شعار سال در حد سربرگ ادارات باقی نماند
کد خبر: 4131321
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
رازقی:

شعار سال در حد سربرگ ادارات باقی نماند

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه شعار سال نباید در حد سربرگ ادارات و آرم کنار صفحه تلویزیون باقی بماند به نقش بخش خصوصی در این زمینه اشاره کرد و گفت: این بخش در ایران مانند همه دنیا آماده سرمایه‌گذاری است به شرط اینکه موانع برداشته شود.

جمال رازقیجمال رازقی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به نامگذاری سال به نام «مهار تورم، رشد تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب گفت:‌ تحقق شعار سال نیاز به ابزارهای خاص خود دارد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب نزدیک به 13 سال است که شعارهای سال را همگی اقتصادی اعلام می‌کنند اما علی‌رغم اینکه در دهه 90 شعار تمام سال‌ها اقتصادی بود، رشد اقتصادی کشور صفر بوده است و این جای سؤال است یعنی کسانی که باید به شعار سال عمل کرده و آن را به مرحله اجرا درآورند آن‌ را تنها در حد شعار باقی گذاشته‌اند.

رازقی با بیان اینکه شعار سال در حد سربرگ ادارات، آرم کنار صفحه تلویزیون و چند بنر و بیلبورد و ... باقی مانده است، به نقش بخش خصوصی در این زمینه اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی در ایران مانند همه دنیا آماده سرمایه‌گذاری است به شرط اینکه موانع آن برداشته شود و تا زمانی که موانع برداشته نشود، سرمایه‌گذاری جدید ایجاد نمی‌شود مانند 3 الی 4 سال اخیر که میزان استهلاک سرمایه ثابت از میزان سرمایه‌گذاری ثابت پیشی گرفت بنابراین سرمایه‌گذاری جدید ایجاد نشده است بلکه فرار سرمایه هم داشتیم و آمارها هم نشان می‌دهد که فرار سرمایه داریم یعنی محیط کسب و کار مساعد برای انجام تولید به خصوص صادرات نیست و تا زمانی که این موانع برطرف نشود، شعار سال در حد شعار باقی می‌ماند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس در پاسخ به اینکه نقش پارلمان بخش خصوصی در این زمینه به‌ویژه مهار تورم چیست، گفت: مهار تورم با رشد تولید به دست می‌آید، تورم زمانی ایجاد می‌شود که عرضه و تقاضا با هم نخواند. وقتی که تولید نباشد یا تولید کم باشد، طبیعتاً تورم هم داریم البته قسمت عمده عوامل تورم در کشور ما به دولت و استقراض از نظام بانکی برمی‌گردد و در حقیقت چاپ پول بدون پشتوانه توسط نظام بانکی، موجب ایجاد قدرت برای این پول می‌شود و دیگر تولید جوابگوی آن نیست به خصوص اینکه این پول صرف زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری برای تولید هم نمی‌شود.

وی در پایان بیان کرد:‌ این عوامل به علاوه تحریم، روابط خارجی و عدم ارتباط با نظام بانکی در دنیا باعث شده است که وضعیت اقتصاد کشور به چنین روزی بیفتد که امروز شاهد آن هستیم و رفع این مشکلات هم با شعار میسر نمی‌شود و نیاز به اقدام و عمل دارد، همچنان که در دهه 90 علی‌رغم اینکه سال‌ها شعار اقتصادی نامگذاری شد، اما رشد اقتصادی کشور صفر بود.  

انتهای پیام
captcha