بازخوانی کشتار طنطوره یادآور سابقه تروریستی صهیونیست است
کد خبر: 4183610
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۶

بازخوانی کشتار طنطوره یادآور سابقه تروریستی صهیونیست است

دیده‌بان الازهر در سلسله مباحثی درباره روستاهای ویران شده توسط رژیم صهیونیستی نوشت: کشتار روستای طنطوره در سال 1948 رمشتی از خروار، سابقه اقدامات تروریستی اشغالگران صهیونیست است.

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم، دیده‌بان الازهر برای مبارزه با افراط‌گرایی در روزهای اخیر مجموعه‌ یادداشت‌هایی تحت عنوان «فراموش نکنیم... روستاهای ویران شده توسط رژیم صهیونیستی» منتشر کرده و امروز در مورد روستای طنطوره فلسطین که  در سال 1948 شاهد کشتار بزرگ رژیم صهیونیستی بود، صحبت کرد.

دیده‌بان الازهر توضیح داد: این روستا ریشه تاریخی دارد که قدمت آن به قرن سیزدهم قبل از میلاد می‌رسد و بیش از یک بار در طول تاریخ اشغال شده است و در اوت 1799، زمانی که ناپلئون سعی کرد کنترل خود را بر فلسطین گسترش دهد، سربازان او از این روستا گذشتند و آنجا را به آتش کشیدند.

در سال 1855 مری راجرز، خواهر کنسول بریتانیا در حیفا در کتابی درباره روستای طنطوره می‌نویسد: طنطوره روستایی فلسطینی در ۲۴ کیلومتری جنوب شهر حیفا و در ارتفاق ۲۵ کیلومتری سطح دریا قرار دارد. این روستا شامل قریب به 30 یا 40 خانه ساخته شده با سنگ و گل بود که گاوها و پزها پایه اصلی ثروت آن هستند.

در اواخر قرن نوزدهم، طنطوره به عنوان دهکده‌ای ساحلی از شمال به جنوب امتداد داشت، توصیف می‌شد. این روستا شامل یک ساختمان سنگی بزرگ مربع شکل بود که میزبان مسافران و گردشگران بود. جمعیت این روستا بیش از یک هزار و 200 نفر بود که برای امرار معاش خود وابسته به ماهیگیری و کشاورزی بودند. آنها در 25 جریب کشت می‌کردند و روستا تجارت محدودی با یافا داشت.

دیده‌بان ادامه داد: طنطوره یک مدرسه ابتدایی پسرانه داشت که در حدود سال 1889 ساخته شد و یک مدرسه دخترانه هم آنجا بود. این روستا یکی از آخرین روستاهای حیفا بود که سقوط کرد. شب ۲۲ مه سال ۱۹۴۸ گردان واحد اسکندرونه وابسته به هاگانا ارتش اسرائیل به روستای طنطوره حمله کردند. در این حمله ۲۵۰ فلسطینی با وجود اینکه مقاومت کردند با تمام شدن مهماتشان به دست صهیونیست‌های تروریست قتل عام شدند.

وی افزود: نیروهای هاگانا ارتش تروریستی اسرائیل اهالی طنطوره را کنار ساحل روستا جمع کردند. زنان و برخی کودکان و برخی سالخوردگان را به روستای مجاور فریدیس فرستادند، اما پسران و مردان بین سنین 10 تا 50 سال را همان در ساحل نشاندند تا اینکه یک افسر صهیونیست به نام شمشون ماشفیتس جمعی از مردان را گزینش کرد و تعدادی از آن‌ها را به زندان فرستاد و از تعدادی خواستند تا گودال بزرگی دفن کنند و در همین حال این تروریست‌های صهیونیست به روی مابقی مردان روستا آتش گشودند و سپس از مردانی که گودال را کنده بودند، خواستند که شهدای روستا را که پیکرهایشان در کوچه خیابان‌های روستا پراکنده بود، در این گودال دفن کنند و آن‌ها خودشان هم پس از تدفین پیکرهای هموطنان خود توسط تروریست‌های صهیونیست اعدام شدند.

دیده‌بان الازهر نوشت: امروز از آن روستا جز یک زیارتگاه، قلعه و چاه قدیمی و چند خانه نمانده است از جمله آن خانه آل الیحیی است که در سال 1882 بنا شد و تعداد زیاد درخت نخل و مقداری کاکتوس و چند آبگیر در آنجاست.

در این یادداشت آمده است: نام روستای طنطوره پس از سال‌ها فراموشی بار دیگر طنین‌انداز شده و نمونه‌ای از فجایع زیادی است که اشغالگران صهیونیست در سال 1948 با آواره کردن کشتار و شکنجه فلسطینیان مرتکب شدند تا آن سال، سال نکبت نام بگیرد و بار دیگر یاد کشتار طنطوره در سایه حوادث جاری در نوار غزه به میان آمده تا تاریخ رفتارهای وحشی رژیم اشغالگر را به جهانیان یادآور شود.

کشتار طنطوره در ۲۲ مه ۱۹۴۸ رخ داد که در آن حمله حدود ۲۵۰ فلسطینی قتل‌عام شدند. تدی کاتس، پژوهشگر اسرائیلی و محمد الطنجی، محقق فلسطینی درباره این جنایت پژوهش‌هایی انجام داده و صحت این موضوع را تأیید کردند.

بر اساس آمار موجود رژیم صهیونیستی در جریان نکبت سال 1948، 600 روستا را از نقشه فلسطین حذف کرد.

انتهای پیام
captcha