حجتالاسلام والمسلمین محسن مجتهدزاده، مدیر مرکز تخصصی تربیت مبلغ آمریکای لاتین در گفتوگو با ایکنا از فارس، در خصوص جنگ نرم و رسانه دشمن بیان کرد: در بین امت عرب اصطلاحی وجود دارد به این عنوان که همه جنگ فریب است و آن کسی در جنگ پیروز است که بتواند بهتر طرف مقابل را فریب دهد. در واقع کسی که در جنگ نرم پیروز شد در جنگ سخت هم پیروز میدان است.
وی با اشاره به اینکه جریان فریب در جنگ مسئله امروز نیست و این موضوع از زمان حضرت آدم و حوا وجود داشته است، اظهار کرد: شیطان با اعتمادسازی آدم و حوا را فریفت، بنابراین مسئله فریب و اعتمادسازی بحث امروز و دیروز نیست.
مجتهدزاده در پاسخ به اینکه اساسیترین موضوعات در جنگ نرم چیست؟ گفت: در حوزه جنگ نرم دو حوزه شناختی و حوزه احساسی را باید مدیریت کرد. احساس ما نمیتوانیم، ناامیدی نسبت به حاکمیت، خرید نخبگان در کشور، القای حس ناامیدی، تنفر از حاکمیت و سیستم حکومتی، علاقه و اعتماد به دشمن از اساسیترین موضوعات در جنگ نرم است که دشمن از تمام این تاکتیکها برای ناامیدسازی و بیاعتمادی مردم و نیروهای مسلح نسبت به دستگاه حکومتی و آشوبسازی استفاده میکند.
وی با تأکید بر اینکه تبدیل تهدید به فرصت یکی از الزامات جنگ است، بیان کرد: در جنگ نرم، اولین حوزهای که کار میشود حوزه شناختی است که دشمن با دادن اطلاعات غلط فرد را به یقین میرساند که شکست خورده است چون مادامی که فرد از درون شکست را نپذیرد، میدان را ترک نمیکند.
مدرس دانشگاههای مسیحی آمریکای لاتین حوزه دوم را حوزه انگیزشی دانست و افزود: بد دل کردن و بیانگیزه کردن افراد از ترفندهای شیطان و دشمن است. در جنگ شناختی دشمن از طریق رسانه به فرد اطلاعات غلط میدهد و انگیزههای شخص را میکُشد. بنابراین، قبل از اینکه یک دولت به فکر جنگ سخت باشد باید توانمندی فریب دادن طرف مقابل را داشته باشد.
مدیر حوزه امام علی بن ابیطالب(ع) ویژه طلاب آمریکای لاتین اظهار کرد: وقتی که شخصی چشم و گوش خود را به دست دشمن بسپارد و اطلاعات غلط و تحریف شده دریافت کند، دشمن در راستای نیل به اهداف خود به ضمیر ناخودآگاه فرد نفوذ میکند.
انتهای پیام