از بیداری وجدان‌های بشری تا پایان اشغالگری صهیونیست‌ها در فلسطین
کد خبر: 4180854
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
گزارش ایکنا از همایش «طوفان الاقصی گذار به نظم نوین منطقه‌ای و جهانی»

از بیداری وجدان‌های بشری تا پایان اشغالگری صهیونیست‌ها در فلسطین

کارشناسان حوزه و دانشگاه در همایش «طوفان الاقصی گذار به نظم نوین منطقه‌ای و جهانی» که امروز در قم برگزار شد، مطرح کردند: طوفان الاقصی وجدان‌ها و ارزش‌های فطری بشریت را بیدار کرد و ملت‌ها امروز منطق عقلانی خود را هوشیار می‌بینند، همچنین باور داشتند که تنها رفع مشکل فلسطین پایان اشغالگری صهیونیست‌هاست.

آیت‌الله محمود رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)به گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله محمود رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در همایش «طوفان الاقصی گذار به نظم نوین منطقه‌ای و جهانی» که امروز 18 آبان‌ماه در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد اظهار کرد: مرگ تدریجی با ذلت و شهادت و زندگی با عزت دو راهی بود که روبه‌روی فلسطینی‌ها قرار داشت؛ رژیم صهیونیستی سال‌های سال، فلسطینی‌ها را در یک زندان بزرگ قرار داده و به هر بهانه‌ای برای کشتار و شکنجه آنان اقدام می‌کند.

وی با اشاره به عملیات موفقیت‌آمیز طوفان الاقصی توسط مقاومت فلسطین، گفت: جمع محدودی تا عمق ۴۰ کیلومتری در سرزمین‌های اشغالی پیش رفتند و اقدامات بزرگی انجام دادند که این اقدام عادی و معمولی نیست و مجموعه این رخداد‌ها غیر قابل تحقق بود، اما عملیاتی و موجب شکست یک رژیم ظالم و مستکبر شد.

بیدار شدن وجدان‌های بشری از برکات طوفان الاقصی بود

رجبی بیان کرد: جنایاتی که امروز در غزه در حال رخ دادن است فطرت‌های انسانی را به درد آورده و بسیاری از مردم در کشور‌های مختلف به خیابان‌ها آمدند که امیدواریم این امر موجب از بین رفتن زودتر رژیم صهیونیستی شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: حوادث فلسطین، ملت‌های اسلامی را بیدار کرده است و همه کشور‌های اسلامی باید بدانند که با این دشمن عنود مواجه هستند؛ جهان امروز متوجه شد که چه رژیم خونخواری در این دنیا وجود دارد که با انواع سلاح‌ها به دنبال کشتار مردم مظلوم فلسطین است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: دشمن با جنگ ترکیبی تلاش می‌کرد تا ملت‌های اسلامی را نسبت به ظلم بی‌تفاوت کند، اما طوفان الاقصی اجازه این کار را نداد و این عملیات وجدان‌ها و ارزش‌های فطری بشریت را بیدار کرد و ملت‌ها امروز منطق عقلانی خود را هوشیار می‌بینند.

وی افزود: دشمنان سال‌ها تلاش کردند تا ملت‌ها نسبت به اتفاقات فلسطین بی تفاوت باشند، اما امروز شاهد آن هستیم که ملت‌های دنیا هوشیار شده اند و به پا خواستند که این امر از برکات عملیات طوفان الاقصی بوده است.

علل حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی 

فؤاد ایزدی، استاد دانشگاه تهران در ادامه بیان کرد: امروز ۴ جنبش جهانی داریم که در همه دنیا فراگیر است و کمتر کشوری است که در این چهار مورد اعتراض و جنبشی نداشته باشد که عرصه اول مسائل زیست محیطی است که تبعات آن در تمام دنیا وجود دارد.

ویگفت: جنبش دیگر مربوط به زنان و جریان دیگر مربوط به نژاد پرستی است که هر از چند گاهی این موضوعات پررنگ و بدان پرداخته می‌شود؛ موضوع فلسطین نیز از جمله موضوعاتی است که در تمام دنیا بدان توجه می‌شود و امروز شاهد تظاهرات میلیونی در اقصی نقاط دنیا علیه صهیونیست هستیم.

