تعقل و تدبر را در برخورد با بی‌حجابی به‌کار بگیریم
کد خبر: 4137007
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
رضوی اردکانی:

تعقل و تدبر را در برخورد با بی‌حجابی به‌کار بگیریم

امام جمعه موقت شیراز با بیان اینکه عدم رعایت حجاب یک حرام شرعی و سیاسی است، گفت: باید با تعقل، تدبر، ملاطفت و برنامه‌های اسلام که رهبر معظم انقلاب بیان می‌کنند، این فاجعه فرهنگی جمع شود البته اکثریت زنان باحجاب هستند و اکثر مردهای ما طرفدار حجاب هستند بنابراین باید احترام به اکثریت باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوفاضل رضوی اردکانی، امام جمعه موقت شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوفاضل رضوی اردکانی، امام جمعه موقت شیراز امروز، 8 اردیبهشت در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: در آیات شریفه ۱۵۱ تا ۱۵۳ سوره انعام با تفسیر برخی از مفسرین ۱۰ فرمان الهی است که نتیجه‌اش تقوا می‌شود. اینکه بارها گفته می‌شود وصیت خدا و انبیا و ائمه هدی و اولیای خدا به تقوا است.

وی با یادآوری اینکه آخرین وصیت حضرت علی(ع) و تمام انبیا و اولیای الهی رعایت تقوای الهی است، افزود: نخستین قدم و شاکله تقوا عمل به واجبات و ترک محرمات است. این بسیار مهم است کسی بتواند همین دو مرحله را حفظ کرده و عمل کند. ترک محرمان در بسیاری موارد بسخت است و عمل به واجبات با شرایط آن مشکل است.

رضوی اردکانی با بیان اینکه خداوند در آیات مذکور محرمات را بیان می‌کند، گفت: علما گفتند عمل به این محرمات موجب عقاب و ترکش ثواب زیادی دارد. گناهان صغیره که در قرآن به سیئات تعبیر می‌شود با حسنات از بین می‌رود. همه یک سری کارهای خوب دارند و این حسنات سیئات را حتی بدون توبه از بین می‌برد. تکفیر اعمال همین است که حسنات اتوماتیک سیئات را از بین می‌برد ولی محرماتی که حرام است با حسنات حل نمی‌شود و باید توبه اساسی کرد.

امام جمعه موقت شیراز، مهم‌ترین حرام را شرک به خدا عنوان کرد و گفت: وقتی انسان خدا را نشناخت هر کاری از آن برمی‌آید آدم‌کشی، قتل، دزدی. از سوی دیگر ایمان به خدا مهم‌ترین عامل بازدارنده از گناه است و ایمان به معاد هم همینطور است. طبق گفته مرحوم حاج شیخ حسین شب زنده‌دار، قدرت بازدارندگی ایمان به معاد حتی از اعتقاد به توحید بیشتر است؛ یعنی اعتقاد به معاد بسیار بهتر می‌تواند انسان را از ارتکاب به حرام منع شود؛ اعتقاد به خدا حرف اول است ولی اعتقاد به معاد یک عامل بازدارنده است. اینکه خدا، روز قیامت و حساب و کتابی است، عامل مهمی برای بازدارندگی است.

وی با تأکید بر اینکه شرک به خدا بزرگترین گناه است و در مقابل آن خداوند سفارش به احسان نسبت به پدر و مادر کرده است، گفت: مرحوم امام و فقها در بحث شرط امام جماعت می‌گویند گناهان کبیره را مرتکب نشود و احترام به پدر و مادر و احسان به پدر و مادر داشته باشد. عاق والدین یکی از خطرناکترین گناهان است و باید جوانان را طوری تربیت کنیم که به بزرگترها احترام بگذارند.

