55 مسجد شیراز مرمت و بهسازی می‌شوند
کد خبر: 4073076
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴

55 مسجد شیراز مرمت و بهسازی می‌شوند

عضو شورای اسلامی شهر شیراز از مرمت، بازسازی و بهسازی 55 مسجد و حسینیه در سطح مناطق یازدگانه شهرداری این کلان‌شهر با مبلغ یک میلیارد و 100 میلیون تومان خبر داد.

محمدرضا هاجری، عضو شورای اسلامی شهر شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، محمدرضا هاجری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز عصر امروز، 2 مردادماه در نطق پیش از دستور جلسه علنی این شورا با اشاره به سیل استهبان گفت: حادثه تلخ و ناگوار سیل استهبان فارس و جان باختن 22 نفر از هم‌استانی‌ها تازیانه‌های غم و اندوه و مصیبت را بر پیکرمان فرود آورده است.

وی بیان کرد: بحمد الهی امسال برترین و باشکوه‌ترین مراسم جشن‌های عید سعید غدیر خم را نه تنها در ایران بلکه در جهان به نظاره نشستیم. تازه در عمل فهمیده‌ایم که غدیر هویت شیعه است و باید آن را پاس داشت تا تمسک و تأسی به ولایت ما را به سر منزل مقصود که همانا فلاح و رستگاری است برساند.

هاجری با بیان اینکه از تمام غدیریون شهر مقدس شیراز که امسال سنگ تمام گذاشتند و آبروی شهر را جهانی کردند کمال تقدیر و تشکر را دارم، از صدا و سیما در عدم پوشش کامل و جامع برنامه‌های مردمی و خود جوش در محلات و مساجد گلایه کرد و گفت: بهتر است بخشی از برنامه‌های صدا و سیما را روی تلاش‌های محلات و مساجد شهر متمرکز کنند نه فقط مراسم دولتی. پوشش خبری مراسم مردمی در محلات و مساجد باید اولویت اول کار صدا و سیما باشد نه اولویت آخر.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه به اجرای طرح مسجدمحوری اشاره کرد و گفت: با همت شورا و شهرداری، کمیته محله و مسجد محوری شاخص‌ترین طرح فرهنگی، اجتماعی و ورزشی عدالت‌گرایانه شکل و تثبیت شده است؛ کمک به اجرای بیش از 67 طرح و برنامه در محلات و مساجد می‌تواند وضع موجود را در راستای شهر خدا محور ارتقا و تعالی بخشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال با تلاش همه اعضای شورا و شهرداری به ویژه کمیسیون محرومیت‌زدایی و قرارگاه احمدبن موسی(ع) و شهرداری شیراز، 40 محله محروم هدف، مشخص شد و در مرحله اول برای احیا و بازسازی این محلات هرکدام 8 میلیارد تومان و جمعاً 320 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که در طول سال، منطبق بر تحقق بودجه در محلات هدف، هزینه خواهد شد.

هاجری تصریح کرد: همچنین با پیگیری کمیته و کمک و یاری کمیسیون فرهنگی و سازمان فرهنگی و همه عزیزان بسیجی شهرداری در چهار ناحیه بسیج سپاه شیراز، تا پایان سال هر منطقه شهرداری 10 یادواره شهدای محلات به عنوان آبروی محله و سبک زندگی اسلامی - ایرانی برگزار خواهد کرد که جمعاً 110 یادواره شهدای محلات خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: در مرحله اول به منظور مرمت، بازسازی و بهسازی 55 مسجد و حسینیه در سطح مناطق یازده گانه، مبلغ یک میلیارد و صد میلیون تومان در نظر و در اختیار مناطق یازده گانه قرار گرفت تا با نظارت ناظرین شورا در مناطق و از طریق گروه‌های جهادی مساجد و حسینیه‌های هدف بازسازی شوند.

به گفته وی، ساخت و ساز دو واحد صد متری برای امام جماعت و خادم، 60  متر تجاری و 150 متر کودکستان با حذف کامل عوارض شهرداری برای مساجد و حسینیه‌ها در نظر گرفته شده که در حال اجراست تا مساجد و حسینیه‌ها تقویت شده و فعالیت‌های مردمی خود را گسترش دهند.

