ارائه پژوهانه به 6000 عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها
کد خبر: 4140403
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
زلفی‌گل خبر داد:

ارائه پژوهانه به 6000 عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اقدامات انجام شده طی یک سال اخیر گفت: از جمله اقدامات انجام شده مصوبۀ افزایش پایه‌های تشویقی اعضای هیئت‌علمی در ‌سال گذشته و ارائه پژوهانه به 6 هزار عضو هیئت‌علمی جدید الاستخدام 5 سال گذشته، استادان ممتاز و اساتید یک و دو درصد بوده است.

نشست وزیر علوم با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه شیرازبه گزارش ایکنا از فارس،‌به نقل از روابط عمومی دانشگاه شیراز، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عصر دیروز، 21 اردیبهشت‌ماه در سفر سه روزه‌‌ خود به شیراز، در نشستی اختصاصی با هیئت رئیسه دانشگاه شیراز به بررسی مسائل جاری این دانشگاه پرداخت.

زلفی‌گل در این نشست گفت: تولید علم در کشور مدیون دانشگاه شیراز است؛ چراکه دانشگاه شیراز برای نخستین‌بار در کشور مقاطع دکتری را در برخی رشته‌ها تأسیس کرد و نهاد تولید علم را این دانشگاه در کشور کاشت‌؛ از همین‌رو باید ویژه دیده شود.

 وی با تأیید نیازهای مطرح ‌شده از سوی هیئت ‌رئیسه دانشگاه شیراز، اظهار کرد: در حال حاضر دانشگاه شیراز نیازهای مالی بسیاری دارد که تاجایی که ممکن بوده حمایت کرده‌ایم و از این پس نیز در حد امکان تلاش می‌کنیم که رفع شود.

 وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود قول مساعد داد تا در زمینۀ تأمین نیاز مالی ساخت و تعمیر خوابگاه‌های متأهلین دانشگاه شیراز و تجهیز آزمایشگاه‌های این دانشگاه، بودجه‌ای به دانشگاه شیراز اختصاص داده شود.

 وی به اقدامات و تصمیمات صورت‌گرفته برای اعضای هیئت‌علمی در یک‌سال گذشته نیز پرداخت و گفت: از جمله اقدامات انجام شده مصوبۀ افزایش پایه‌های تشویقی اعضای هیئت‌علمی در ‌سال گذشته و ارائه پژوهانه به 6 هزار عضو هیئت‌علمی جدید الاستخدام 5 سال گذشته، استادان ممتاز و اساتید یک و دو درصد بوده است، البته تصمیم‌های دیگری نیز گرفته شده که به‌زودی اعلام خواهد شد و همه‌ این فعالیت‌ها با هدف حفظ شأن و منزلت اعضای هیئت علمی و تأمین معیشت آن‌ها است.

 محمد مؤذنی، رئیس دانشگاه شیراز نیز ضمن قدردانی از حمایت‌های وزیر علوم نسبت به دانشگاه شیراز، به بیان مسائل جاری و مشکلات مختلف دانشگاه شیراز پرداخت و از آن جمله، به فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی، فرسودگی خوابگاه‌ها و فضاهای دانشگاه، پراکندگی محیط دانشگاه شیراز و در پی آن افزایش تعداد کارکنان و گستردگی ناوگان حمل و نقل اشاره کرد.

 وی بیان کرد: در سال‌های گذشته دانشگاه شیراز بعد از دانشگاه‌های تهران دومین بودجه جاری و عمرانی دانشگاه‌های کشور را داشته است، اما در یک دهه اخیر این جایگاه تغییر کرده و افت داشته است.

مؤذنی با اشاره به کمبود اعتبارات و بودجۀ دانشگاه افزود: دانشگاه شیراز یک موقعیت فیزیکی پراکنده دارد؛ این پراکندگی سبب افزایش تعداد کارکنان دانشگاه شده است که این مؤلفه، بسیار پرهزینه‌ای است، اما در تخصیص بودجه به دانشگاه‌ها دیده نمی‌شود.

 رئیس دانشگاه شیراز اضافه کرد: مسئله پراکندگی محیط دانشگاه سبب شده که دانشگاه شیراز بزرگ‌ترین ناوگان حمل و نقل را در میان دانشگاه‌های کشور داشته باشد و این موضوع، بار مالی بسیاری ایجاد کرده است؛ اما در تخصیص بودجه دانشگاه دیده نمی‌شود. این عدم اختصاص بودجه به دانشگاه آسیب جدی زده به‌گونه‌ای که در بیشتر بخش‌ها نتوانستیم تجهیزات آزمایشگاهی را به‌روز کنیم.

 در این جلسه، هریک از معاونان دانشگاه شیراز به ارائه‌ی گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته و نیز مشکلات و مسائل جاری در دانشگاه پرداختند.

محمدهادی صادقی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز بااشاره به کمبود تجهیزات پژوهشی و فرسودگی بسیاری از آزمایشگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی به کمبود بودجۀ پژوهشی دانشگاه اشاره کرد.

 مسلم باقری، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه نیز ضمن اشاره به کمبود تجهیزات آموزشی، به لزوم توجه به مهارت افزایی دانشجویان و بیان تجربۀ دانشگاه شیراز در این زمینه پرداخت.

علی حفیظی، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه شیراز هم ضمن معرفی دستاوردهای دانشگاه شیراز در زمینۀ دانشجویی و فرهنگی، به نیازهای رفاهی دانشجویان و کمبود منابع مالی برای تأمین این نیازها ازجمله خوابگاه‌ها و تغذیۀ دانشجویان اشاره کرد و از اختصاص نیافتن بودجۀ ۵ درصدی دانشگاه‌ها به حوزۀ فرهنگی، به‌دلیل مشکلات مالی در دیگر حوزه‌ها ابراز ناراحتی کرد.

پرویز رستم‌زاده، معاون اداری‌مالی دانشگاه شیراز نیز به تشریح وضعیت بودجه دانشگاه و مشکلات کمبود اعتبارت پرداخت. همچنین سیدمهدی نصیری، دبیر شورای صنفی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در این جلسه، به بیان برخی از خواسته‌ها و دغدغه‌های اعضای هیئت‌علمی دانشگاه پرداخت.

انتهای پیام
captcha