فؤاد ایزدی، استاد دانشگاه تهران

کارشناس مسائل آمریکا ابراز کرد: در آمریکا در روز‌های گذشته ۴۰۰ هزار نفر به میدان آمدند و تظاهرات کردند که جمع کردن این تعداد مردم کار سخت و دشواری است. امروز جریان‌های روشنفکری بر خلاف این جریان در کشور ما که ۳۰ سال از دنیا عقب است به دنبال حل موضوع فلسطین هستند و این موضوع برای آنان بسیار مهم است.

ایزدی با اشاره به اینکه اسلام در این چهار عرصه من مورد دغدغه جامعه جهانی است حرف برای گفتن دارد و اجازه تعرض به محیط زیست، زنان و نژاد‌ها را نمی‌دهد، ابراز کرد: اگر ایران نبود پرونده فلسطین سال‌های قبل بسته شده بود، اما امروز همه مردم دنیا نسبت به این موضوع دغدغه دارند.

کارشناس مسائل آمریکا گفت: در حوزه نرم افزاری فلسطین، کشور‌های ترکیه و قطر کار‌های زیادی انجام دادند و ما در این زمینه اقدام قابل توجهی نداریم، هر چند که در عرصه سخت افزاری ایران شناخته شده است.

وی با اشاره به علل حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی بیان کرد: در انتخابات آمریکا اگر فردی بیشترین هزینه را انجام دهد، ۹۴ درصد پیروز خواهد شد و در حقیقت میزان هزینه کرد برای تبلیغات، شاخص پیروزی در انتخابات است و این واقعیتی است که در آمریکا بخش زیادی از پول‌ها در دست صهیونیست‌ها است و به همین دلیل دولت‌ها در آمریکا برای ماندگاری خود مجبور به حمایت صهیونیست‌ها هستند.

وی اضافه کرد: بایدن ۵۰ سال در سیاست است و از همان ابتدا اعلام کرده که صهیونیست است و بر ایدئولوژی صهیونیست باور دارد در حالی که ترامپ اینگونه نبود. ۴۸ پست اصلی کابینه بایدن نیز در دست یهودیان صهیونیست است و همین امر موجب حمایت‌های ویژه آمریکا از اسرائیل شده است.

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: آمریکایی‌ها اذعان دارند به سرزمینی در این منطقه نیاز دارند و معتقدند اگر اسرائیل هم نبود، باید چنین منطقه‌ای ایجاد می‌کردند؛ اسرائیلی‌ها در زمینه استفاده از ابزار‌های سرکوب مردم، رتبه نخست را دارند که این امر به دلیل آن است که صهیونیست‌ها از مردم فلسطین برای طرح‌ها و ابزار‌های خود استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: استعمار شهرک‌نشینی امروز از سوی رژیم صهیونیستی دنبال می‌شود که بر این اساس بومیان را اخراج می‌کند و اعلام می‌کنند که این سرزمین از آن ما است. ۷۰ درصد مردم غزه آواره هستند که از مناطق دیگر فلسطین به این منطقه آمدند و امروز دوباره آواره شدند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه طرف‌های آمریکایی و اسرائیلی بر روی هم تأثیرات مثبتی دارند و سابقه تاریخی مشترک این دو کشور نیز بر این روابط تأثیر دارد افزود: مظلومیت مردم فلسطین امروز ۷۵ ساله شده در این سال‌ها کار‌های زیادی صورت گرفته است و شبکه‌سازی رخ داده است و در محیط‌های دانشگاهی دنیا نیز برنامه‌هایی در حمایت از فلسطین پیاده شده است.

وی تصریح کرد: امروز اشخاص در حمایت از فلسطین در حال هزینه دادن هستند و حتی از مسئولیت‌های‌ خود اخراج می‌شوند، اما نمی‌توانند وجدان خود را زیرپا بگذارند؛ توقف بشر دوستانه با آتش‌بس متفاوت است و دیروز نتانیاهو از توقف تاکتیکی جنگ در غزه خبر داده است.

کارشناس مسائل آمریکا ابراز کرد: بایدن خواستار آتش‌بس نشده است و این مشکل مترجم یکی از خبرگزاری‌های داخلی است که به اشتباه آتش‌بس ترجمه کرده است؛ روزانه از مصر به غزه ۵۰۰ کامیون از مرز رفح وارد می‌شد که در طی این یک ماه فقط ۴۰۰ کامیون اجازه ورود یافته است.