هاجری با بیان اینکه تا رسیدن به 67 طرح عملیاتی فاصله است اما سالی که نکوست، از بهارش پیداست، گفت: با توصیه استاندار فارس سعی خواهد شد مساجد بافت تاریخی با اولویت احیا و بازسازی، سهم بیشتری از بودجه به این اماکن اختصاص یابد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه سخنان خود اظهار کرد: به کوه‌خواری، رودخانه‌خواری، منابع طبیعی خواری، محیط زیست خواری، زمین‌خواری، ساحل‌خواری و... به شدت باید مقابله و برخورد شود که توصیه موکد ولی امر مسلمین است. به قول مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس، فارس در محاصره 200 هزار باغ شهر است. چه باید کرد؟ با برخورد احساسی و سلیقه‌ای باید ورود کرد یا با تدبیر، در راستای حفظ و صیانت از منافع و مصلحت شهر؟

وی افزود: در حال حاضر کمربند سبز اطراف شیراز توسط همین باغشهرها تأمین شده که نقش موثری در پاکی و سلامت هوای شیراز دارد. بخشی از آن‌ها به صورت قانونی شکل گرفته، تخلفاتی در ساخت و ساز دارند که بید رسیدگی و برخورد شود. نمی‌توان آن‌ها را بدون پرداخت حق و حقوق شهر رها کرد. با دریافت حق و حقوق شهر از باغ‌های پر قیمت و نجومی می‌توان ده‌ها طرح عمرانی شهری و بزرگ را به سرانجام رسانید. رها کردن آن‌ها به صورت استخوان لای زخم، دردی را دوا نمی‌کند. بهتر است کمیسیون طرح‌های زیربنایی در راستای منافع و مصلحت شهر، تصمیم راهگشا گرفته تا حق و حقوق شهر عادلانه رعایت و دریافت شود. و به قول مدیر امور اراضی استان باید مالیات‌های سنگین برای باغشهرها اعمال شود.

هاجری در ادامه سخنان خود گفت: دست‌های مرموز پشت پرده باندهای سیاسی – فرهنگی شهر، حریت، آزادگی و روحیه انقلابی شورا و شهرداری را هدف قرار داده، در لویه جرگه، پاتوق و گعده‌های خود خواهانه و تمامیت خواهانه می‌خواهند با دخالت بی جا، غیر قانونی و غیر شرعی، اعمال نفوذ کرده و چینش‌های محفلی خود را به مدیریت شهری تحمیل کنند. به این افراد که از محافل و جمع باندی آن‌ها خبر دارم، هشدار می‌دهم، در مدیریت شهری دخالت باندی، سیاسی و فرهنگی نکنند. بگذارند شورا و شهرداری با تعامل، همدلی و هماهنگی به وظایف قانونی و شرعی خود عمل کنند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: چنانچه از این به بعد خارج از شورا و شهرداری تصمیم‌گیری کنند، با ذکر محل پاتوق نام اصحاب تحمیل را به مردم معرفی تا تکلیفشان را با باندهای سیاسی – فرهنگی مشخص کنند. بهتر است با عدم دخالت در مدیریت شهری، حرمت خودرا نگه دارند، مردم نماینده انتخاب کرده‌اند نه بز اخفش سیاسی و فرهنگی.

وی همچنین از مدیر هتل آسمان خواست تا دست از جوسازی و تهیه رپرتاژهای خبری در رسانه‌ها برداشته و تابع قانون باشد و سپس افزود: اجازه دهند در جوی آرام کارشناسان خبره در رابطه با ایمنی هتل آسمان اعلام نظر کنند. در صورت تأیید ایمنی و رسیدگی به تخلفات، همه به اجرای قانون التزام عملی خواهیم داشت و از آن حمایت می‌کنیم اما با جوسازی و غوغاسالاری به هیچ وجه نظری تحمیل نخواهد شد.

هاجری اظهار کرد: بررسی ایمنی ساختمان‌ها طبق ماده 55 شهرداری ها، تکلیف شهرداری است و شهرداری از طریق کارشناسان متعهد در حال پیگیری و دریافت نظر کارشناسی آن‌ها است. بهتر است صبر پیشه کرده، تا ایمنی ساختمان رسماً و قانوناً اعلام شود. شورا و شهرداری امنیت جانی و مالی شهروندان را با هیچ چیز معاوضه نخواهد کرد. خوشحال خواهیم شد اگر هتل آسمان تأیید ایمنی بگیرد.

انتهای پیام
captcha