توحید در تمام ابعاد زندگی بشر جلوه‌گر باشد
کد خبر: 4105655
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
آیت‌الله دژکام:

توحید در تمام ابعاد زندگی بشر جلوه‌گر باشد

نماینده ولی فقیه در فارس با تأکید بر اینکه باید توحید در همه ابعاد زندگی بشر جلوه‌گر شود، ادامه داد: نفهمیدن توحید موجب ضرر در زندگی خواهد شد چرا که توحید سرمایه حیات جاویدان است که برای درکش باید تلاش کنیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس امروز، 18 آذر در خطبه اول نماز جمعه شیراز با دعوت به تقوا و پرهیزگاری گفت: طبق آیه «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ»، یکی از مهم‌ترین انگیزه‌ها برای باتقوا بودن این است که انسان بداند پس از این جهان، جهان دیگری در انتظارش خواهد بود و هرچه در این دنیا بکارد در جهان دیگری درو خواهد کرد و نتیجه خیر و شر کارهای خود را می‌بینیم.

وی با تأکید بر اینکه باید توحید در همه ابعاد زندگی بشر  جلوه‌گر شود، ادامه داد: نفهمیدن توحید موجب ضرر در زندگی خواهد شد چرا که توحید سرمایه حیات جاویدان است که برای درکش باید تلاش کنیم.

امام جمعه شیراز با توصیف معنای «خالق» بیان کرد: از گذشته تاکنون مخالفت بر سر ربوبیت خداوند بوده است. فرعون هم ادعای ربوبیت داشت و می‌گفت «أناَ رَبُّکُمْ الأعْلی» و دعوا بر سر ربوبیت خداوند تا آخر عالم خواهد بود.

وی با اشاره به این بیت از سعدی شیرازی که می‌گوید ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند  تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری بیان کرد: اینکه ابر و باد در کارند یعنی خداوند ربوبیت می‌کند و آسمان و زمین هم با قدرت خدا می‌چرخد و این بیت از سعدی ترجمه آیه ۲۰۵ سوره اعراف است که خداوند می‌فرماید «وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ وَلَا تَكُنْ مِنَ الْغَافِلِينَ؛ در دل‌هایتان خداوند را یاد کنید در حالی که متضرع هستید، در پیشگاه خدا باید زار بزنید، صبح و عصر خداوند را یاد کنید و از غافلین نباشید».

آیت‌الله دژکام ادامه داد: بین ما و دیگران ربوبیت محل دعوا است، دیگران می‌گویند خداوند نمی‌تواند در عالم دخالت کند با وجود اینکه خداوند را به خالق بودن قبول دارند؛ به همین دلیل است که آن طغیان در غرب درست شده است، نان بریدن از ملت‌ها را حق خود می‌دانند، دارو را از کودکان بیمار می‌گیرند زیرا خودشان را رب می‌دانند، فرعونیت شان ظهور کرده است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه اگر خدا رب است؛ همه عالم را می‌چرخاند و اداره می‌کند و به انسان اختیار داده است؛ یا فرمان ببرید یا نبرید ولی اگر فرمان نبردید نتیجه کارتان جهنم است ولی اگر فرمان بردید نتیجه کارتان بهشت است، گفت: فرمانبرداری از خداوند به دلیل درک ربوبیت حق است، از دست خدا چیزی بیرون نمی‌رود، نادان آن است که جهنم را انتخاب می‌کند و دانا آن است که بهشت را انتخاب می‌کند.

امام جمعه شیراز در بخش دیگری با تسلیت ایام فاطمیه هم گفت: وقتی فاطمه زهرا (س) بین در و دیوار آزرده شد، فرمان خدا برده نشد و شرط انصاف این نبود با دختر پیامبر (ص) اینگونه رفتار شود.

وی خطاب به بانوان مسلمان تأکید کرد: بدانید که در شهادت بانویی اشک ماتم می‌ریزیم که حتی زمانی که بین در و دیوار قرار گرفت، حجاب و حیا خود را حفظ کرد. بانوان ما باید افتخار کنند پیرو بانویی هستند که همیشه از حجاب و عفت و حیا دفاع کرد.

عفاف و حجاب ریشه تاریخی دارد

آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه در تاریخ ایران عموماً بانوان ایرانی محبان حضرت صدیقه طاهره(س) هستند، گفت: عفاف و حجاب همواره در تاریخ ما نمود داشته است. در حمله مغول به کشور بانوان ما کشته شدن را به لکه‌دار شدن عفت خود ترجیج دادند.

وی با یادآوری اینکه حضرت مریم(س) هم بانویی بودند که قرآن کریم با آن جلالت از ایشان نام می‌برد و بانوی حجاب و عفاف بودند، گفت: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب در مسئله زن از اروپا و آمریکا مطالبه داریم که چرا شأن حضرت مریم(س) را کوچک کرده‌اند و فریاد پیروان قرآن بر سر تمام کسانی است که ارزش‌های انجیل و تورات را نادیده گرفته‌اند، اما اسلام برای یک بانوی مسلمان ارزش و عظمت در پرتوی حجاب، حیا و عفت آفریده است.

امام جمعه شیراز در خطبه دوم نماز جمعه شیراز با تأکید بر لزوم عبرت گرفتن از گذشته بیان کرد: 20 آذر 41 سال قبل در همین کوچه پس کوچه‌های شهر ما عالم و مجتهدی عالیقدر به نام آیت‌الله شهید دستغیب ترور می‌شود و 40 روز قبل هم 13 انسان بی‌گناه را در سومین حرم اهل بیت(ع) ظالمانه ترور می‌کنند و صدایی از آمریکا وانگلیس و فرانسه درنمی‌آید چون حامی این جریان هستند و خودشان داعش را درست کردند و ترامپ نادان هم اعتراف کرد که داعش را این‌ها ایجاد کردند.

وی ادامه داد: استکبار وقتی که داعش را به وجود آورد تا در سوریه و عراق حکومت را به دست بگیرد، هیچ نمی‌دانست که شیری چون شهید سلیمانی  به میدان خواهد آمد و آن‌ها را جمع می‌کند و وقتی آن مرد به میدان آمد، شیران بیشه ایران هم به میدان آمده و به پیروی از ضرغام اسدلله غالب علی‌بن ابیطالب دست به قبضه سلاح بردند و این‌ها را سر جای خود نشاندند.

چرایی شعار دشمنان علیه ولایت فقیه 

آیت‌الله دژکام با اشاره به اغتشاشات اخیر نیز اظهار کرد: در یکی دو ماه دشمنان ما دوباره بساطی پهن کرده‌اند تا به هر زوری که شده مردم ایران را از میدان استقلال‌خواهی و عظمت‌خواهی برای ایران بیرون کند. این روزها شعارهایی که در این اغتشاشات محدود می‌دهند مشاهده می‌کنیم که بعضاً در مورد ولی فقیه است چون می‌گویند این مرد اجازه نمی‌دهد ما ایران را تصاحب کنیم.

وی با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب در مقابله با زیاده‌خواهی دشمنان علمدار و محور شده است و ندای استقبال از ظهور را سر می‌دهد و مردم را برای مقابله با دشمن هماهنگ کرده و اجازه نمی‌دهد که دشمن هرچه می‌خواهد انجام دهد، گفت: باید شعار قدیمی را تکرار کنیم تا بدانند بر سر عهدی که با امام بسته بودیم امروز با رهبر عظیم‌الشان ایستاده‌ایم و همانطور که به امام قول داده بودیم با این مرد پیش خواهیم رفت.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه ملت ایران همواره در راه خدا جلودار بوده‌اند و خدا این را می‌بیند، گفت: همانطور که امام راحل فرمودند باید هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید و این فریاد مردم ماست اما گوش‌هایشان نمی‌شنود در صورتی که ما با قدرت و ایستادگی و صلابتی که این ملت دارد، این فریاد را به گوششان خواهیم رساند.

وی در ادامه سخنان خود به مسائل استان اشاره کرد و گفت: یکی از این مسائل بحث ارتباط جاده‌ای و ریلی شیراز به بوشهر است زیرا  از نظر ترابری و ترانزیت از بندر بوشهر نسبت به چابهار و بندرعباس مقرون به صرفه‌تر است و ایجاد این مسیر ریلی در ایجاد اشتغال نقش مهمی دارد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس ادامه داد: ارتباط جاده‌ای و ریلی شیراز به بوشهر با هدف ایجاد ترانزیت کالا و درآمد دائمی برای مردم باید به صورت جدی در برنامه هفتم نمایندگان استان فارس قرار بگیرد.

آیت‌الله دژکام با اشاره به اهمیت اقتصاد دریاپایه که مورد تأکید رهبر است هم گفت: بوشهر یکصد سال سابقه گمرک دارد که به عنوان یک ظرفیت موثر باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به خط انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس اظهار کرد: این کار شروع شده است و پیگیری خوبی دارد اما به حمایت در سطح ملی هم نیاز دارد زیرا این خط آب که از جنوب می‌آید و به شمال استان وصل می‌شود و غیر از استان فارس دو استان جنوبی و شمالی همسایه ما هم از آن بهره‌مند می‌شوند.

آیت‌الله دژکام در ادامه با گرامیداشت شهادت کارمند دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حین انجام وظیفه گفت: امروز پیکر این شهید که چهل روز پس از حمله به وی در آمبولانس با ضربات چاقو به شهادت رسید از حرم مطهر تشییع می‌شود و این ظلم دشمن به مردم ما جز نفرت بین مردم نصیب این گروهک‌ها و معاندین نمی‌کند.

قدرت باید برای مسلمانان تثبیت شود

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به کارهایی که رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب تأکید فرمودند، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید دارند که باید جهان را آماده ظهور کنیم و در این راه لازم است قدرت برای مسلمانان تثبیت شود. قدرتمندی ایران اسلامی که این روزها مورد حمله دشمن قرار دارد باید هدف اصلی ملت و دولت باشد و در عرصه امنیت باید به نیروی انتظامی سپاه و بسیج کمک و حمایت کنیم. 

وی با اشاره به لزوم اقدامات لازم برای بی اثر شدن تحریم‌ها نیز بیان کرد: مردم و مسئولان باید دست در دست هم تلاش کنند و قطعاً با همدلی و اتحادیه می‌توان تحریم‌ها را بی اثر کرده و مشکلات و موانع را از سر راه برداشت. 

انتهای پیام
captcha