استاد دانشگاه تهران گفت: ایران در حوزه نرم افزاری مسئله فلسطین ورود جدی نداشته و باید توجه داشت که نمی‌توان فقط با ابزار سخت به پیروزی رسید که ابزار نرم هدفش کاهش حمایت‌های غربی‌ها از رژیم غاصب اسرائیل است که در این صورت آنان نمی‌توانند اقدامات خود عملیاتی کنند.

ایزدی اضافه کرد: اتفاقاً در حوزه نرم می‌توان اقدامات بهتری انجام داد که به نظر می‌رسد تصمیم آن در کشور هنوز وجود ندارد، حماس همان مردم فلسطین است و امروز غزه ۱۷ سال در محاصره است و ملت فلسطین را نمی‌توان سرکوب کرد و مانع از رسیدن به اهداف شأن شد. آمریکایی‌ها هراس دارند که امروز وارد جنگ نشوند و این در حالی است که در گذشته می‌گفتند حزب‌الله لبنان باید از بین برود.

نظام منحوس و جعلی اسراییل از درون فرو خواهد پاشید

منوچهر محمدی، رئیس هیأت اندیشه‌ورز وزارت امور خارجه اظهار کرد: امام راحل فرمودند ما انقلاب اسلامی را به همه جای دنیا صادر می‌کنیم و منظور از این صدور، لشکرکشی نیست، بلکه معنای آن است که کلام و ادبیات انقلاب به سایر نقاط دنیا صادر می‌شود تا در برابر ظلم و ستم ایستادگی کنند. فلسطینی‌ها اولین مردم منطقه بودند که از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفتند.

منوچهر محمدی، رئیس هیأت اندیشه ورز وزارت امور خارجه

وی گفت: رژیم صهیونیستی به دنبال گرفتن نیل تا فرات بوده و تا پیروزی انقلاب اسلامی نیز قدم به قدم پیش می‌رفت و توانسته بود در تمامی جنگ‌ها با اعراب به پیروزی برسد و مسیر خود را ادامه دهد.

محمدی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی زلزله‌ای ایجاد کرد که می‌بینیم بعد از آن نه تنها مقاومت در منطقه شکل گرفت بلکه پیروزی‌های پی در پی به دست آمد.

رئیس هیأت اندیشه ورز وزارت امور خارجه افزود: فرق طوفان‌الاقصی در سایر جنگ‌ها این بود که مقاومت همواره به صورت پدافندی عمل می‌کرد، اما این عملیات آفندی بود و نقطه عطفی در مقابله با رژیم صهیونیستی بوده است.

محمدی بیان داشت: طوفان‌الاقصی شکست سختی برای اسرائیل بود و امروز در همه دنیا شاهد هستیم که ملت‌ها علیه رژیم صهیونیستی شعار می‌دهند و حتی یهودیان صد صهیونیسم از این رژیم معلون اعلام برائت کردند.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی ساخته غرب برای سلطه بر خاورمیانه بوده است افزود: آنان به گونه‌ای برنامه ریزی کرده بودند که این نفوذ اسرائیل در منطقه در جهت تسلط به کشور‌های دیگر نیز باشد.

رئیس هیأت اندیشه‌ورز وزارت امور خارجه بیان کرد: طرح ابراهام نیز در راستای عادی‌سازی روابط با کشور‌های عربی بود و از سویی دیگر به عربستان نیز دیکته کرده بودند که اگر می‌خواهد قدرت منطقه‌ای باشد با رژیم صهیونیستی باید کنار بیایند.

محمدی تصریح کرد: چند روز قبل از عملیات طوفان الاقصی رهبر معظم انقلاب فرمودند سران برخی از کشور‌های اسلامی نباید بر روی اسب بازنده قمار کنند که به دنبال آن شاهد شکست سنگین رژیم صهیونیستی بودیم و طرح ابراهام و رابطه با سعودی‌ها به فراموشی سپرده شده است.

رئیس هیأت اندیشه ورز وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران به دنبال سلطه نیست، افزود: ایران همواره به صورت شفاف موضع خود را در موضوع حمایت از فلسطین اعلام کرده است در حالی که آمریکایی‌ها روش سلطه پذیری را دنبال می‌کنند.

