فضای بهره‌گیری از قرآن در مدیریت فرهنگی جامعه بیشتر شود
کد خبر: 4190500
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس:

فضای بهره‌گیری از قرآن در مدیریت فرهنگی جامعه بیشتر شود

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن قانع با بیان اینکه فضای بهره‌گیری از قرآن در مدیریت فرهنگی جامعه باید بیشتر شود اما اکنون متأسفانه بسیار محدود است، گفت: نرم‌افزار جامعه‌پردازی که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم اشاره کردند، قطعاً باید قرآن باشد اما متأُسفانه شاهد چنین اتفاقی نیستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن قانع، مدیرکل تبلیغات اسلامی فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن قانع، مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس بعدازظهر امروز، 7 دی‌ماه در نشست شورای قرآنی استان که با حضور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، گفت: شاید بتوان گفت استان فارس یک سرزمین منحصر به فرد در حوزه امورات قرآنی است.

وی گواه این ادعا را سابقه درخشان استان فارس در عرصه فعالیت‌های قرآنی در طول تاریخ اسلام عنوان کرد و افزود: در کتابی از یکی از اساتید علوم قرآنی بیش از 100 مفسر قرآن در این استان برشمرده شده است که آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی جزو آخرین مفسران قرن اخیر بوده‌اند و این‌ها ظرفیت‌های علمی و قرآنی استان فارس هستند.

قانع با یادآوری اینکه استان فارس بیشترین تعداد بقاع متبرکه را دارد لذا اتصال قرآن با ولایت بسیار وسیع است، گفت: استان فارس یک سرزمین حاصلخیز علمی و فرهنگی و قرآنی است که باید مورد توجه مدیران ملی قرار گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس اتحاد و همبستگی میان مسئولان قرآنی این استان را ستود و در ادامه چندین درخواست را بیان کرد و افزود: فضای بهره‌گیری از قرآن در مدیریت فرهنگی جامعه باید بیشتر شود اما اکنون متأسفانه بسیار محدود است. نرم‌افزار جامعه‌پردازی که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم اشاره کردند، قطعاً باید قرآن باشد اما متأُسفانه شاهد چنین اتفاقی نیستیم.

وی بر ضرورت انجام اقداماتی که فرهنگ‌سازی قرآنی در حوزه موضوعات مبتلا به می‌کند، تأکید کرد و افزود: این یک مسئله جدی است و باید نرم‌افزار جامعه‌پردازی را به سمت ظرفیت‌های قرآنی ببریم.

قانع با بیان اینکه نکته دوم مردمی‌سازی گزاره‌های قرآنی است، گفت: باید گزاره‌های محکم فکری و ذهنی برای افراد ایجاد کنیم. کاری که دشمن در فضای جنگ شناختی انجام می‌دهد این است که گزاره‌سازی و تولید گزاره‌های فکری می‌کند و اجازه نمی‌دهد که ذهنیت افراد بر اساس ارزش‌های دینی شکل گیرد در صورتی که ما در موارد مختلف چیزی به عنوان گزاره فکری تحویل ندادیم که مردم بخواهند کنش یا واکنش داشته باشند لذا باید بتوانیم گزاره‌های محکم قرآنی ایجاد و ترویج کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، مسئله دیگر را دسترس‌پذیرسازی نخبگان قرآنی عنوان کرد و خواستار اتصال حوزه علمیه با اقدامات عملیات کف میدان در این عرصه شد و گفت: مسئله دیگر کاربردی‌سازی تخصصی آیات قرآن کریم است که در حوزه بانوان و نوجوانان برای رفع آسیب‌های اجتماعی اتفاق خاصی را رقم نزدیم. به عنوان مثال تاکنون چند آیه قرآن تبدیل به گفتمان عمومی شده است و همان آیه را مسبب حل مشکل قرار داده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار آسیب‌شناسی گذشته شورای توسعه فرهنگ قرآنی نشد و گفت: باید مشخص شود این شورا در گذشته چه اشکالی داشته است که در ساختار آن تغییر ایجاد شده است. آنچه که در حوزه قرآنی مشکل‌ساز است، همین ساختارزدگی است.

قانعی اظهار کرد: به نظر من شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها یک شورای عقیم است که ماهی یک بار اعضای آن گردهم آمده و چند نفر گزارش می‌دهند و این جلسه می‌رود تا ماه دیگر. اگر قرار است شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان هم به سبک شورای فرهنگ عمومی در استان تشکیل شود، کار پیش نمی‌رود. باید اجازه دهیم که منافذ باز شود و نورانیت قرآن بیاید تا همه مشکلات حل شود.

وی بیان کرد: در استان فارس جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی حتی یک بار طی این دو سال تشکیل نشد و کارشناسان این شورا دور هم جمع شدند یعنی ساختار را کنار زدند و اجازه دادند همدلی تشکیل شود و شاید همین برگ برنده باشد.

انتهای پیام
captcha