پروژه استعماری صهیونیسم با «طوفان الاقصی» در هم پیچیده شد/ جامعه بین‌‌الملل؛ هم‌دست در نسل‌کشی اسرائیل + فیلم
کد خبر: 4176758
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
استاد دانشگاه برکلی آمریکا در گفت‌وگو با ایکنا:

پروژه استعماری صهیونیسم با «طوفان الاقصی» در هم پیچیده شد/ جامعه بین‌‌الملل؛ هم‌دست در نسل‌کشی اسرائیل + فیلم

استاد دانشگاه برکلی آمریکا با بیان اینکه طوفان الاقصی در تاریخ فلسطین رویدادی بزرگ و مقدمه‌ای بر پایان کار رژیم صهیونیستی است، افزود: فکر می‌کنم این امکان وجود دارد که در طول زندگی خود شاهد سقوط رژیم نسل‌کش و نژادپرست استعماری صهیونیستی باشیم. به نظر من ضعف پروژه صهیونیسم با این رویداد نمایان شد.

صبح روز شنبه، ۱۵ مهرماه، گردان‌های عزالدین قسام، بازوی نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) عملیات نظامی بی‌سابقه‌ای را علیه اسرائیل آغاز کردند که شامل شلیک هزاران موشک، نفوذ و هجوم به شهرک‌های اسرائیلی و پایگاه‌های نظامی در اطراف نوار غزه بود.

این عملیات که با غافلگیری مقامات نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی همراه بود، بازتاب گسترده‌ای در محافل منطقه‌ای و جهانی داشت. به همین مناسبت ایکنا با «ریمون گراسفوگل» استاد دانشگاه برکلی آمریکا گفت‌وگو کرد.

ریمون گراسفوگل متولد 20 مه 1956، در سن خوان، پورتوریکو؛ جامعه‌شناس و استاد مطالعات لاتین در گروه مطالعات قومیتی  در دانشگاه برکلی کالیفرنیا است.

وی در سال 1979 مدرک لیسانس خود را در رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه پورتوریکو دریافت کرد. سپس مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مطالعات شهری در دانشگاه تمپل در سال 1986 گرفت. او همچنین در سال 1992 دکترای جامعه‌شناسی خود را از دانشگاه تمپل دریافت کرد.

او تدریس  را در سال 1990 در دانشگاه تمپل  با دروسی مانند روابط نژادی/قومی در آمریکا و جامعه‌شناسی شهری  را آغاز کرد. بعدها (1992-1993) به عنوان استاد مدعو شروع به تدریس در دانشگاه جانز هاپکینز کرد و جایزه Oraculum را برای کیفیت تدریس دریافت کرد. او همچنین در دانشگاه ایالتی نیویورک بینگهمتون (1995 - 1998)، کالج بوستون (1998 - 2000) و دانشگاه کالیفرنیا برکلی از سال 2001 تاکنون تدریس کرده است.

طوفان الاقصی، واکنش طبیعی در برابر چند دهه نسل‌کشی

وی در پاسخ به سؤالی درباره ارزیابی خود از عملیات «طوفان الاقصی» گفت: فکر می‌کنم انجام این عملیات یک موفقیت بزرگ است. به نظر من این یک غافلگیری بزرگ برای کل جهان نه فقط برای اسرائیلی‌ها بود. نیروهای مقاومت این واقعیت را نشان دادند که توانایی ورود به سرزمین‌های اشغالی و تسخیر پاسگاه‌های نظامی آنان و ورودبه شهرک‌های صهیونیست‌نشین و مراکز نظامی آنها را دارند؛ این رویداد، پیروزی بزرگی برای مقاومت فلسطین و حادثه‌ای بسیار مهم بود زیرا همانطور که همه می‌دانند تا کنون اسرائیلی‌ها در حال اجرای نسل‌کشی در فلسطین و مقاومت فلسطین در حال مبارزه بوده است و در واقع این مبارزه بیشتر جنبه دفاعی داشته است؛ دهه‌هاست که مقاومت اساساً از خود و مردم فلسطین در برابر جنایات رژیم نژادپرست استعماری صهیونیستی دفاع می‌کرده است. آنها در این مدت مردم فلسطین را به طرز وحشتناکی مورد ظلم قرار داده‌اند و فلسطینیان در جبهه دفاعی قرار گرفته‌اند.

در هم پیچیده شدن نسخه پروژه استعماری صهیونیسم با «طوفان الاقصی» + فیلم

وی افزود: برای اولین بار در اینجا شاهد یک عملیات تهاجمی از سوی مقاومت فلسطین علیه نسل‌کشی مردم فلسطین هستیم. چنانکه می‌دانید تنها دلیلی که ما در سطح بین‌المللی از نسل‌کشی در فلسطین صحبت نمی‌کنیم، حق وتوی امپریالیسم آمریکا است. اگر این وتو نبود امروز همه درباره نسل‌کشی در فلسطین صحبت می‌کردند زیرا کاری که آنها انجام می‌دهند یک پاکسازی قومی است و این کار در قوانین بین‌المللی به عنوان نسل‌کشی شناخته می‌شود.

