ویژگی‌های مشترک یاران سیدالشهدا(ع) و امام زمان(عج)
کد خبر: 4076015
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱

ویژگی‌های مشترک یاران سیدالشهدا(ع) و امام زمان(عج)

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس به تبیین ویژگی‌های مشترک یاران امام حسین(ع) و امام زمان(عج) پرداخت و گفت: یاران امام حسین(ع) الگوی یاران صاحب‌الزمان(عج) هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس امروز، 14 مردادماه در سلسله سخنرانی‌های مذهبی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری حسینی به تبیین ویژگی‌های مشترک یاران امام حسین(ع) و امام زمان(عج) پرداخت و گفت: یاران امام حسین(ع) الگوی یاران صاحب‌الزمان(عج) هستند.

وی با بیان اینکه با نمره دادن به خود واقعاً می‌توانیم در زمره یاران امام زمان(عج) قرار بگیریم یا خیر، افزود: باید بررسی کنیم یاران امام زمان(عج) و یاران امام حسین(ع) در روایات چگونه تعریف شده‌اند و آیا امروز با آن صفات منطبقیم و نزدیکیم یا نیستیم، این بحث بسیار مهمی هم هست که متأسفانه گاهی اوقات محبت در چارچوب زبان و قلب داریم اما محبت در رفتار وجود ندارد.

حدائق با تصریح اینکه یاران سیدالشهدا(ع) و اهل بیت(ع) ویژگی‌های داشتند که قطعاً یاران امام زمان(عج) هم همینطور هستند، نخستین ویژگی یاران صاحب‌الزمان(عج) را الگوپذیری از یاران امام حسین(ع) توصیف کرد.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با ذکر این نکته که این ویژگی‌ها را با استفاده از روایات و سخنان ائمه معصومین بیان می‌کنیم، ادامه داد: ویژگی مشترکی که در تمام یاران اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) و امام زمان(عج) به عنوان یک ویژگی درخشان یاد می‌شود، معرفت نسبت به امام که نتیجه آن معرفت هم انس با امام است. انسان هرچه امامش را بیشتر بشناسد انس بیشتری پیدا می‌کند و هرچه معرفت نسبت به چیزی افزایش پیدا کند قدر آن را بیشتر می‌دانیم.

وی اظهار کرد: اینکه برخی‌ها بی محابا گناه می‌کنند به دلیل عدم معرفتشان است و نمی‌دانند گناه با آن‌ها چه می‌کند و برخی از افراد نسبت به انجام واجباتشان تعلل می‌کنند، نقش واجبات و کارهای نیک را در زندگی خود را نمی‌دانند. نسبت به امام‌شناسی هم همین است. هرچه امام را بیشتر بشناسیم برای امام خود را بیشتر هزینه می‌کنیم.

حدائق اضافه کرد: در عاشورا، عده‌ای در مدینه امام حسین(ع) را خوب می‌شناختند اما با امام همراه نشدند و برخی‌ها هم در بین راه با حضرت روبه‌رو شدند و مسیر زندگیشان دگرگون شد و امام را شناختند و ایستادند تا جان دادند برای نمونه وهب جوان مسیحی بود و تقریبا 11 روز با امام حسین(ع) بود و 11 روز از اسلامش می‌گذشت اما اصحاب‌الحسین(ع) شد و برخی‌ها هم برعکس از زمان پیامبر(ص) امام حسین(ع) را می‌شناختند اما امام را همراهی نکردند.

یاران امام زمان(عج) الگوی امام‌شناسی هستند

عضو جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه اگر امام را شناختیم، عزیز را می‌دهیم اما از امام دست نمی‌کشیم که نمونه آن مادر وهب بود، گفت: یاران امام زمان(عج) الگوی امام‌شناسی هستند. امروز چقدر امام زمان(عج) خود را می‌شناسیم و ویژگی‌های ائمه را چقدر می‌دانیم. به همان نسبتی که مردم امامشان را می‌شناسد، پای دینشان می‌ایستند.

