به گزارش ایکنا از فارس، احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس غیردولتی، امروز، ۱۷ بهمنماه در برنامه ملی «نماد» ویژه مدارس غیردولتی فارس که در شیراز برگزار شد، بر لزوم تقویت همکاری، هماهنگی، همراهی و برداشتن قدمهای محکم و استوار در جهت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در اجرای طرح نماد تأکید کرد و گفت: نقش معلم بهعنوان کلیدیترین و اساسیترین نقش در همه عرصههاست، همانگونه که در پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی و در دوران هشت سال دفاع مقدس نقش مرجعیت، پیشتازی و آگاهیبخشی معلمان بسیار مؤثر بوده است.
وی ادامه داد: از معلمان انتظار داریم موضوعات کلیدی انقلاب اسلامی را به دانشآموزان انتقال دهند و نسبت به آشنایی آنها با مبانی اصلی انقلاب اسلامی، تقویت احساس هویت ملی و انقلابی و رفع شبهات آنها در این زمینه تلاش شود.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی با بیان اینکه معلم بهعنوان شخصیتی علمی و اسوه تربیتی شناخته میشود، گفت: درواقع آینده کشور در مدرسه و توسط معلمان برنامهریزی، طراحی و معماری میشود.
وی افزود: لازم است دستاوردها، پیشرفتها و بازخوانی جریانشناسیها که در حوزههای مختلف در طول سالیان گذشته صورت گرفته نیز به دانشآموزان منتقل شود.
محمودزاده ادامه داد: از آنجا که نیروی انسانی عنصر اصلی پیشرفت، تعالی و توسعه کشور است و پایه و ریشه نیروی انسانی در آموزش و پرورش تربیت پیدا میکند، بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در خود آموزش و پرورش اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین ۴۳ شاخص برای دانشآموز در تراز انقلاب اسلامی درنظر گرفته شده است، گفت: یکی از موضوعات مورد توجه بصیرت و دشمنشناسی است، اما بصیرت نیازمند جهاد تبیین است یعنی تا جهاد تبیین اتفاق نیفتد بصیرتی در دانشآموز شکل نمیگیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: درواقع بصیرت نیازمند فهم و تحلیل درست از دادهها و آرمانهای انقلاب است و در این میان مجموعه آموزش و پرورش در همین ایام وظیفه و نقش اساسی در انتقال آرمانهای انقلاب به نسل حاضر دارد.
وی تصریح کرد: از آنجا که توجه به سلامت جسمی، روحی و روانی دانشآموزان بسیار مهم است، بنابراین موضوع آسیبهای اجتماعی و روانی یکی از برنامههای کلیدی آموزش و پرورش است. در این راستا ۳۲ استان و هر استان یک منطقه انتخاب شده است که با همکاری دستگاهها و مجموعههای مؤثر در این زمینه کارهایی مشترک انجام داد و به همه مدارس تسری داده شود. در این میان ازر استان فارس ناحیه ۳ انتخاب شده است.
محمودزاده در ادامه سخنان خود روند آموزش تکبُعدی دانشآموزان را منع کرد و گفت: غفلت از مهارتهای زندگی موجب شده تا به سطوح دیگر شخصیتی دانشآموزان توجه نشود و ساحتهای تربیتی دیگر آنها را نادیده گرفته شود که در نهایت حاصل آن انسانهایی ناتوان در مقابله با آسیبهای اجتماعی است.
وی افزود: اگر دانشآموزان از سلامت جسمی، روحی و روانی خوبی برخوردار نباشند، نمیتوانند نیازهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حتی علمی جامعه را محقق کنند، بنابراین نیازمند برنامهریزی در تمام ابعاد شخصیتی دانشآموزان هستیم.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی به ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: با توجه به سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت کشور، هدف آموزش و پرورش تربیت انسان کامل و توسعهیافته در تمامی ابعاد وجودی است.
محمودزاده اظهار کرد: امروز آسیبهای اجتماعی در کنار هجمه سامانیافته فرهنگی دشمن و مسائل دیگر شرایط خاصی را در مملکت ایجاد کرده است، بنابراین ما در آموزش و پرورش باید در برابر این شرایط تدبیر و چاره کنیم.
وی ادامه داد: برونرفت از آسیبها نیازمند برنامهریزی برای افزایش آگاهی دانشآموزان، اولیا و مداخلات روانی با رویکرد پیشگیرانه و مدیریت فوریت روانی و اجتماعی برای حفظ و انسجام شرایط روحی دانشآموزان است.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی بر لزوم تقویت همکاری، هماهنگی، همراهی و برداشتن قدمهای محکم و استوار در جهت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بین دستگاههای همکار در اجرای طرح نماد تأکید کرد.
محمودزاده تصریح کرد: برنامه «نماد» بهدلیل ظرفیت ائتلافی و چند سازمانی میتواند از جمله برنامههای اثربخش برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی باشد. بنابراین طرح «نماد» بهدنبال طراحی نظام ارجاع برای مداخله به موقع و مؤثر در خصوص مداخلات و آسیبهای اجتماعی دانشآموازن بهویژه دانشآموزان در معرض خطر است و از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه شرح وظایف و مسئولیتها در طرح نماد روشن و شفاف است، گفت: با تشکیل جلسات مستمر طرح نماد در مدارس آسیبشناسی و تقویت شود، در این راستا باید برنامهها را با قاطعیت، قوت و به شکل تخصصی دنبال کرد.
انتهای پیام