عدم نصحیت‌پذیری جوانان؛ عامل بسیاری از ناهنجاری‌ها

رضوی اردکانی، عدم نصیحت‌پذیری برخی از نوجوانان جوانان را عمل بسیاری از ناهنجاری‌ها دانست و افزود: حرام بعدی که خدا در آیات مذکور می‌فرماید این است که فرزندان را از ترس فقر و تنگدستی نکشید؛ در جای دیگر نه تنها دختر را زنده به گور می‌کردند بلکه وقتی وضع اقتصادی بد می‌شد پسران را نیز می‌کشتند؛ عده‌ای خیال می‌کنند رازق خودشان هستند در صورتی رزق‌دهنده خداست.

وی سقط جنین را مخالفت با دستور خدا دانست و گفت: وقتی نطفه منعقد شد، سقط جنین، قتل نفس است و باید پزشکان و بیمارستان‌ها بدانند که حرام است. این روش غلط در اروپا متاسفانه در کشورمان فراگیر شده است. بچه‌کشی؛ جنین هم بچه است. این قتل اولاد یکی از گناهان کبیره است.

امام جمعه موقت شیراز با بیان اینکه مشکل اقتصادی از اسراف‌ها و خرج‌های بیهوده است و الا خرج اولاد و بچه دادن کسی را فقیر نمی‌کند، افزود: اسلام می‌خواهد جامعه پاک و طاهر باشد و خانواده‌ها پاک و پاکیزه باشند. فواحش جمع فاحشه است؛ مصداق گناهان بسیار زشت زنا و همجنس‌گرایی است. روابط غیرمشروع مخفیانه نیز مصداق گناهان بسیار زشت است چه برای دختر و چه برای پسر، با این صفحات مجازی و ماهواره‌ها مخصوصا این صفحات موبایل آتشی به خرمن خانواده‌ها می‌شود و تعداد زیادی خانواده‌ها به این طریق متلاشی شدند؛ با چت و قرار گذاشتن مخفیانه این اتفاق می‌افتد.

رضوی اردکانی با تأکید بر اینکه در اسلام هم مرد و هم زن باید عفیف باشند. تفاوت حیوانات و انسان در همین است حیوانات تابع غرایز هستند ولی انسان عقل دارد و باید فکر کند که کارش مطابق عقل است یا خیر، گفت: هر گونه فساد و فحشا جز گناهان کبیره است چون نباید نزدیک آن شد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از محرمات کبیره در آیات مذکور قتل نفس است اعم از خودکشی یا کشتن فرد دیگر، گفت: متأسفانه در جامعه غربی به خصوص آمریکا آمار خودکشی بسیار زیاد است. در ژاپن که یک کشور صنعتی و پیشرفته بالاترین آمار خودکشی وجود دارد و براساس آمار سازمان ملل این مسئله به دلیل آن است که معنویت را کنار گذاشتند و همه زندگی مادی شده و خسته می‌شود و خودکشی می‌کند یا دیگری را می‌کشد.

رضوی اردکانی با تصریح اینکه مجازات این موارد هم در دنیا است و هم در آخرت، افزود: خودکشی عذاب سختی است اول بدبختی‌ است و باید از خدا ترسید که این عمل بسیار خطرناک است. روانپزشک‌ها روانشناسان و پدران و مادران مراقب جوانان باشند این افکار خطرناک ریشه نکند. باید این تحفظ در جان ما باشد که جان هر موجودی محترم است؛ حتی حیوانات البته قصاص حق است چون کسی که انسان کشته یا گناهی مرتکب شده مانند محارب و مفسد فی‌الارض، جزایش اعدام است.

راهکار قرآن برای دوری از گناه

امام جمعه موقت شیراز در ادامه با اشاره به راهکار دوری از گناه گفت: خداوند برای دوری از گناه اول توصیه به تعقل می‌کند و بعد تذکر می‌دهد که همیشه یادتان باشد چه کارهایی حرام است. در آیه ۱۵۳ می‌فرماید نتیجه این تحفظ‌ها و ترک محرمات تقوا می‌شود.

وی در خطبه‌های دوم نماز جمعه به مناسبت‌های پیش‌رو اشاره کرد و افزود: دیروز امام جمعه سابق زهدان و نماینده فعلی خبرگان و امام جمعه کاشان، یکی از علمای بزرگ اسلام در بابلسر مازندران به ناحق به عنوان شخص عادی که کار عادی داشته است، ترور می‌شود. طول عمر آیت‌الله سلیمانی در راه خدمت به اسلام بود. مردی ساده زیست و مردمی و همیشه در صحنه بود. این شخصیت بزرگ را دشمنان نتوانستند تحمل کنند و ناجوانمردانه ترور کردند که مقام معظم رهبری هم پیام دادند.

رضوی اردکانی با اشاره به مشکلات اقتصادی نیز گفت: امروز دلار برای عده‌ای خدا شده که شرک هم همین است. امروز کمر خدای مشرکین دارد، شکسته می‌شود و کشورهایی مثل چین، روسیه، ایران، برزیل، آرژانتین و هند غول‌های اقتصادی هستند و تصمیم قطعی گرفتند که دلار را از معادلاتشان خارج کنند و این ضربه‌ای به ستون فقرات دلار است لذا خیلی دلشان به دلار خوش نکنند چرا که ارزش دلار کم کم با همت برخی از کشورهای مستقل و اسلامی و جمهوری اسلامی پایین می‌آید.

امام جمعه موقت شیراز همچنین به سفر رئیس جمهور به خوزستان اشاره کرد و افزود: طرح‌های عظیم در ساخت نیروگاه در آبرسانی و همچنین طرح‌هایی که ۳۰ سال معطل مانده بود، در این سفر افتتاح شدند و بیش از ۱۷۰۰ روستا آب آشامیدنی دسترسی پیدا کردند. بسیاری از کارخانه‌ها از جمله بزرگترین کشت و صنعت خوزستان هفت تپه فعال شده و بخش مهمی از شکر تولیدی کشور را تأمین می‌کند.

وی در عین حال با بیان این نکته که افزایش قیمت و تورم و گرانی وجود دارد اما اجرای این طرح‌های عظیم در این قضیه نیز تأثیر دارد و در سال‌های آتی بازدهی آن مشخص می‌شود، گفت: اکنون نیاز به طرح‌های ضربتی و انقلابی و فوری داریم. هم مجلس هم دولت و هم قوه قضائیه در مبارزه با مفسدین اقتصادی کاری کنند که مردم احساس کنند در سفره‌هایشان تاثیر گذاشته است و الا همه می‌دانند دولت شبانه‌روز زحمت می‌کشد.

ضرورت وحدت دولت و ملت برای مهار تورم

رضوی اردکانی با تأکید بر اینکه تمام هم و غم باید در جلوگیری و مهار تورم باشد و مردم و دولت برای این کار متحد و یکپارچه شدند، گفت: همچنین معضلات فرهنگی داریم مثل بی‌حجابی که برخی عادی می‌شمرند. اینجا کشور اسلامی است و ۳۰۰ هزار شهید دادیم. در وصیت‌نامه شهدا اکثرا توصیه به حجاب شده است.

امام جمعه موقت شیراز با بیان اینکه حجاب برای مصونیت خانواده‌ها است تا پاکی و طهارت در خانواده‌ها باشد ولی بی‌حجابی مقدمه بدهای بدتر خواهد شد، گفت: در این قضایا باید مراقب بود دو قطبی در جامعه ایجاد نشود چون یکی از نقشه‌های دشمن هم همین ایجاد دو قطبی است.عدم رعایت حجاب یک حرام شرعی و سیاسی است که رهبری هم فرمودند و باید در ادارات و بیمارستان‌ها و نهادهایی که اختیارش دست مسئولان است، رعایت شود و در خیابان هم درگیری نباید باشد زیرا درگیری فیزیکی را بهانه می‌کنند کما اینکه در پاییز گذشته بهانه‌های واهی دشمن بر موج سوار شد و خساراتی وارد کرد.

وی تأکید کرد: باید با تعقل، تدبر، ملاطفت و برنامه‌های اسلام که رهبر معظم انقلاب بیان می‌کنند، این فاجعه فرهنگی جمع شود البته اکثریت زنان باحجاب هستند و اکثر مردهای ما طرفدار حجاب هستند. احترام به اکثریت باید باشد و این مسئله فرهنگی و اقتصادی را مردم و مسئولان رعایت کنند.

