حکایت کلاه قرآنی قاری آفریقایی و آرزوی دیرینه‌ حضور در مسابقات ایران
کد خبر: 4200994
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲

حکایت کلاه قرآنی قاری آفریقایی و آرزوی دیرینه‌ حضور در مسابقات ایران

عبدالرحمن احمد حافظ، قاری اهل جزایر کومور حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران را آرزویی دیرینه برای خود توصیف کرد و گفت: نخستین مربی من در علم مقامات و نغمات قرآنی، استاد سعید رحیمی از قاریان ایرانی بوده است.

حکایت کلاه قرآنی قاری آفریقایی و آرزوی دیرینه‌ حضور در مسابقات ایرانعبدالرحمن احمد حافظ، قاری قرآن و نماینده جزایر کومور در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایکنا حضور در این مسابقات را آرزویی دیرینه برای خود توصیف کرد و گفت: نخستین استاد من در علم مقامات و نغمات قرآنی، سعید رحیمی، از قاریان ایرانی بوده است.

 او با اشاره به فعالیت‌های قرآنی خود گفت: تلاوت قرآن را از کودکی آغاز کردم. در سن 10 سالگی قرآن را آموختم و در جزایر کومور تحصیل خود را آغاز کردم. سپس به کنیا آمدم و و در آنجا نیز قرآن کریم را فرا گرفتم، در کنیا به آموختن روایت حفص از عاصم پرداختم و  به دریافت اجازه تلاوت نایل آمدم.

به گفته وی در جزایر کومور نیز روایت رایج در میان قاریان و حفاظ روایت حفص از عاصم است. در جزایر کومور که  تمام ساکنان آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، مردم به آموختن و تعلیم قرآن علاقه بسیاری دارند و آموزش قرآن از سنین کودکی آغاز می‌شود. حافظان بسیاری در این کشور که جمعیت نسبتاً اندکی دارد، حضور دارند.  

 عبدالرحمن احمد سپس افزود: خانواده ما همه قرآنی و پدر و مادرم هر دو حافظ قرآن هستند. ابتدا در خانه و نزد پدر و مادرم حفظ قرآن را آموختم. سپس وارد مکتب‌خانه‌های سنتی شدم و پس از آن به کنیا رفتم تا تعلیم قرآنی خود را تکمیل کنم. در جزایر کومور نیز زنان و دختران بسیاری حافظ قرآن هستند و در بسیاری از مسابقات قرآنی از جمله مسابقات قرآن هند بنت مکتوم دبی زنان و دختران کومور نیز حضور دارند و گاه موفق به کسب مقام‌های متعددی شده‌اند.

وی این دوره مسابقات را با شکوه توصیف و تأکید کرد: من از اینکه فرصت حضور در این رقابت‌ها را یافته‌ام به خود افتخار می‌کنم. در مسابقات بین‌المللی قرآن کویت و مالزی نیز شرکت داشته‌ام اما بدون هرگونه اغراقی سطح این مسابقات از نظر سازماندهی، داوری و امور دیگر بسیار فراتر بوده است.

این قاری و حافظ بین‌المللی قرآن کریم در پاسخ به این پرسش که آیا قبل از سفر به ایران از فعالیت‌های قرآنی در این کشور اطلاعی داشتید؟ گفت: نخستین استاد من در زمینه مقامات و نغمات قرآنی و صوت و لحن از ایران یعنی استاد سعید رحیمی بود که الان در ماداگاسکار ساکن است. او مربی من بود و یک سال نزد او مقامات قرآنی را فرا گرفتم در حال حاضر نیز با او در ارتباط هستم و از دانش استادم بهره می‌برم.

وی مقام مورد علاقه خود در تلاوت قرآن را نهاوند دانست و افزود: قاری مورد علاقه من که او را الگوی خود قرار داده‌ام، شیخ محمد رفعت است که تلاوت او را بسیار دوست دارم و از میان قاریان ایرانی سعید رحیمی و سیدجواد حسینی را بسیار می‌پسندم، آنها استاد و دوست من هستند و احترام زیادی برای آن‌ها قائلم.

 عبدالرحمن احمد، مردم ایران را نیز ملت قرآنی توصیف کرد و افزود: از زمان کودکی به این مسابقات علاقه داشتم و آرزو داشتم تا در این مسابقات حاضر شوم و الحمدلله امسال به یاری خداوند این آرزوی دیرینه من تحقق پیدا کرد.

حکایت کلاه قرآنی اهالی جزایر کومور

وی در مورد لباس سنتی و کلاه خود که آیات قرآنی به شکلی زیبا بر روی آن دوخته و تزئین شده بود گفت: این لباس و کلاه ویژه جزایر کومور است و نزد قاریان، اهل قرآن و همچنین طلاب و علمای دینی رواج دارد. می‌توان آن را بخشی از هنر قرآنی رایج در جزایر کومور دانست که خود حاکی از حضور قرآن در بخش‌های مختلف زندگی مردم این جزایر است.

عبدالرحمن احمد در پایان گفت: به جوانان توصیه می‌کنم قرآن را دوست بدارید و به اهل قرآن احترام بگذارید چرا که «إِنَّ هَذَا الْقرآن يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ ...: قطعاً اين قرآن به [آيينى] كه خود پايدارتر است راه مى‌نمايد..»(سوره مبارکه إسراء/۹) و می‌توان گفت که قرآن سبب رشد و ارتقای ملت‌ها و عدم توجه به آن منجر به نزول و انحطاط امت‌ها می‌شود.

مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در بخش آقایان و پسران در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل طی ۲۷ بهمن تا ۱ اسفندماه، برگزار شد.

مراسم اختتامیه و اعلام نفرات برتر نيز عصر امروز، دوم اسفندماه با حضور رئیس‌جمهور از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در همین محل برگزار می‌شود و فردا پنجشنبه، سوم اسفندماه، متسابقان به همراه اعضای هیئت داوران این دوره به محضر رهبر معظم انقلاب مشرف می‌شوند.

مخاطبان ایکنا می‌توانند از طریق پرونده ویژه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران اخبار این رویداد را مشاهده کنند.

انتهای پیام
captcha