نقش برجسته انقلاب اسلامی در رونق فعالیت‌های قرآنی لبنان
کد خبر: 4173557
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷
فعال قرآنی لبنان تشریح کرد

نقش برجسته انقلاب اسلامی در رونق فعالیت‌های قرآنی لبنان

عالم دینی لبنان با اشاره به افزایش استقبال از آموزش قرآن در این کشور در دهه‌های اخیر، نقش انقلاب اسلامی ایران در رونق فعالیت‌های قرآنی در لبنان را بسیار مهم خواند.

«شیخ حسین غبریس»، عالم دینی و مدرس قرآن لبنان در گفت‌وگو با ایکنا وقوع انقلاب اسلامی در ترویج آموزش قرآن در این کشور را بسیار مؤثر دانست و گفت: من اهل منطقه جبل عامل هستم و بین بیروت و منطقه صور بزرگ شدم. تحصیلات ابتدایی‌ام بیشتر در بیروت بود تا اینکه به مرحله دانشگاه رسیدم. من در دانشگاه لبنان حقوق و علوم سیاسی خواندم.

وی افزود: در ابتدا خود را وقف تعلیم و تربیت به ویژه تعلیمات دینی و زبان عربی کردم و پس از آن به تحصیلات حوزوی در ضاحیه جنوبی بیروت پرداختم و در منطقه الشیاح شروع به فراگیری احکام قرائت کردم. همچنین علوم قرآن كريم را زیر نظر مرحوم شيخ احمد العجوز از علمای بزرگوار اهل سنت آموختم و زیر نظر شيخ خليل و شيخ سلمان و جعفر الخليل تحصیل علوم قرآنی را تکمیل کردم. شيخ سلمان یکی از قاریان ممتاز آن زمان بود. پس از آن آموختن را به پایان رساندم و به آموزش احکام قرائت و تجوید در بسیاری از مناطق پرداختم.

انقلاب اسلامی، عامل رشد قرآن‌آموزی در لبنان

وی در پاسخ به سؤالی درباره مشکلاتی که قرآن‌آموزان در لبنان با آن مواجه هستند گفت: در آن زمان به دلیل کمبود معلم و همچنین طلاب، سختی‌ها بیشتر بود و ما در ابتدای بیداری دینی بودیم. سپس با پیروزی انقلاب پربرکت اسلامی در ایران در اینجا مرحله جدیدی آغاز شد. دولت اسلامی ایران به این جنبه توجه زیادی داشت و قاریان خلاق افزایش یافتند و صوت‌های زیبایی پرورش یافتند.

این روحانی مبلغ افزود: فعالیت دولت‌ها و توصیه‌های امام راحل نتیجه خود را در این زمینه نشان داد. در آن زمان به تدریج موانع برطرف شد. امروز وضعیت بسیار بهتر شده است، چرا که دیگر هیچ مانع مهمی بر سر راه کسانی که مایل به یادگیری و حتی تخصص گرفتن در علوم مختلف قرآن هستند وجود ندارد. 

   جمعیت قرآن لبنان، کانون آموزش‌های دینی

  شیخ حسین غبریس در مورد اهدافی که جمعیت قرآنی توجیه و ارشاد لبنان در زمینه دروس قرآنی و فقهی به دنبال آن است گفت: از عنایات خداوند متعال بر ما در لبنان و با عنایات امام راحل(ره) و نظارت و رهنمودهای آیت الله خامنه‌ای، جمعیت قرآن کریم و سایر مؤسسات آموزشی با هدف دمیدن روح در کالبد امت اسلامی پس از مدت‌ها راه‌اندازی شد و طبیعی است که این نهاد اهدافی عالی داشته باشد. این نهاد در حال پیشرفت است و فعالیت‌های آن سال به سال و روز به روز رونق می‌گیرد و دیگر تنها به علوم قرآن از جمله لحن، ترتیل، تفسیر و امثال آن محدود نیست بلکه از آن فراتر رفته است. برپایی دروس فقهی و فکری، مسابقات مختلف و برنامه‌های دیگر از جمله فعالیت‌های این جمعیت است و البته همگام با زمان، به یاری خداوند متعال دستاوردهای دیگری خواهیم داشت.

 شیخ غبریس در پاسخ به ارزیابی خود از عملکرد جمعیت قرآنی توجیه و ارشاد لبنان گفت: تا اینجا عملکرد این مرکز عالی بوده و باید به خاطر داشت که لبنان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران هیچ یک از این مؤسسات و انجمن‌های متنوع دینی و قرآنی را نداشت و به لطف خدا و انقلاب اسلامی ایران جهش‌های کیفی بزرگی در این زمینه انجام دادیم.

استفاده از رسانه‌ها در آموزش علوم قرآنی

این استاد قرآنی لبنان در خاتمه با بیان نظر خود درباره راهبردی که معلمان قرآن باید از آن پیروی کنند تا مردم با آن تعامل بیشتری داشته باشند، گفت: تاکنون فعالیت‌ها موفق بوده است. اما برای جبران عقب‌ماندگی بزرگ قبلی راهی طولانی در پیش داریم. امروز بحمدالله شرایط فرق کرده و آنچه لازم است، تعمیم تجربیات است. با توجه به موفقیت‌هایی که با حضور جمع کثیری از قاریان و اساتید ممتاز به دست آمده است و به خصوص با استفاده از تلویزیون و رادیو می‌توان آموزش و تبلیغ قرآن کریم را بهتر از گذشته به پیش برد.

گفت‌وگو: ریما فارس

ترجمه: محسن حدادی 

انتهای پیام
captcha