نگاهی به نقش تیپ 55 هوابرد شیراز در دوران دفاع مقدس/ 2350 شهید تقدیم انقلاب شد
کد خبر: 3531491
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴

نگاهی به نقش تیپ 55 هوابرد شیراز در دوران دفاع مقدس/ 2350 شهید تقدیم انقلاب شد

گروه اجتماعی: فرمانده تیپ 55 هوابرد شیراز در تشریح نقش و دلاورمردی‌های رزمندگان این تیپ در دوران دفاع مقدس از تقدیم 2 هزار و 350 شهید به انقلاب اسلامی از این تیپ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، سرهنگ ذبیح‌الله بهمن زیاری، فرمانده تیپ 55 هوابرد شیراز امروز، 29 شهریور ضمن گرامیداشت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، حماسه‌آفرینی‌ها و دلاورمردی‌های رزمندگان تیپ 55 هوابرد شیراز در دوران هشت ساله حماسه و ایثار و در جبهه‌هیا نبرد حق علیه باطل را تشریح كرد.
وی اظهار كرد: تیپ 55 هوابرد شیراز به‌عنوان یك واحد واكنش سریع نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران مفتخر است كه در جهت انجام مأموریت خود به عنوان اولین یگان پس از به ثمر انقلاب شكوهمند اسلامی ایران جهت مبارزه با عناصر ضد انقلاب از تاریخ 28 آبان سال 1358 به منطقه كردستان اعزام شد و در این راستا شهدای زیادی تقدیم انقلاب اسلامی كرد.
بهمن زیاری ادامه داد: تیپ 55 هوابرد بلافاصله 3 روز قبل از جنگ تحمیلی به سوی مناطق عملیاتی غرب و جنوب غرب اعزام شد كه برابر منویات مقام معظم رهبری، گسیل تیپ 55 هوابرد شیراز به جبهه‌های جنوب، دل مسئولان نظام را خرسند كرد.

حضور بیش از 60 هزار رزمنده تیپ 55 هوابرد در جنگ تحمیلی
فرمانده تیپ 55 هوابرد شیراز اظهار كرد: تیپ 55 هوابرد در دوران دفاع مقدس تقریباً در تمامی عملیات‌های بزرگ شركت داشته است و عمدتاً به‌عنوان یگان خط شكن در نوك پیكان عملیات‌ها نقش تعیین‌كننده و كلیدی خود را ایفا كرده است به طوری كه در طول 8 سال دفاع مقدس بیش از 60 هزار رزمنده از طریق این تیپ به جبهه‌های جنگ حق علیه باطل اعزام شدند.
وی با اشاره به برخی از عملیات‌هایی كه این تیپ در آن مشاركت داشته است، گفت: از جمله عملیات‌های بزرگی كه این تیپ نقش مؤثر و تعیین كننده‌ای در آن داشته است به ترتیب می‌توان به ثامن‌الائمه(ع)، طریق القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، والفجرها، كربلاها، مسلم‌بن عقیل، محرم، قادر، بدر، الله اكبر، خیبر، عاشورا، حاج عمران و غیره اشاره كرد.
بهمن زیاری در ادامه به تشریح برخی از رشادت‌های تیپ 55 هوابرد به نقل از برخی از فرماندهان وقت تیپ و برابر اسناد و مدارك موجود پرداخت و افزود: طبق روایت امیرسرتیپ كریم عبادت، فرماندهی وقت تیپ، دلیرمردان این تیپ در عملیات بیت‌المقدس اولین رزمندگانی بودند كه به دروازه‌های خرمشهر رسیدند.
فرمانده تیپ 55 هوابرد شیراز اضافه كرد: همچنین به نقل از سرهنگ عباس كیانا، فرمانده وقت گردان 126 هوابرد، در عملیات فتح‌المبین به قدری موفقیت رزمندگان این تیپ چشم‌گیر بود كه سرلشكر دخیل علی حلالی، اولین سرلشكری از اسرای حزب بعثیون كه فرمانده قرارگاه عراق بود، توسط رزمندگان گروهان یكم گردان 126 تیپ 55 هوابرد به اسارت درآمد و به منطقه عقب منتقل شد.

شكارچی تانك دفاع مقدس از تیپ 55 هوابرد بود
وی همچنین به معرفی یكی از رزمندگان شاخص تیپ 55 هوابرد پرداخت و گفت: سرهنگ چترباز و جانباز 50 درصد، رفیع غفاری، معروف به شكارچی تانك از جمله رزمندگان شاخص این تیپ است كه در طول جنگ تحمیلی حدود 200 دستگاه تانك دشمن كه معادل یك لشكر زرهی عراق است را منهدم كرد و بیش از 50 دستگاه تانك دشمن را سالم به غنیمت گرفت و در این راه 7 مرحله مجروم شد.
بهمن زیاری بیان كرد: تیپ 55 هوابرد شیراز، 14 ماه قبل از شروع جنگ تحمیلی از تاریخ 28 آبان سال 58 تا 28 شهریور سال 72 با 861 بار جابجایی و تقدیم 2 هزار و 350 شهید گلگون كفن و 12 هزار و 300 جانباز سرافراز و یك هزار و 200 آزاده سربلند رسالت و دین خود را به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت قدرشناس و فهیم ایران ادا كرد و به پادگان سرزمینی خود برابر طرح رجعت عزیمت كرد.

اعلام آمادگی تیپ 55 هوابرد جهت انجام مأموریت‌های مختلف
فرمانده تیپ 55 هوابرد شیراز گفت: در حال حاضر این یگان منحصر به فرد، در سطح منطقه از كفایت و آمادگی رزمی بسیار خوب و بالایی برخوردار است و برابر آموزه‌های مرتبط یگان هوابرد، وفق مأموریت ذاتی خود آمادگی دارد به عنوان دست بلند سلسله مراتب فرماندهی به ویژه فرماندهی معظم كل قوا در هر زمان و مكان در مأموریت‌های مختلف مانند ذوالفقاری حیدری و در دست علی زمانه باشد تا دشمنان اسلام و نظام چشم طمعی به ایران عزیز نداشته باشند.
وی در پایان یادآور شد: برابر فرامین مقام معظم رهبری و در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی از سال 1370 تاكنون این تیپ موفق به تشكیل پروژه ققنوس مبنی بر خودكفایی در ساخت و تولید انواع چترهای اتوماتیك، سقوط آزاد و باررزی سبك شده است.
captcha