تلاوت گروهی قرآن در مساجد مشخصه ماه رمضان در لبنان است
کد خبر: 4204798
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۸
مسئول فرهنگی حزب‌الله لبنان در گفت‌وگو با ایکنا:

تلاوت گروهی قرآن در مساجد مشخصه ماه رمضان در لبنان است

اسامه ناصرالدین با اشاره به اهمیت بنیادین تلاوت گروهی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان از برنامه این اداره برای برگزاری شب‌های قرآنی با حضور قاریان بین‌المللی در ماه مبارک رمضان خبر داد.

تلاوت گروهی قرآن در مساجد مشخصه ماه رمضان در لبنان است

به گزارش ایکنا، ماه مبارک رمضان ماه نزول وحی است و از این‌رو برگزاری محافل قرآنی در این ماه مبارک بخش مهمی از آیین‌های بزرگداشت این ماه در کشورهای مختلف اسلامی است. در لبنان نیز این‌گونه است و محافل گروهی تلاوت قرآن بخش جدایی‌ناپذیر از آیین‌های تکریم و گرامیداشت ماه مبارک رمضان در این کشور به شمار می‌رود. ایام روحانی ماه مبارک رمضان امسال در حالی فرامی‌رسد که مردم لبنان و در صدر آن مقاومت سربلند لبنان درگیر نبردی مقدس با اشغالگران صهیونیست هستند. این امر ماه مبارک رمضان امسال را متمایز و ویژه ساخته است.

اسامه ناصرالدین، مسئول اداره فعالیت‌های فرهنگی حزب‌الله لبنان در شهر هرمل لبنان در گفت‌وگو با ایکنا تلاوت گروهی قرآن کریم در مساجد را ویژگی برجسته ماه مبارک رمضان در این کشور توصیف و اعلام کرد: در ماه مبارک رمضان امسال ما شاهد برگزاری شب‌های قرآنی با حضور قاریان بین‌المللی و همچنین برگزاری محافل قرآنی برای بزرگداشت شهدا هستیم.

تلاوت گروهی قرآن در مساجد مشخصه ماه رمضان در لبنان است

به گفته این فعال فرهنگی و اجتماعی لبنانی و مسئول فرهنگی حزب‌الله در شهر هرمل در استان «بقاع شمالی» ماه مبارک رمضان، ماه قرآن است و آیات کتاب الهی در این ماه مبارک با تدبر و حضور قلب تلاوت می‌شود.

برگزاری طرح قرآنی در ماه مبارک رمضان

وی بیان کرد: طرح کار قرآنی در ماه مبارک در مساجد بقاع لبنان با هماهنگی شعبه انجمن قرآنی ارشاد و راهنمایی این استان در حال تدوین است که شامل برنامه‌های متعدد و متنوعی است.

ناصرالدین در پاسخ به سؤالی مبنی بر نحوه استقبال از ماه مبارک رمضان در مساجد استان بقاع لبنان گفت: برای هر مسجد در استان بقاع کمیته‌های ویژه‌ای متشکل از امام جماعت مسجد و جمعی از پیشکسوتان آن تشکیل شده است تا امور مرتبط به مسجد را سامان داده و برنامه‌های ویژه ماه مبارک را تنظیم کنند.

وی افزود: در هفته آخر ماه شعبان این هیئت‌ها تشکیل جلسه داده و شروع به نظافت، ساماندهی و آذین‌بندی مساجد و برنامه‌ریزی برای استقبال از ماه مبارک رمضان می‌کنند. همچنین گروهی از پیش‌آهنگان دختر و پسر با در دست گرفتن شمع‌هایی به همراه یک گروه از مبتهلان در فضای معنوی در خیابان‌های اصلی شهر هرمل به استقبال نمادین از ماه مبارک رمضان می‌پردازند. بقیه شهرها و روستاهای استان بقاع شمالی نیز با آذین بستن کوچه‌ها و خیابان‌ها به استقبال ماه مبارک رمضان می‌روند.

تلاوت گروهی قرآن در مساجد مشخصه ماه رمضان در لبنان است

ختم قرآن در مؤسسات آموزشی

اسامه ناصرالدین با اشاره به ساماندهی تلاوت‌های قرآنی در مؤسسات آموزشی در ایام ماه مبارک گفت: معاونت فرهنگی حزب‌الله لبنان در استان بقاع بر اجرای برنامه‌های تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان در مدارس و مؤسسات این استان نظارت دارد. این اقدامات با هماهنگی واحد آمادگی آموزشی و پرورشی انجام می‌شود. از سویی یکی از مراکز ویژه این انجمن قرآنی نیز به ساماندهی فعالیت‌های قرآنی می‌پردازد. این فعالیت‌ها شامل برگزاری جلسات تلاوت قرآن ویژه جوانان ممتاز و تلاوت گروهی است. همچنین این انجمن وظیفه برگزاری مجالس ختم و تلاوت قرآنی ویژه بزرگداشت شهدا در مساجد را بر عهده دارند.

اسامه ناصرالدین تأکید کرد: قرآن، کتاب بزرگ خداوند، نور الهی در زمین و پرتو هدایت در زندگی است و ما را به حقایق و رازهای هستی آگاه می‌سازد. این کتاب الهی نقشی بنیادین در تربیت و تهذیب روح انسان، به ویژه کودکانی دارد که قلب آنان چون کشتزاری حاصلخیز آماده پروردن بذرهایی است که در آن کاشته می‌شود و این وظیفه ما و هرکسی است که به دنبال انتشار اندیشه ناب محمدی است تا با استفاده از ظرفیت مدارس و مؤسسات با هماهنگی مدیریت و مسئولان این مراکز محافل قرآنی برگزار کنند. این محافل قرآنی با استقبال و علاقه دانشجویان و دانش آموزان مواجه خواهد شد.

 برگزاری شب‌های قرآنی ماه مبارک رمضان با حضور قاریان بین‌المللی

این مسئول فرهنگی حزب‌الله لبنان از برگزاری رویداد شب‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان در استان بقاع نیز خبر داد.

به گفته وی این برنامه با هماهنگی انجمن قرآنی هدایت و ارشاد برگزار می‌شود و شماری از قاریان و حافظان بین‌المللی و استانی در آن حضور خواهند داشت. علاوه بر این برنامه‌های دیگری از جمله تواشیح رمضانی، مسابقات و دیگر برنامه‌های مشابه نیز برگزار خواهد شد.

به گفته ناصرالدین این شب‌های قرآنی عرصه را برای حضور قاریان و حافظان استان نیز فراهم می‌کند تا هنر تلاوت خویش را به نمایش بگذارند. علاوه بر این مجالس وعظ و هدایت نیز از سوی شماری از عالمان دینی در حاشیه این رویداد برگزار می‌شود.

مسئول اداره کار فرهنگی حزب‌الله در شهر هرمل لبنان افزود: رویداد شب‌های قرآنی و مجالس وعظ در طول ماه مبارک رمضان در تمامی مساجد استان بقاع پس از اقامه نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود و همچنین جلسات تفسیر و تصحیح قرائت نیز هرروزه پس از اقامه نمازهای یومیه در مساجد برگزار خواهد شد.

گفت‌وگو از سعید عدالت‌جو 

انتهای پیام
captcha