زيارت، راهی جهت تقويت معنويت و تحقق هدف اصلی خلقت است
کد خبر: 2528028
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳

زيارت، راهی جهت تقويت معنويت و تحقق هدف اصلی خلقت است

گروه اجتماعی: زيارت بخش مهمی از گردشگری است كه در فرهنگ اسلامی هدف اصلی از خلقت، رشد و ارتقای معنوی است و از اين‌رو يكی از راه‌های تقويت معنويت و ايجاد ارتباط با معبود زيارت است.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه فارس، حسين صادق‌عابدين، استاندار فارس امروز شنبه، 14 ارديبهشت‌ماه در نخستين همايش بين‌المللی زيارت در شيراز گفت: از آن‌جا كه اعتقادات هر سرزمينی برای مردم هر ديار مهم است، يكی از محورهايی كه همواره مورد توجه قرار می‌‌گيرد آثاری است كه برگرفته از نگرش‌های مذهبی و آیينی مختلف است و از همين‌رو گردشگری دينی و زيارتی، جزء برنامه‌های اصلی و رايج گردشگری قرار گرفته است
وی با بيان اينكه جاذبه‌های مذهبی و زيارتگاه‌ها هر ساله تعداد زيادی گردشگر و زائر را به خود جذب می‌كند، افزود: گردشگری مذهبی تنها شكلی از گردشگری است كه در آن موانع آب و هوا تأثير ندارد و با تغيير فصول آب و هوا دچار تغيير و كثرت نمی‌شود.
صادق‌عابدين ادامه داد: اين نوع گردشگری تنها مقصد حائز اهميت نيست بلكه تجربه افراد از مبدأ آغاز می‌شود تمام مسير و دقايقی كه در طول مسير با آن‌ها مواجه است در‌بر می‌گيرد اسلام و انسان و نيازهای او نگاه ويژه دارد و چيزهايی كه زندگی را لذت بخش می‌كند به رسميت می‌شناسد.
وی افزود: در دنيای ماشينی امروز انسان بيش از گذشته به استراحت و گردشگر نيازمند است تا آثار ناشی از فشارهای روحی است لذا اين منظر گردشگری و سياحت يك تجربه درون‌‌گرايانه است كه انسان در راستای رشد حركت می‌كند.
صادق‌عابدين با اشاره به تأكيدات قرآن بر سير و سفر اظهار كرد: از منظر قرآن علاقه‌مندی به كمال تفريح و تفرج و كسب روزی حلال و رفع نيازها تقويت حس پرستش خالق و از بين رفتن جهالت از ديگر فوايد سفر است كه با سفر می توان به كسب علم و تجربه خداشناسی از طريق مردم‌شناسی و شناخت عظمت خلقت اعتقاد به معاد و شناخت ارزش‌های اسلامی و اخلاقی دست يافت.
وی اضافه كرد: زيارت بخش مهمی از گردشگری است كه در فرهنگ اسلامی هدف اصلی از خلقت، رشد و ارتقای معنوی است و از اين‌رو يكی از راه‌های تقويت معنويت و ايجاد ارتباط با معبود زيارت است.
استاندار فارس گفت: مسافر مذهبی با ساير مسافرهای تفاوت دارد يك گردشگر كلاسيك با توری برای يك شب و يا دوشب راضی است اما زائر می‌خواهد اعمالی را انجام دهد كه با يك و يا چند شب كفايتش می‌كند حتی مكان اقامتش هم متفاوت است به همين دليل در مشهد مكان‌های ويژه‌ای برای زيارت فراهم شده است.
وی افزود: اهميت جايگاه بقاع متبركه و با محوريت احدبن موسی(ع) فارس را به قطب فرهنگی كشور تبديل كرده كه ظرفيت عظيمی است تا با شعائر دينی و معنوی در استان، به حد كمال برسد.
صادق‌عابدين بيان كرد: از نتايج مهم نامگذاری شيراز به‌عنوان سومين حرم اهل بيت(ع) از سوی مقام رهبری، اين است كه شيراز و استان فارس به‌عنوان پايگاه تمدن اسلامی به جهانيان شناسانده شود.
وی عنوان كرد: تحقق اين مهم آغازگر راهی بس بزرگ است كه پيمودن آن جز وظايف دينی، قانونی و مذهبی است كه توجه بيشتری را می طلبد.
صادق‌عابدين گفت: فارس و به‌وی‍‍ژه شيراز بايد در نامگذاری شيراز به‌عنوان سومين حرم اهل بيت(ع) به‌عنوان محل صدور انقلاب اسلامی و خاستگاه بيداری اسلامی در سطح بين‌المللی مطرح و زمينه‌ساز گسترش فرهنگ غنی اسلامی و شيعی شود.
وی ادامه داد: شيراز جلوه‌گاه باشكوه خداوندی و مركز تلألو الهی فرزندان امام موسی‌بن جعفر(ع) است كه اين حرم‌ها همچون ستارگانی درخشان فضای ملكوتی اين شهر را درخشان كرده است كه اين اماكن مقدسه امانت‌های گرانبها و ميراثی پرسود و پربركت به حساب می‌آيند.
استاندار فارس بيان كرد: از ويژگی‌های ديگر بقاع متبركه نقش بسيار مهم آنها در حفظ و تقويت ارزش‌های فرهنگی و مصونيت از هرگونه تهاجم و تعرض فرهنگی است كه حضور مستمر مردم، گرايش آنها به فرهنگ بيگانه را كم می كند كه بهترين عامل برای دفع هجوم فرهنگی دشمنان به حساب می‌آيد.
وی افزود: برای فعال ساختن ظرفيت های مذهبی نياز به تقويت زيرساخت‌ها در اين بخش دارد كه در دوسال اخير برنامه های خوبی برای تقوت حرم احمدبن موسی(ع) انجام و برنامه‌های مناسبی برای حرم حضرت سيدعلاالدين حسين(ع) تهيه شده است.
صادق‌عابدين با بيان اينكه توسعه حرم سيد علا‌الدين حسين(ع) امسال عملياتی می‌شود، گفت: انجام اين فعاليت‌ها بخشی از كار برای تحقق سومين حرم اهل بيت(ع) است و معتقديم اگر قرار است سومين حرم اهل بيت(ع) مصداق درستی برای شيراز باشد تمام فعاليت‌های فرهنگی ـ هنری و سياسی اين شهر بايد منتهی به اين حرم‌ها باشد.
وی تصريح كرد: لذا انتظار داريم زيارت از حرم‌های شيراز، در سبد زيارتی مهمان‌های خارجی كشور ايران قرار گيرد كه برنامه‌ريزی‌ها برای تحقق اين مهم بايد صورت گيرد زيرا افزايش گردشگران زيارتی توسعه فعاليت های فرهنگی استان را در پی دارد.
صادق‌عابدين در پايان ابراز اميدواری كرد: نتيجه اين همايش در توسعه فرهنگ شيعی تأثيرگذار باشد كه بلاشك تنها مانع فرهنگ غرب همين فرهنگ ناب شيعی است.
captcha