رضوی اردکانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انقلاب اسلامی مشاوره با مردم را با حضور در انتخابات انجام می‌دهد، به سالروز شکست آمریکا در ویتنام نیز اشاره کرد و گفت: آن زمان که آمریکا واقعا ابرقدرت بود عده‌ای از اهالی ویتنام چنان آمریکا را به ستوه آوردند که با افتضاح از ویتنام خارج شد کما اینکه از افغانستان هم خارج شد و  ان‌شاءالله از منطقه اخراج خواهد شد.

امام جمعه موقت شیراز با یادآوری فرمان ۱۰ ماده‌ای رهبری در سال ۱۳۸۰ درباره مسائل اقتصادی گفت: همه باید بدانند طهارت اقتصادی شرط مشروعیت همه مقامات حکومت جمهوری اسلامی است و همه باید از لقمه حرام بگریزند و از خداوند کمک بخواهند تا وسوسه مال و مقام و ریاست نشوند.

وی با تأکید بر اینکه باید قوای سه‌گانه حضور دائم داشته باشد و با فساد مبارزه کنند به ویژه در دستگاه‌های دولتی و حکومتی، گفت: در جمهوری اسلامی میدان دادن به رانت‌خواران و مفسدان اقتصادی که به بی‌عدالتی می‌انجامد به شدت ممنوع است و رهبری و اسلام تاکید دارند. دستگا‌ه‌های نظارتی و دولتی باید با قاطعیت از تشکیل نطفه فساد پیشگیری و مبارزه کنند.

رضوی اردکانی با یادآوری اینکه ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس است، افزود: اسناد انکارناپذیر مهم و قدیمی و معتبر جهانی درباره خلیج فارس وجود دارد اما توطئه دشمن این است که بگوید خلیج فارس و عرب و این را عامل جنگ کند. نامه‌های زیادی از سران عرب تا قبل از این حرف‌ها موجود است که نوشتند خلیج فارس؛ امروز نیروهای مسلح با قدرت از آب‌های جنوب و شمال دفاع می‌کنند و دیروز جسارت کردند به پاسداران صحنه خلیج فارس و ادب شدند. باید بدانند خلیج فارس صاحب و مالک دارد و اگر دست از پا خطا کنند با جواب پشیمان‌کننده روبه‌رو خواهند شد.

امام جمعه موقت شیراز در ادامه با اشاره به روز جهانی کار و کارگر، گفت: رهبری می‌فرماید مهم‌ترین ظرفیت امیدبخش کشور نیروی انسانی مستعد است لذا باید مشکلات کارگران حل کنند و مسکن و حقوق طوری نباشد که هم دغدغه زندگی و هم کار داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه وزارت کار باید نسبت به مسئله بیکاری و کارگران که قشر زحمتکش هستند حساس باشد و قدر آن‌ها را بداند، گفت: 12 اردیبهشت روز معلم، مصادف با شهادت آیت‌الله مطهری است که مظهر تبیین بود و در این راه به شهادت رسید.

رضوی اردکانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر اساس اصول به دلیل پشتیبانی مردم ادامه دارد، به روز جهانی مطبوعات نیز اشاره کرد و گفت: مطبوعات در هدایت افکار عمومی نقش مهمی به عهده دارند. عمده تحریف حقایق به دست روزنامه‌ها، فضای مجازی و رسانه‌های ماهواره‌ای است لذا باید جوانان هوشیار باشند.

امام جمعه موقت شیراز تأکید کرد: مطبوعات باید راست‌گویی و راست‌نویسی داشته باشند و از هرگونه شایعه‌پراکنی و خبرهای دروغ و وارونه نشان دادن واقعیات و بزرگ کردن عیوب کوچک بپرهیزند. این برنامه همیشگی دشمنان ایران بوده است که در داخل کشور هم با سوءاستفاده از آزادی چنین کارهایی می‌کنند‌ در حالی که باید در خدمت مردم باشند.

انتهای پیام
captcha