ایجاد دهکده گردشگری عشایری در فارس ضروری است
کد خبر: 4135516
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶

ایجاد دهکده گردشگری عشایری در فارس ضروری است

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری فارس با بیان اینکه فارس مهد حضور عشایر و استان معین عشایر جنوب کشور است، گفت: ایجاد دهکده‌های گردشگری عشایری یکی از ضرورت‌ها در استان فارس است.

محمد فرخ‌زاده، معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارسبه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، محمد فرخ‌زاده، معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس امروز، 30 فروردین با بیان اینکه فارس مهد حضور عشایر و استان معین عشایر جنوب کشور است، گفت: ایجاد دهکده‌های گردشگری عشایری یکی از ضرورت‌ها در استان فارس است.

وی تصریح کرد: آنچه به عنوان دهکده گردشگری عشایری مد نظر است به این معناست که یک زیست بوم و زندگی کاملا طبیعی عشایری بدون هیچ‌گونه دخل و تصرفی توسط عشایر ایجاد شود و مردم بتوانند ضمن آشنایی با آداب و رسوم و باورها و انتقال این دانش به نسل آینده از تولید محصولات، صنایع دستی، نحوه ساخت و ساز، اصول و فنون فنی زندگی در زیستگاه‌های مختلف و بازدید و امکان بهره‌گیری از این خدمات نیز فراهم شود.

قائم مقام استاندار فارس در شورای توسعه گردشگری اظهار کرد: وسعت و ظرفیت فارس این اجازه را می‌دهد که بیش از یک دهکده گردشگری عشایری در استان ایجاد شود.

وی، اجرای چنین پروژه بزرگ و اثرگذاری را نیازمند همکاری مشترک همه ایل‌ها، تیره‌ها و اقوام عشایری استان فارس دانست و افزود: آن‌ها می‌توانند با ایجاد یک تعاونی یا شرکت‌های سهامی و بهره بردن از زمین‌ها و امکاناتی که در اختیار دارند اقدام به سرمایه‌گذاری در این حوزه کرده و اقتصاد گردشگری عشایر را رونق داده و هزاران شغل مولد در حوزه تخصصی خود ایجاد کنند.

فرخ‌زاده بیان کرد: این دهکده‌های گردشگری عشایری باید به شهرهای بزرگ نزدیک باشند و امکان دسترسی آسان شهروندان به این مکان‌ها برای حفظ رونق فرهنگی و اقتصادی فراهم شود.

معاون استاندار فارس همچنین تأکید کرد: حضور راهنمایان تور و آشنا به زندگی ارزشمند عشایری که به صورت تخصصی برای این موضوع آموزش دیده و به زبان‌های مختلف محلی و بین‌المللی تسلط دارند امری ضروری برای رونق در سطح ملی و فرا ملی توسعه و ترویج این فرهنگ ارزشمند است.

ایجاد فرصت و ظرفیت برای اقامت شبانه، تجربه یک زندگی کامل به همراه آموزش‌های لازم و آموزش آواها و نواهای اقوام عشایری، شنیدن موسیقی اقوام عشایر، رصد آسمان زیبای شب، تجربه غذاهای محلی، آشنایی با خواص و کاشت و برداشت گیاهان دارویی، تولید محصولات از دام و طیوذ و مواد لبنی و... از دیگر مواردی بود که فرخ‌زاده به عنوان نیازهای یک دهکده گردشگری عشایری به آن‌ها اشاره کرد.

وی یادآور شد: برای تأمین مالی می‌توان از روش‌های مختلف علاوه بر شرکت‌های سهامی عام و شرکت تعاونی استفاده کرد که در صورت اتحاد اقوام و پای کارآمدن آن‌ها قابل پیگیری است.

انتهای پیام
captcha