بزرگداشت روز شیراز برگزار شد
کد خبر: 4139205
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹

بزرگداشت روز شیراز برگزار شد

مراسم نکوداشت روز شیراز با حضور مدیریت شهری شیراز، مدیران استانی و میهمانان ملی و اهالی فرهنگ و هنر، شب گذشته، 16 اردیبهشت‌ماه در باغ جهان‌‌نما برگزار شد.

بزرگداشت روز شیراز، باغ جهان‌نمابه گزارش ایکنا از فارس، آیین نکوداشت روز شیراز با حضور مدیریت شهری شیراز، مدیران استانی و میهمانان ملی و اهالی فرهنگ و هنر، شب گذشته، 16 اردیبهشت‌ماه در باغ جهان‌نما برگزار شد.

محمدحسن اسدی، شهردار شیراز در این آیین طی سخنانی اظهار کرد: شهر شیراز یک قدمت چند هزار ساله دارد و در الواح گلی ایلامی‌ها قدمت آن به دو هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد‌ و به عبارت دیگر قدمت این شهر تاریخی به شش هزار و 500 سال قبل از اسلام بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه آغاز ماه اردیبهشت در شیراز مصادف با زادروز سعدی و پایان این ماه روز ملاصدرا شیرازی گرامی داشته می‌شود، افزود: همزمان با 15 اردیبهشت‌ماه، اولین روز از هفته نکوداشت شیراز، برنامه‌های بسیاری برگزار شد که اجرای برج نگاره روز شیراز بر روی برج آزادی در تهران یکی از آنها بود.

اسدی با اشاره به اینکه بسیاری علاقه دارند تا در هفته و روز شیراز به این شهر بیایند، گفت: روز گذشته باتوجه به بازدیدهایی که از مجموعه‌های گردشگری و تفرجگاهی شهر شیراز صورت گرفت، این مکان‌ها مملو از جمعیت بود و این فرصتی است که شاید نصیب شهرهای دیگر کشور نشود.

شهردار شیراز اضافه کرد: در جای‌جای این شهر در این ایام جمعیتی موج می‌زند و این وظیفه ما مسئولان و خادمان را به مردم در خصوص خدمت‌رسانی به این مرزوبوم سنگین‌تر می‌کند؛ از سوی دیگر با توجه به جاذبه‌های تاریخی که این شهر دارد، هیچ شهر دیگری این خصوصیات را ندارد و آن تنها مختص به شهر شیراز است.

وی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب در خصوص شهر شیراز گفت: رهبر معظم انقلاب یک تاج و نشان بزرگ را بر شهر شیراز با عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) نهادند و بر وجه گردشگری این شهر تأکید داشتند.

شهردار شیراز همچنین به قطب پزشکی گردشگری این کلانشهر اشاره کرد و افزود: قطب گردشگری این شهر به‌دلیل وجود آثار تاریخی و میراث به‌جا مانده است و به دلیل هوای پاکی که این شهر دارد، طی یک سال گذشته این کلان‌شهر یک روز هم هوای آلوده نداشته است و این موضوع بر قطب گردشگری بودن آن افزوده و ما باید قدردان آن باشیم.

اسدی با بیان اینکه شهر شیراز قطب پزشکی است و این وجه به‌دلیل وجود متخصصان، بزرگان و دانشمندانی است که برای این شهر زحمات بسیاری کشیده‌اند، گفت: شیراز که بیش از هزاران سال پیش به برکت وجود امامزادگانی همچون حضرت شاهچراغ(ع) و شعرای بزرگی همچون شیخ اجل سعدی و حضرت لسان‌الغیب حافظ شیرازی و دوره‌های تاریخی زندیه شهره بوده و اکنون به ما ارث رسیده است، بخشی از وظیفه ما آن است که برای شیراز الگوسازی کنیم و شهر جهانی صنایع‌دستی که امروز به نام شیراز است ‌و شهرداری شیراز دبیر این شهر جهانی است آن‌را پاس بداریم و از تمام ظرفیت‌های موجود از جمله مجلس شورای اسلامی و دولت استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف دیگر ما این است که کاری صورت پذیرد تا مجموعه جهانی زندیه ثبت جهانی شود، بیان کرد: باید خواهرخواندگی‌های خود را با سایر شهرهای ادبی، تاریخی و فرهنگی بیشتر کنیم.

شهردار  شیراز همچنین به ظرفیت شهر شیراز اشاره کرد و یادآور شد: طی ۴۵ روز گذشته بیش از ۳.۵ میلیون نفر مسافر وارد شهر شیراز شد و خاطرات بسیار خوبی در ذهن آنها نقش بست؛ تلاش شد تا اقدامات لازم برای میزبانی از مردم در اقامت و اسکان فراهم شود که رضایتمندی مردم را به همراه داشته است.

اسدی گفت: براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در میان نهادها و دستگاه‌های اجرایی و در میان کلیه شهرداری‌های کشور، شهرداری شیراز مقام نخست و برتر را در کل کشور به خود در حوزه خدمت‌رسانی به مردم در نوروز اختصاص داد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم موضوعات مورد نیاز را برای شهر شیراز رقم بزنیم، بیان کرد: در تلاش هستیم تا شیراز بهشت سرمایه‌گذاری بشود و باتوجه به همت استاندار فارس و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر و سایر دستگا‌ه‌های اجرایی در این موضوع، جذب سرمایه‌گذار در دستور کار بوده تا فرش قرمز برای سرمایه‌گذار بگسترانیم و بهشت سرمایه‌گذاری را در عمل ثابت کنیم.

محمدعلی چوبینی، معاون فرهنگی شهرداری شیراز نیز با تبریک و گرامیداشت روز و هفته نکوداشت شیراز اظهار کرد: شهر شیراز دُر و گوهرهای کمیاب بسیاری در دل خود جای داده و همه آنچه که شهر شیراز دارد از سایر شهرهای هم‌طراز خود متمایز کرده است. بزرگترین سرمایه این شهر مردمان مهربان، فرهیخته و متدین آن است و باید قدردان آن‌ها بود.

در آیین نکوداشت روز شیراز از خانواده مرحوم امین تارخ بازیگر و هنرمند شیرازی و همچنین رحیم هودی، پیشکسوت عرصه تئاتر استان فارس نیز تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha