نقش جاودانه زنان در نهضت عاشورا
کد خبر: 4080135
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
حجت‌الاسلام رصاف تبیین کرد؛

نقش جاودانه زنان در نهضت عاشورا

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به نقش حضرت زینب(س) در ماندگاری قیام امام حسین(ع) گفت: نقش زنان در نهضت عاشورا بسیار پررنگ و تا قیامت به یادگار مانده است.

حجت الاسلام رصافحجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به تأثیر نقش‌آفرینی زنان در قیام عاشورا بر زنان دیروز، امروز و آینده جامعه اسلامی گفت: در حادثه عاشورا زنان نقش بسیار برجسته‌ای دارند.

وی با تصریح اینکه در رأس همه بانوان، حضرت زینب کبری(س) به حق آنچه که قبل و بعد از حادثه کربلا از ایشان به یادگار مانده الگوی بسیار بزرگی برای زنان و مردان جامعه است، اظهار کرد: ایشان حقیقتاً با صبر، تدبیر و ارتباط با خدای متعال و به معانی حقیقی کلمه با ولایت پذیری زیاد توانستند صحنه‌های اعجاب برانگیزی را به نمایش بگذارند.

رصاف با یادآوری اینکه حضرت زینب(س) از این همه مصیبت به عنوان زیبایی یاد کرد و در شب و روز عاشورا و در مسیر اسارت هر کدام به یک شکل آنچه که از ایشان برای ما به یادگار مانده، عبرت‌آموز و درس‌آموز است، گفت: سایر بانوانی که در کنار ایشان بودند مظهر صبر، شکیبایی و از خودگذشتگی بودند و صحنه‌هایی که از طرف آن‌ها در عاشورا اتفاق افتاد تاریخ‌ساز شد و ایفای نقش کرد بنابراین نقش زنان در کربلا بسیار پررنگ و تا قیامت به یادگار مانده است.

وی با بیان اینکه شهادت سیدالشهدا(ع) از خون و قیام تشکیل شد، اضافه کرد: خون توسط امام حسین(ع) و اصحاب و اهل بیت ایشان بود و پیام این قیام توسط حضرت زین‌العابدین(ع) و زینب کبری(س) و بانوانی دیگر رسانده شد؛ آن‌ها پیام‌رسان‌های بزرگی بودند که اگر این قسمت نبود آن خون‌ها به هدر می‌رفت بنابراین در مسئله پیام و پیام‌رسانی که نقش بسیار مهمی است بانوان نقش برجسته داشتند و امروز نیز در پیام‌رسانی خون شهدا بانوان نقش برجسته‌ای دارند و این نقش را باید از حضرت زینب(س) درس بگیرند.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با تصریح اینکه امروز نیاز داریم بانوان جامعه با الگوگیری از زنان کربلا بتوانند در عرصه‌هایی که نیاز به مجاهدت، صبر و ولایت‌مداری است حضور پررنگ داشته باشند، گفت: امروز مقام معظم رهبری در رابطه با فرزندآوری بارها تأکید کردند و افراد دلسوز جامعه به ما هشدار دادند لذا باید نسبت به این مسئله اهتمام داشت که در این عرصه قطعاً بانوان جامعه باید پیشگام باشند و نباید از ترس مسائل معیشتی و به بهانه‌های این شکلی از این مسئله بسیار مهم سرباز زد. آن ها باید با حساسیتی که  ولی امر جامعه دارد نسبت به این مسئله واقعاً حساس باشند.

وی با یادآوری اینکه در مسائل جهان اسلام واقعاً امروز کشور ما پیشگام است، اظهار کرد: در  عرصه‌هایی که امروز جهان اسلام به آن گرفتار است قطعاً بانوان نقش مؤثر و مفیدی می‌توانند، داشته باشند. وسوسه‌های زیادی است که بخواهند فرهنگ استقامت را از جامعه ما بگیرند که بانوان با حمایت جدی از نظام و ولایت می‌توانند بسیار نقش‌آفرین باشند به طوری که واقعاً مردان جامعه را نیز به حرکت بیشتر وادار کنند.

رصاف با اشاره به اینکه در عرصه‌ کمک‌های انسان‌دوستانه به کشورهایی مانند فلسطین و یمن که مورد ظلم واقع شده‌اند بانوان می‌توانند نقش جدی داشته باشند، اضافه کرد: بانوان در دوران کرونا در مبارزه با این ویروس بسیار کمک کردند و شاهد بودیم که وقتی کسی بیمار می‌شد بانوان به صورت خودجوش به آن‌ها رسیدگی و غذا آماده می‌کردند، این ها کارهای بسیار خوبی است که باید نشر پیدا کند. 

وی با بیان اینکه که بانوان می‌توانند جامعه را به سمت خوبی‌ها، مغفرت و بهشت همراه کنند، اظهار کرد: یکی از عناصری که توانست در پیدایش و استمرار انقلاب نقش‌آفرینی کند زنان جامعه بودند، آن‌ها به ندای امام(ره) قبل از انقلاب و همچنین در هشت سال دفاع مقدس واقعاً لبیک گفتند. مادری که چندین فرزند خود را به جبهه می‌فرستد و وقتی به شهادت می‌رسند اسلحه را بر دوش همسر خود می‌گذارد از حضرت زینب(س) و شهدای کربلا الگو گرفته است.

انتهای پیام
captcha