌كند یا خیر.

به گزارش ایكنا از فارس، یكی از سؤالاتی كه همواره ممكن است برای روزه‌داران در ایام ماه مبارک رمضان و روزه‌داری پیش آید این است كه آیا اگر اقدام فوری برای دندان پیش آمد، مراجعه به دندان‌پزشک و اعمال دندان‌پزشكی روزه آنان را باطل می‌كند یا خیر. حتی برخی از روزه‌داران از این كار در طول ماه مبارک رمضان خودداری می‌كنند اما گاهی اوقات ممكن است یک اقدام فوری برای فرد روزه‌دار پیش آید كه چاره‌ای جز عصب‌كشی دندان و امثال آن وجود نداشته باشد.

آنچه كه این روزها كه مصادف با ایام صیام است، در فضای مجازی و سایت‌های مختلف و با استفاده از استفتا مراجع عظام تقلید مشاهده می‌شود در چند دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

1- دندانپزشکى از قبیل کشیدن دندان، عصب‌کشى، بى‌حسى، پر کردن، اگر چیزى وارد حلق نشود، روزه صحیح است.

2- به‌واسطه خون آمدن از دهان روزه باطل نمى‌‏شود، ولى واجب است که از رسیدن خون به حلق جلوگیرى کند.

3- بلعیدن خون لثه و دندان جایز نیست و اگر در حال روزه عمداً ببلعد حکم افطار به حرام را دارد و شستن داخل دهان لازم نیست.

4- اگر خون لثه در آب دهان مستهلک شود، محکوم به طهارت است و بلعیدن آن اشکال ندارد و مبطل روزه نیست، و همچنین در صورت شک در همراه بودن آب دهان با خون، فرو بردن آن اشکال ندارد و به صحّت‏ روزه ضرر نمى‌‏زند.

5- استفاده از وسیله نگهدارنده متحرک براى دندان‌ها در حال روزه مبطل روزه نیست.

در ادامه برای احتیاط واجب برخی از استفتائات مراجع عظام تقلید را در این رابطه می‌خوانیم.

حضرت آيت‌الله‌ خامنه‌ای(مدظله العالی)، رهبر معظم انقلاب:

استفاده از آمپول‌هایی که برای بی‌حسی به کار می‌رود برای روزه‌دار مانعی ندارد. در انجام كارهای دندان‌پزشكی از قبیل کشیدن دندان، عصب‌کشی، بی‌حسی، پر کردن نیز اگر چیزی وارد حلق نشود، روزه صحیح است.

احتیاط واجب آن است که روزه‌‏دار از آمپول‌های مقوی یا مغذی و هر آمپولی که در رگ تزریق می‌شود و نیز انواع سرم‌‏ها خودداری کند، لکن آمپول‌های دارویی که در عضله تزریق می‌شود و نیز آمپول‌هایی که برای بی‏‌حس کردن به‌کار می‌‏رود، مانعی ندارد.

آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی:

پر کردن، جرم‎گیری و کشیدن دندان در ماه رمضان برای پزشکان مانعی ندارد و برای شخص روزه‎دار، زمانی جایز است که مطمئن باشد خون یا آبی که به‌وسیله دستگاه، وارد فضای دهان می‎شود، فرو نخواهد رفت.

آیت‌الله‌العظمی مكارم شیرازی:

1- کشیدن دندان مکروه است و در مراجعه به دندان‌پزشک و یا ترمیم دندان اگر مراقبت کند که مواد، دارو و آبی که وارد دهان می‌شود از حلق پایین نرود روزه صحیح است. 2- اگر یقین دارد پانسمان دندان به مرور زمان حل شده و وارد حلق می‌شود، روزه باطل است. 3- آمپول بی‌حسی که در رگ تزریق نمی‌شود، روزه را باطل نمی‌کند.

آیت‌الله‌العظمی سیستانی:

اگر بدون التفات و قصد پایین رود روزه‌اش صحیح است.

آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی:

مراجعه به دندانپزشکی در ایام روزه‌داری اشکالی ندارد اما فرو بردن آب حاصل از انجام عملیات دندانپزشکی و یا فرو بردن خون حاصل از کشیدن دندان روزه را باطل می‌کند. کشیدن دندان و تزریق بی‌حسی هیچ اشکالی ندارد اما فرو بردن خون آن و یا آب دهان توأم با خون دندان روزه را باطل خواهد کرد.

آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی:

کشیدن دندان در ایام روزه‌داری مکروه است و تا زمانی روزه را باطل نمی‌کند که چیزی به حلق نرسد. توصیه شده است روزه‌داران در ایام روزه‌داری پس از افطار به دندان‌پزشکی مراجعه کنند.  باطل شدن روزه به این ترتیب هم شامل کفاره و هم شامل به‌جا آوردن قضای روزه می‌شود.

انتهای پیام
captcha