محمدی تاکید کرد: ایران اسلامی معتقد است تا ملت‌ها خودشان نخواهند، نمی‌توانند سلطه بیگانگان و استکبار را از روی خود بردارند؛ در حمایت از عملیات طوفان الاقصی همه گروه‌های مقاومت وارد میدان شدند و امروز شاهدیم در عراق و یمن و لبنان از این عملیات حمایت کردند.

رئیس هیأت اندیشه‌ورز وزارت امور خارجه افزود: نظام منحوس جعلی اسرائیل از درون فرو خواهد پاشید و امروز نیز علائم آن آشکار شده است.

پایان اشغالگری تنها راه حل مسئله فلسطین است

مسعود اسداللهی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: مردم فلسطین چیزی برای از دست دادن ندارند و به همین دلیل امروز با تمام توان در برابر رژیم اشغالگر قدس وارد میدان شدند.

مسعود اسداللهی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل

وی با بیان اینکه فلسطین ۳۰ سال قبل از انقلاب اسلامی بوجود آمده است افزود: در این سال‌ها جنگ‌های بزرگی رخ داد و بسیاری از مردم فلسطین آواره شدند که در این جنگ‌ها پیروزی برای فلسطین وجود نداشت، اما بعد از پدیدآمدن انقلاب اسلامی شرایط متفاوت شد.

استاد دانشگاه بیان کرد: تنها رفع مشکل فلسطین پایان اشغالگری صهیونیست‌ها است و ملتی که تحت اشغال است، بدنبال خارج شدن از این وضعیت است. عملیات طوفان الاقصی آنقدر شوک آور بود که برای اسرائیلی‌ها باور پذیر نیست و اخباری که برای صهیونیست‌ها می‌رفت بسیار سنگین بود و تا ساعت‌ها برآوردی از آن نداشتند و حجم اتفاقات غیر قابل باور بود.

استاد دانشگاه ادامه داد: نتانیاهو پس از این عملیات در اولین موضع گیری گفت که ایران این نقشه را کشیده است و می‌خواست ضرب کار را بگیرد و از طرفی ایران را وارد این جنگ کند چرا که سال‌ها است بدنبال این امر است تا بین آمریکا و ایران جنگ به راه بیندازد.

اسداللهی اضافه کرد: ایران امروز در عرصه‌های نظامی توانمندی زیادی دارد و استقرار در خلیج فارس این امکان را به او می‌دهد که منطقه را مدیریت کند و راهبرد ایران در خلیج فارس نیز امنیت برای همه یا برای هیچکس است.

وی ادامه داد: این بدان معنا است که کشور‌های منطقه باید مراقب باشند در صورتی که حمله‌ای به ایران صورت گیرد پایگاه‌های نظامی آمریکا در این کشور‌ها مورد حمله قرار می‌گیرد.

اسداللهی بیان کرد: ضد ایرانی‌ترین صهیونیست، نتانیاهو است و او تلاش می‌کند تا ایران را وارد جنگ با آمریکا کند تا در این صورت مرحله جدیدی را بوجود بیاورد.

وی با بیان اینکه ابهت دروغین رژیم اشغالگر قدس بر اثر عملیات طوفان الاقصی شکسته شد، افزود: این خط قرمز کنار زده شد و کشور‌های عربی امروز فهمیدند که می‌توان این رژیم را شکست داد.

این استاد دانشگاه افزود: رژیم صهیونیستی وقتی این ضربه از مقاومت فلسطین خورد در حال فروپاشی بود و به همین دلیل سران برخی از کشور‌ها از جمله آمریکا و انگلیس و فرانسه به اسرائیل آمدند تا حمایت خود را از این کشور اعلام کنند.

وی با بیان اینکه آمریکا در طی این مدت ۳ آتش بس را وتو کرده است، افزود: آمریکا با این اقدام آبروی خود را برد در حالی که در سال‌های اخیر در خصوص جنگ روسیه و اوکراین در شورای امنیت کار‌های زیادی را پیگیری می‌کرد.

اسداللهی در پایان گفت: امروز رسانه‌های وابسته به استکبار حق ندارد علیه اسرائیل حرف بزنند در حالی که در دیگر موضوعات حتی توهین به مقدسات با بهانه آزادی بیان مجاز است؛ فضای مجازی امروز توانست با نشان دادن جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، تمام دنیا را بسیج کند و این حصار رسانه‌ای را شکست.

گزارش از مژگان فرهنگیان

انتهای پیام
captcha