دستیابی به علوم انسانی ـ اسلامی نیاز به جهاد علمی دارد
کد خبر: 4189113
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶

دستیابی به علوم انسانی ـ اسلامی نیاز به جهاد علمی دارد

مدیرکل صدا و سیمای فارس با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص دستیابی به علوم انسانی ـ اسلامی، پیشنهاد داد تا بسیج علمی به این عرصه ورود کند زیرا در این بخش نیاز به جهاد علمی داریم.

احمد پهلوانیان، مدیرکل صدا و سیمای فارسبه گزارش ایکنا از فارس، احمد پهلوانیان، مدیرکل صدا و سیمای فارس عصر امروز، 29 آذرماه در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره جهادگران علم و فناوری استان فارس گفت: کشف واقعیت توسط ذهن دانشمند و اندیشه‌پژوه اتفاق می‌افتد اما انکشاف حقیقت در جان کسی رخ می‌دهد که از نتیجه دانش استفاده می‌کند.

مدیرکل صدا و سیمای فارس بیان کرد: در طول تاریخ بشری تاکنون برای رسیدن به دانش و پیدا کردن واقعیت‌های جدید چهار مسیر وجود داشته است که شامل حس، عقل، شهود و نقل است.

وی با بیان اینکه در این عرصه سه رویکرد توسعه‌محور، پیشرفت‌گرا و تمدنی می‌توانیم داشته باشیم، گفت: رویکرد تمدنی نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی است که باید بدان توجه داشته باشیم.

پهلوانیان اظهار کرد: زمانی می‌توانیم رویکرد تمدنی د اشته باشیم و در چشم‌انداز و افق پیش‌روی ما یک تمدن جدید باشد که این چهار مسیر به توازن رسیده باشند البته توازن نه به معنای هم وزن بودن بلکه هر کدام باید وزن خودشان داشته باشد.

مدیرکل صدا و سیمای فارس با طرح این سئوال که حس و عقل باید چه وزنی داشته باشند، گفت: تمام مشکل ما با تمدن غرب سر همین مسئله است. ما با تکنولوژی و روساخت‌های دانشی و فناوری غرب مشکلی نداریم بلکه مشکل با زیرساخت‌های فکری آنان داریم و مشکل نگاه تمدنی انقلاب اسلامی با غرب همین است.

وی وجه تمایز و نقطه تقابل تمدن اسلامی و غربی را همین زیرساخت دانست و افزود: بر اساس آن اگر در غرب فلسفه زندگی شکل گیرد، می‌شود لذت‌گرایی آن هم از نوع غزیره حیوانی و در کنار آن فردگرایی و اومانیست است یعنی انسان منقطع از آسمان ادعای خدایگانی دارد.

پهلوانیان با بیان اینکه اگر علوم انسانی بر اساس این فلسفه شکل گیرند، نتیجه آن می‌شود انسانی که ادعای خدایگانی دارد، گفت: هرچه از تمدن غرب بدون شهود و آگاهی استفاده کنید، ناخودآگاه در دام علوم انسانی که در غرب وجود دارد، خواهید افتاد.

مدیرکل صدا و سیمای فارس یادآور شد: اینکه رهبر معظم انقلاب در عین تأکید به حرکت‌ها و جهاد علمی و دانش‌بنیان و رسیدن به مرزهای دانشی جهان و رد کردن افق‌های فناوری جهان، بر علوم انسانی تأکید دارند به همین دلیل است.

وی با تأکید بر اینکه در نگاه تمدنی پاشنه آشیل ما دانش  و فناوری نیست بلکه علوم انسانی است که ضربه می‌زند و ما را از رسیدن به تمدن اسلامی مدنظر انقلاب اسلامی دچار چالش‌ می‌کند، پیشنهاد داد تا بسیج علمی نیز به حوزه علوم انسانی ورود کند چرا که این عرصه نیاز به جهاد علمی دارد.

انتهای پیام
captcha