240 بقعه متبرکه فارس میزبان طرح «آرامش بهاری» می‌شود
کد خبر: 4129042
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰

240 بقعه متبرکه فارس میزبان طرح «آرامش بهاری» می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس از اجرای طرح آرامش بهاری در 240 بقعه متبرکه خبر داد و افزود: مراسم تحویل سال نو و سفره هفت سین معنوی در 60 بقعه متبرکه شاخص استان برپا خواهد شد.

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس امروز، 28 اسفندماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز گفت: با عنایت به تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن طرح‌های نوروزی «آرامش بهاری» و «ضیافت الهی» به صورت همزمان و در قالب طرح ضیافت بهاری اجرا می‌شود. 

وی بازه زمانی اجرای این طرح‌ها را 25 اسفندماه 1401 تا 3 اردیبهشت 1402 عنوان کرد و افزود: همچون سال‌های گذشته بقاع متبرکه و حرم های مطهر امامزادگان مکان اجرای این طرح‌ها است که برای سهولت خدمت‌رسانی به زائران و ارائه برنامه‌های فرهنگی و مذهبی بقاع متبرکه در سه سطح مختلف تقسیم‌بندی و برنامه‌ریزی شده است. 

موسوی از اجرای طرح آرامش بهاری در 240 بقعه متبرکه خبر داد و افزود: مراسم تحویل سال نو و سفره هفت سین معنوی در 60 بقعه متبرکه شاخص استان برپا خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس با بیان اینکه برای اجرای این طرح 210 مبلغ بومی و غیربومی را به نقاط مختلف استان اعزام کردیم، از برپایی خیمه‌های معرفت دینی در 18 بقعه متبرکه خبر داد و گفت:‌ همچنین اسکان موقت و ضروری را در 120 حسینیه استان تدارک دیده‌ایم.

وی همچنین از پذیرایی 170 زائرسرا و 200 کمپ اسکان در فضای بقاع متبرکه استان طی ایام نوروز خبر داد و افزود: علاوه بر این‌ها برگزاری مراسم ویژه تفسیر قرآن کریم از ابتدای ماه مبارک رمضان با همکاری مجمع مفسرین حوزه علمیه قم در آستان مقدس امامزاده حسین(ع) جهرم، مصلی شهرستان فسا و جلسه ویژه تفسیر قرآن کریم آیت‌الله دژکام در مسجدنصیرالملک شیراز  را طی ایام پیش‌رو در دستور کار داریم.

موسوی بیان کرد: خیمه‌های معرفت دینی شامل غرفه‌های مختلف پاسخگویی به سؤالات شرعی، مشاوره، غرفه کودک و نوجوان و غرفه‌های چند رسانه‌ای است که با استفاده از حضور مبلغین اعزامی و بومی مدیریت می‌شود.

برپایی 300 مراسم جزءخوانی در بقاع متبرکه فارس

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس، برپایی 300 آیین جزءخوانی قرآن، برپایی 20 محفل انس با قرآن در حرم‌های مطهر، برپایی سفره افطار ساده در 70 بقعه متبرکه  استان، برگزاری ویژه برنامه دعاخوانی و مناجات ویژه ماه رمضان را از دیگر برنامه‌های ماه رمضان اعلام کرد.

وی بیان کرد: همچنین تعدادی از برنامه‌ها به صورت اختصاصی و مناسبتی در طول مدت طرح اجرا خواهد شد از جمله ویژه برنامه «خدیجه مادر امت» در ۱۰ رمضان، جشن ولادت کریم اهل بیت(ع) در نیمه ماه مبارک رمضان، برپایی کاروان های شادی و جشن و سرور با عنوان «نسیم کرامت»، برپایی ویژه برنامه‌های احیا و شب‌های قدر و عزاداری شهادت امیرالمومنین(ع) از جمله برنامه‌های اختصاصی این ایام خواهد بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس همچنین از اجرای طرح «قرار دوازدهم» در سراسر استان خبر داد و گفت:‌ شاخص‌ترین این طرح با توزیع 300 بسته معیشتی در امامزاده اسماعیل(ع) فسا اجرا خواهد شد.

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارش عملکرد یکساله این سازمان پرداخت و گفت:‌ طی یک سال اخیر تعداد اسناد مالکیت اخذ شده و تبدیلی، 2188 فقره سند مالکیت موقوفات به وسعت 302 میلیون مترمربع(30هزار و 200هکتار)  بوده است و در همین بازه نیز تعداد 88 پلاک با منابع طبیعی رفع اختلاف شده است که 7 هزار و 177هکتار است.

مدیرکل اوقاف فارس با بیان اینکه بالغ بر 1200 پلاک رفع اختلاف شده است و در مرحله صدور سند مالکیت قرار دارد، افزود: ثبت 22 مورد وقف جدید به ارزش بیش از 200 میلیارد تومان با نیات مختلف تحصیلی، درمانی، کمک به ازدواج جوانان، کمک به افراد بی بضاعت، احداث مسجد و حسینیه و دارالقرآن، روضه‌خوانی حضرت سیدالشهدا(ع) و ... تنظیم و تجدید 14 هزار سند موقوفات با مستاجرین را از دیگر فعالیت‌های این سازمان طی یکسال اخیر هستند.

وی با تصریح اینکه احداث بزرگترین پرورشگاه ایتام خاورمیانه از محل موقوفه زالی با زیربنای 38 هزار مترمربع و 40درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت:‌ همچنین بهره‌برداری از خانه میراثی موقوفه همیری در ایام نوروز با کاربری گردشگری و بومگردی با زیربنا 680 مترمربع که در 2 طبقه و 12 سوئیت بازسازی شده است.

موسوی، آغاز 39 پروژه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کشاورزی اعم از زراعی و باغات، عمرانی و ساخت و ساز و مرمت و احیای ابنیه با اعتبار 1000 میلیارد تومان،‌ بهره‌برداری از پروژه مسکونی موقوفه بی بی خاور با زیربنای 7500 مترمربع شامل 60 واحد مسکونی،‌ سرمایه‌گذاری از محل موقوفات شامل 17 واحد تجاری در سرای نور  و توسعه، احداث، مرمت  حسینیه مساجد و بقاع متبرکه بالغ بر 38 هزار مترمربع را از دیگر فعالیت‌های این سازمان عنوان کرد.

وی در پایان از کمک و مساعدت دارو و در مان از محل موقوفه نمازی به مبلغ 2 میلیارد تومان، خرید تجهیزات تخصصی بیمارستانی و هزینه‌های جاری و عمرانی در بیمارستان نمازی 8 میلیارد تومان، توزیع بیش از 3000 عینک با هزینه بالغ بر 760 میلیون تومان از محل موقوفات درمانی و خرید تجهیزات و هزینه‌های عمرانی و مساعدت درمانی از محل موقوفه پوستچی با مبلغ 3 میلیارد تومان خبر داد.

انتهای پیام
captcha