وی با تأکید بر اینکه خداوند انسان‌ها را نیافرید مگر برای با معرفت شدن، گفت: روز قیامت نمی‌گویند چرا ثروت و املاک و سوادمان بیشتر نبود، بلکه می‌گویند چرا معرفتت را بیشتر نکردی. خدا از همه ما انتظار معرفت دارد. با معرفت باش ولی کارگر، تهیدست و یا گمنام. همه این‌ها بر بی‌معرفت صاحب‌نام ثروتمند ارزش دارد.

حدائق با بیان اینکه امتیاز همه ما با شناخت و معرفت است و همین شناخت هم هست که به عبادتمان ارزش می‌دهد، افزود: نمازها یکسان نیست. نماز به اعتبار شناختی که داریم ارزش پیدا می‌کند. حج و روزه هم همینطور. لذا در روایات داریم که برخی‌ها می‌خوابند عبادت است و برخی‌ها بیدارند و عبادت می‌کند، اتلاف وقت است. با چه قصد و نگاه و چه شناختی عبادت می‌کنیم. این‌ها مهم است.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس اظهار کرد: گاهی اوقات نماز هم می‌خوانیم اما به اندازه پول در حسابمان برای خدا ارزش قائل نیستیم. نماز خوب می‌خوانیم، سینه خوب می‌زنیم اما حرف خدا را هم خوب ترک می‌کنیم. گاهی اوقات دم از شیعه بودن می‌زنیم اما به داد فقرا نمی‌رسیم. در روایات آمده است از عواملی که در ظهور تأخیر می‌افتد یکی بی‌توجهی ثروتمندان شیعه نسبت به فقراست و یکی هم ترک صله رحم است. گاهی اوقات مسجد آمدنمان ترک نمی‌شود ولی سال‌هاست هیچ ارتباط با خانواده، اقوام و خویشان نداریم. انسان با معرفت اینگونه عمل نمی‌کند بلکه نگاه می‌کند خدا و امام از او چه می‌خواهند. تراز خدا و امام عصر(عج) است.

فلسفه خلقت رسیدن به معرفت خداست

وی با یادآوری فرمایش امام حسین(ع) که فرمودند فلسفه خلقت رسیدن به مقام معرفت الله است، گفت: دنیا همه وسیله‌ای برای رسیدن به این معرفت است. هرچه به ما داده‌اند برای همین منظور است. مهندس، دکتر، بازاری، نظامی و هرچه هستیم باید معرفت داشته باشیم. قطعاً اگر انسان‌ها با معرفت شدند، بندگی می‌کنند. هرجا کاستی در بندگی داریم، ریشه در معرفت دارد.

حدائق با تصریح اینکه بندگان راستین خدا نماز اول وقت خود را با هیچ چیز عوض نمی‌کند، افزود: امام حسین(ع) به ما آموزش داد که حتی جنگ هم باید تحت رضایت خدا باشد و در بحبوحه جنگ هم باید نماز اول وقت اقامه شود.

عضو جامعه روحانیت شیراز گفت: باید خود را اینگونه محک بزنیم. هنگام اقامه اذان وضعیت بازار و کار و اداره را مشاهده کنیم. چقدر راه آمدیم و خدا را یاری کردیم و خدا یاری نکرد؟ در قرآن خداوند فرموده است اگر خدا را یاری کنید، خدا یاریتان می‌کند و قدم‌هایتان را محکم می‌کند. یکی از بزرگترین نعمات خداوند که به بندگان خود در راه خود می‌‍‌دهد ثابت قدم است. برخی‌ها محکم هستند و هر اتفاقی بیفتد از خدا دست نمی‌کشند مانند سیدالشهدا(ع) که همه چیز می‌دهد اما از خدا دست نمی‌کشد.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات با خدا معامله می‌کنیم خدایا چون فلان کار را انجام ندادی، ما هم عبادت نمی‌کنیم. یاری خدا قدم‌ها را استوار می‌کند و قطعاً لازمه این هم همان شناخت است. اگر شناخت باشد انسان در وظایف بندگی کوشاست و اگر بندگی کردیم خدا ما را تأمین می‌کند.

حدائق با تأکید بر اینکه محال است برای خدا کار کنیم، خدا جواب ندهد، گفت: گاهی اوقات کار ما ریاکارانه است. ظاهراً می‌گوییم برای خداست اما اینگونه نیست. اگر کار خالص برای خدا باشد محال است خدا جواب ندهد و محال است خدا زیر بار منت بندگان خود قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha