جایگاه تألیفات قرآنی قبل و بعد از انقلاب اسلامی
کد خبر: 4099309
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۷
یاریگل تشریح کرد:

جایگاه تألیفات قرآنی قبل و بعد از انقلاب اسلامی

پیشكسوت و قاری بین‌المللی قرآن با اشاره به تألیفات حوزه قرآن به تبیین نکاتی پیرامون این مسئله در قبل و بعد از انقلاب پرداخت.

بهروز یاریگل، پیشكسوت قرآنیبهروز یاریگل، پیشكسوت و قاری بین‌المللی قرآن كریم، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به وضعیت تألیفات قرآنی گفت: در بحث تأليف بزرگانی که در خصوص قرآن یا آموزش آن دست به قلم شدند و کتاب یا تأليفات دیگری را به چاپ رساندند، این مسئله به قبل و بعد از انقلاب برمی‌گردد و همچنین باید به مباحثی که درباره ظاهر و باطن قرآن است، تقسیم کنیم.

وی ادامه داد: ظاهر قرآن در زمینه روخوانی قرآن، تجوید، صوت و لحن است اما در زمینه باطن قرآن، نوشته‌های ‌مقداری علمی‌تر و سنگین‌تری مانند تفاسیر، تاریخ قرآن و آموزه‌های ترجمه و... هم قبل و هم  بعد از انقلاب داشتیم البته قبل از انقلاب محدودتر بود؛ مثلاً در زمینه روخوانی و تجوید قرآن شاید به انگشتان دست نمی‌رسیده اما در زمینه مفاهیم قرآن قبل از انقلاب مقداری قوی‌تر بوده اما نه مثل بعد از انقلاب که به برکت انقلاب اسلامی در ظاهر و باطن، پیشرفت‌های خوبی داشتیم و عمیق‌تر به آن پرداخته شد.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با یادآوری اینکه در این زمینه به خوبی کار شده است و چیزی کم نداریم، بیان کرد: به عنوان معلم قرآن فکر نمی‌کنم در کشور ما چیزی را در این زمینه کم گذاشتند و کتاب‌های خوبی را تألیف کردند.

یاریگل با بیان اینکه کتاب انواع و اقسام رشته‌های مختلف قرآنی در کتاب‌فروشی‌ها موجود است و کسی نمی‌تواند بگوید در زمینه‌ای کم کار شده است، گفت: در هر بُعدی، کارهای خوبی صورت گرفته است اما متأسفانه برخی‌ها کمتر به کتاب‌ها رجوع می‌کنند که بیشتر مطالعه کنند و با عمق قرآن آشنا شوند.

این قاری بین‌المللی قرآن با تصریح اینکه در زمینه تجوید، صوت و لحن، روخوانی و روان‌خوانی، کتاب‌ها و جزوه‌های بسیاری داریم، اظهار کرد: فایده عملی کتاب‌هایی که در زمینه صوت و لحن در خصوص قرائت قرآن به چاپ رسیده، مقداری کمتر است لذا در زمینه صوت و لحن جدا از مطالعه این کتب که کم نیست، به نظر می‌رسد حتماً یک قرآن‌آموز باید زیر نظر اساتید و در جلسات حضوری به طور عملی نیز شرکت کند؛ یعنی فقط با مطالعه آن کتاب چیزی به دست نمی‌آورد.

وی در پاسخ به اینکه کتاب‌های حوزه قرآنی تا چه اندازه با نیاز نسل جوان، متناسب است؟ اظهار کرد: وقتی یک نفر قرآن را به‌طور کامل و ریشه‌ای مطالعه کند هر قسمتی از آن قابل استفاده است، این‌گونه نیست که بگوییم قرآن ۴۰۰ سال پیش با اکنون فرق می‌کند اما نسبت به نیاز جامعه جوان ما علما و معلمان قرآن دخیل هستند یعنی معلمان در آموزش و پرورش، مساجد، دانشگاه‌ها و مخصوصاً در حوزه‌های علمیه می‌توانند با روشی بهتر قرآن را به منصه ظهور برسانند و آیات و روایات را مخصوصاً برای قشر جوان به گونه‌ای مطرح کنند که به روز باشد تا جوانان و نوجوانان نگویند این قرآن برای زمان پیامبر بوده است.

یاریگل در پایان با بیان اینکه کسانی که صاحب‌نظر هستند شاید در این زمینه مقداری کم کار شده است، تصریح کرد: در این زمینه کم کار کردیم لذا معلمان، علما و مربیان قرآن باید آموزش‌ها را به گونه‌ای به جوانان ارائه کنند که جوان بهتر و به روز با قرآن آشنا شود و آموزش‌ها باید به شکلی باشد که جوانان فکر نکنند قرآن، کتابی برای زمان پیامبر بوده است و دیگر قابل استفاده نیست.

انتهای پیام
captcha