گسترش جهانی جنبش تحریم رژیم صهیونیستی
کد خبر: 4182457
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۷

گسترش جهانی جنبش تحریم رژیم صهیونیستی

پس از جنایات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، جنبش تحریم اسرائیل در سراسر جهان شاهد رشد چشمگیری بوده است.

به گزارش ایکنا به نقل از العربی الجدید، کمپین جهانی بایکوت به رهبری جنبش جهانی BDS، در تحریم شرکت‌ها و مشاغلی که از جنایات ارتش اسرائیل، از جمله بمباران شدید و محاصره مرگبار مردم غزه، محروم کردن آنها از غذا، آب، دارو و سوخت حمایت می‌کنند، در حال رشد است. 

این فاجعه و جنایات شنیع علیه بشریت در غزه، کمپین جهانی تحریم اسرائیل (BDS) را بار دیگر در کانون توجه قرار داده است. این جنبش خواستار خروج سرمایه‌ها از اسرائیل و اعمال تحریم‌ها علیه آن است.

جنبش BDS که شامل جنبش‌های دانشجویی و کارگری، سازمان‌های حقوق بشر و انجمن‌های مذهبی در سراسر جهان است، با هدف تشویق کشورهای غربی به اعمال فشار بر دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، برای آتش‌بس و نجات شهروندان نوار غزه از نسل‌کشی فعالیت خود را افزایش داده است.

به گزارش وب‌سایت BDS، در بریتانیا، این تحریم شامل دست کشیدن از حمایت رژیم آپارتایدی اسرائیل، مؤسسات ورزشی، فرهنگی و دانشگاهی اسرائیلی و تمامی شرکت‌های بین‌المللی است که در نقض حقوق بشری فلسطینیان دخیل هستند.

بر اساس گزارشی در وب‌سایت American Vox، کمپین تحریم تنها به محصولات و شرکت‌های اسرائیلی مانند SodaStream محدود نمی‌شود، بلکه شامل شرکت‌های غول‌پیکر غیراسرائیلی نیز می‌شود که این جنبش معتقد است در ظلم به فلسطینی‌ها شریک هستند.

این جنبش در حال حاضر بر روی برخی از اهداف استراتژیک و شرکت‌های بزرگ تمرکز دارد، مانند هیولت پاکارد، یک شرکت آمریکایی با ارزش بیش از 25 میلیارد دلار که به دلیل کمک به رژیم اشغالگر صهیونیستی برای نظارت و محدود کردن حرکت فلسطینیان از طریق اجرای سیستم هویت‌یابی بیومتریک هدف تحریم قرار دارد. 

در پاسخ، شرکت هیولت پاکارد بیانیه‌ای صادر کرد که  در آن مدعی شده است این شرکت در مناقشات سیاسی بین کشورها بی‌طرف است و سیاست‌های سختگیرانه‌ای را برای رعایت حقوق بشر اجرا می‌کند.

بر اساس این گزارش، جنبش BDS از حامیان خود می‌خواهد که از ارتباط با نهادهای فرهنگی رژیم اسرائیل خودداری کنند و حتی از همکاری با دانشگاه‌ها و دانشگاهیان اسرائیلی که به حمایت از روایت‌های غیرانسانی درباره فلسطینیان و سرزمین‌های اشغالی کمک می‌کنند، خودداری کنند.

به گفته وب‌سایت Vox، یکی از راهبردهای بایکوت، ترغیب موسیقیدانان، هنرمندان و دیگر افراد مشهور است که از سرزمین‌های اشغالی دیدن نکنند.

کمپین تحریم همچنین در گذشته چندین شرکت برجسته، از جمله شرکت مشهور بستنی‌سازی Ben & Jerry's، و شرکت مخابراتی فرانسوی Orange را متقاعد کرد که فروش خود را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین متوقف کرده و برای همیشه به شراکت تجاری خود با اسرائیل پایان دهند. سوداستریم نیز مجبور شد کارخانه خود را در سرزمین‌های اشغالی تعطیل کند.

بر اساس گزارشی که در وب‌سایت آمریکایی «فاکس» که یک وب‌سایت غیر مرتبط با کانال راستججحگرای فاکس در آمریکا است، کمپین تحریم مک‌دونالد را پس از ارائه غذای رایگان به سربازان اسرائیلی هدف قرار داد. فست فودهای زنجیره‌ای مانند Domino's Pizza، Burger King و Starbucks نیز هدف تحریم قرار گرفته‌اند. در همین حال، تظاهرات سازماندهی شده توسط گروه‌های محلی BDS در سراسر جهان در حال برگزاری است.

به گفته کارشناسان، درخواست برای خروج سرمایه‌گذاری‌ها بر شرکت‌ها فشار می‌آورد و آنها را مجبور می‌کند با شرکت‌های اسرائیلی معامله نکنند و از سرمایه‌گذاران می‌خواهد که سرمایه خود را نگه دارند و از بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی از پول مشتریان برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد اسرائیل استفاده نکنند.

در گذشته، جنبش BDS موفق شده بود صندوق‌های بازنشستگی دولتی در لوکزامبورگ، نیوزلند و نروژ را به سمت خودداری از سرمایه‌گذاری در شهرک‌های اشغالی سوق دهد.

بر اساس بیانیه کمپین بایکوت اسرائیل، جنبش بایکوت خواستار لغو سرمایه‌گذاری، اعمال تحریم و فشار بر رهبران سیاسی به ویژه دولت آمریکا است.

در همین رابطه، احمد ابوزنید، مدیر اجرایی کمپین آمریکایی برای حقوق فلسطینیان، یک گروه مدافع آمریکایی که به جنبش BDS پیوسته است، می گوید: آمریکا پول مالیات و سلاح ما را به اسرائیل می‌فرستد.

در آمریکا، این کمپین خواستار فشار بر سیاستمداران و کنگره برای وادار کردن دولت اسرائیل به توقف جنگ است. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کنگره، ایالات متحده از زمان تأسیس رژیم صهیونیستی تا کنون 158 میلیارد دلار به این رژیم کمک کرده است و دولت بایدن در حال حاضر در حال کار بر روی تصویب بسته کمکی به ارزش 14.3 میلیارد دلار برای اسرائیل است.

اما هنوز مشخص نیست که جنبش جهانی تحریم توده ای چه تأثیری بر اقتصاد اسرائیل خواهد داشت. بر اساس گزارشی که توسط American RAND Corporation، یک سازمان تحقیقاتی سیاست جهانی منتشر شده است، تخمین زده می‌شود که تولید ناخالص داخلی اسرائیل به دلیل جنبش بایکوت و تحریم‌ حدود 15 میلیارد دلار ضرر می‌کند.

از سوی دیگر خبرگزاری بلومبرگ در گزارش اخیر خود اعلام کرد که سرمایه گذاری خارجی در اسرائیل در سال 2023 به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

 

انتهای پیام
captcha