آغازی بر پایان رژیم صهیونیستی

گراسفوگل درباره تأثیر این عملیات بر آینده مسئله فلسطین و دیگر معادلات منطقه‌ای گفت: فکر می‌کنم این آغازی بر پایان حیات رژیم صهیونیستی است. به اعتقاد من این رویداد از نظر تاریخ فلسطین، حادثه‌ای بزرگ است، زیرا مقدمه‌ای بر پایان کار این رژیم است؛ من فکر می‌کنم ممکن است در طول زندگی خود شاهد سقوط رژیم نسل‌کش و نژادپرست استعماری صهیونیست باشیم. به نظر من ضعف پروژه صهیونیسم در این رویداد نمایان شد. اکنون هزاران اسرائیلی این رژیم را ترک می‌کنند زیرا نمی‌توانند چنین وقایعی را تحمل کنند.
وی تأکید کرد: این سرزمین آنها نیست؛ آنها استعمارگر هستند و بنابراین واقعاً این سرزمین را دوست ندارند و به این سرزمین‌های اشغالی تعلق خاطر ندارند؛ بنابراین شهرک‌نشینان صهیونیست حاضر نیستند برای اراضی اشغالی مبارزه کنند.

در هم پیچیده شدن نسخه پروژه استعماری صهیونیسم با «طوفان الاقصی» + فیلم

 این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: دیر یا زود شاهد نابودی این رژیم خواهیم بود و من همیشه آرزو می‌کنم هرچه زودتر دولت صهیونیست نابود شود و  یک فلسطین آزاد داشته باشیم که همه مردمی که از صدها سال قبل در آن قلمرو زندگی می‌کردند از مسلمان و مسیحی و یهودی به رسمیت شناخته شوند.  این چیزی است که اسرائیلی‌ها آماده پذیرش آن نیستند، آنها می‌خواهند همچنان یک دولت یهودی بنیادگرا حاکم باشد که هیچ کس حتی مسیحیان را به رسمیت نمی‌شناسد؛ حتی با وجود اینکه بنیادگرایان مسیحی ایالات متحده این نسل‌کشی را حمایت و تأمین مالی می‌کنند. چیزی که در فلسطین شاهدیم این است که جامعه بین‌المللی با حمایت مالی و معنوی از این خشونت‌ها و جنایات همدست اسرائیل بوده است.

رسوایی رژیم‌های عادی‌ساز

گراسفوگل درباره تأثیر این عملیات بر روند عادی‌سازی روابط برخی از کشورهای عربی و اسرائیل گفت: رژیم‌های عربی که با وجود این همه جنایات صهیونیست‌ها دست به عادی‌سازی روابط با اسرائیل زده‌اند واقعاً باید شرم کنند. آنهایی که با این رژیم استعماری و جنایتکار دست دوستی داده‌اند و با آن توافق کرده‌اند، به مردم خود خیانت می‌کنند. زیرا مردم در این کشورها از این سیاست‌های نسل‌کشی حمایت نمی‌کنند و این حکومت‌ها به مردم خود خیانت کرده‌اند. 

 وی ادامه داد: اکنون کار برای رژیم‌های عادی‌ساز دشوارتر می‌شود و با این عملیات و این تهاجم فلسطینی‌ها، همدلی بیشتری از سوی مسلمانان به سوی  مردم فلسطین ابراز  می‌شود و دست سیاستمداران این کشورها برای توجیه ادامه روابط با این رژیم جنایتکار خالی‌تر از گذشته می‌شود.

افشای دورویی غربی‌ها در مسئله فلسطین

وی درباره تأثیر این عملیات بر روند حمایت آمریکا از اوکراین در جنگ علیه روسیه گفت: برخی معتقدند که آمریکا مشغول کمک به اوکراین است و نمی‌تواند در این جنگ به اسرائیل کمک کند. اسنادی وجود دارد که تیم‌های اطلاعاتی آمریکا از سال 2019 مشغول تدارک برای جنگ اوکراین بوده‌اند.

این استاد دانشگاه افزود: اکنون شاهدیم در حالی که غربی‌ها به رهبری ایالات متحده حق دفاع برای اوکراین قائل هستند و میلیاردها دلار هزینه این جنگ می‌کنند، مقاومت برای فلسطینی‌ها به رسمیت شناخته نمی‌شود. هیچ صحبتی از کشتار سیستماتیک صدها هزار فلسطینی از زن و کودک تا بیماران و سالخوردگان از سوی اسرائیل در چند دهه گذشته نمی‌شود. کسی به تجاوز مداوم صهیونیست‌ها به مسجد مقدس الاقصی اشاره‌ای نمی‌کند و این نماد روش دورویی غربی‌هاست.

تغییر معادلات به نفع مقاومت

گراسفوگل افزود: اولین بار است که مقاومت در تمام این چند دهه معادلات را به نفع خود تغییر می‌دهد؛ اکنون اسرائیلی‌ها برای اولین بار به حالت دفاعی رفته‌اند؛ بنابراین روابط نیروها در حال تغییر است و اکنون این فلسطینی‌ها هستند که به روشی سازماندهی شده و مؤثرتر از حقوق خود دفاع می‌کنند.

گفت‌وگو از محسن حدادی

انتهای پیام
captcha