علت حمایت ضعیف از تشکل‌های قرآنی چیست
کد خبر: 4067448
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳

علت حمایت ضعیف از تشکل‌های قرآنی چیست

در پی انتشار اخبار ایکنای فارس در خصوص عدم حمایت از مؤسسات قرآنی از سوی مسئولان استان فارس، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی نکاتی را درباره علت حمایت ضعیف از این تشکل‌ها بیان کرد.

سیدحمید موسوی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس در پی انتشار مصاحبه‌ای با عنوان «مسئولان فارس دغدغه‌ای مؤسسات قرآنی ندارند» در ایکنای فارس، استاندار فارس در نشست خبری اخیر خود عکس‌العمل نشان داد و دستور پیگیری مباحث مطرح شده در آن را صادر کرد. در همین راستا سیدحمید موسوی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس هم با ارسال مطلبی به ایکنا نکاتی را در این رابطه و علل حمایت ضعیف از تشکل‌ها و جامعه قرآنی بیان کرد.

وی ضمن قدردانی از زحمات خبرنگاران ایکنا که در انجام رسالتشان تلاش وافری دارند و در جامعه قرآنی کشور تأثیرگذار بوده‌اند، گفت: برخی از مدیران تشکل‌های قرآنی گلایه‌ای نسبت به عدم حمایت از جامعه قرآنی از سوی دستگاه‌های فرهنگی دارند که به نوعی این قضیه را تأیید می‌کنم و منکر این مطلب هم نیستم که اقدامات انجام شده در راستای حمایت از تشکل‌های قرآنی بسیار ضعیف و کم بوده است؛ مخصوصاً با توجه به مسائل مالی و تورم در جامعه بسیاری از مجموعه‌های قرآنی که مستأجر هستند و هزینه‌های خود را برای تأمین اجاره بها و رهن یا حق‌الزحمه از مخاطبان یا خیران جمع‌آوری می‌کردند، اکنون با مشکلات زیادی مواجه هستند و کار برای آنان بسیار سخت شده است.

موسوی با بیان اینکه حضور خیران در این عرصه به دلایل تورم و مسائل اقتصادی کنونی کم رنگ شده و پرداخت شهریه کلاس‌‎های قرآنی هم برای مردم سخت شده است، گفت: اگر می‌خواهیم به بقای تشکل‌های قرآنی ادامه دهیم، واقعا نیاز است که از آنان حمایت کنیم. البته این افراد کسانی هستند که هیچ توقع مالی هم ندارند و می‌گویند به ما کمک کنید تا در حوزه فرهنگ و قرآن در کشور گام برداریم لذا وظیفه و رسالت ما ایجاب می‌کند که از آنان حمایت کنیم اما متأسفانه این کار به خوبی انجام نشده است.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس با تصریح اینکه این مسئله علل زیادی دارد، افزود: شاید یکی از مهم‌ترین علت‌ها این است که هیچ چیزی درست سر جای خودش قرار نگرفته است و پراکندگی وجود دارد. یعنی یک نهاد وظیفه ساماندهی تشکل‌های قرآنی را دارد اما بحث حمایت از تشکل‌های قرآنی به نهاد دیگری واگذار شده است و بودجه‌های قرآنی در اختیار نهادی است که اصلاً رسالت فرهنگی و قرآنی ندارد و رسالت عمرانی دارد و این پازلی است که به سختی می‌توان کنار هم چید و اصلاً ضرورتی ندارد این پازل ایجاد شود.

وی با تأکید بر اینکه باید مجموعه‌ای برای مسابقات قرآنی، مجموعه‌ای برای آموزش‌های قرآنی و مجموعه‌ای برای ساماندهی و حمایت از تشکل‌های قرآنی مشخص شوند، گفت: اکنون حتی در حوزه آموزش‌های قرآن کریم بحث ساماندهی تشکل‌های قرآنی را ادارات کل ارشاد و سازمان تبلیغات انجام می‌دهند اما نهضت قرآن‌آموزی به آموزش و پرورش موکول شده است و عملاً می‌توان گفت به نوعی تعطیل شده است چون تا جایی که اطلاع دارم، آموزش و پرورش هم در راستای نهضت قرآن‌آموزی حمایتی نشدند یا اگر حمایتی هم بوده، در خور جامعه نبوده است که بتوان پوشش خوبی ایجاد کرد. این است که اول کار باید هر چیزی سر جای خود قرار دهیم نه اینکه پراکندگی در این قضایا ایجاد کنیم.

موسوی همچنین گفت: دومین نکته این است که تشکیل شوراها، انجمن‌ها و گروه‌های متعدد هیچ کمکی به مجموعه نمی‌کند؛ اگر می‌توانست کمکی کند، وجود شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی کمک کرده بود. اکنون علی‌رغم گزارش‌هایی که شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور می‌دهد، باید  از کارشناسان قرآن و عترت و رؤسای ادارات امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی یا ادارات بررسی شود که وجود عملی این شورا در استان‌ها چیست یا چه تأثیری در رویکردها دارد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس ادامه داد: اگر قرار است اتفاقی بیفتد باید در این موضوعات باشد. اکنون یک شورای توسعه ایجاد کرده‌ایم که ماهیت خوبی هم دارد و از همه دستگاه‌های فرهنگی در آن عضو هستند و بنا بر این است که بودجه قرآنی از طریق این مجموعه در استان‌ها تزریق شده و با مشورت اعضا در استان‌ها هزینه شود، اما عملاً در استان نه جلسه‌ای و نه کارگروهی و نه برنامه‌ای مشاهده نمی‌شود و از سال 96 تاکنون هیچ جلسه‌ای نداشتیم. البته اخیراً چند جلسه از این شورا برگزار شده است اما شنیده می‌شود نامه‌های شورای توسعه عملاً کاربردی نیستند و دستورالعمل مشخصی هم در این رابطه وجود ندارد.

وی بر ضرورت تقویت شورای توسعه فرهنگ قرآنی و نظارت بر کار آن تأکید کرد و گفت: مخصوصاً شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بر کار این شورا نظارت کند و ببیند مشکل چیست و چرا این شورا نتوانسته است رسالت خود را در حوزه قرآن پیاده کند. اگر مشکل افراد است تغییراتی در آن ایجاد شود و اگر مشکل از سیستم است، سیستم اصلاح شود لذا باید به سمتی برویم که به وحدت رویه‌ای در کل کشور و همه استان‌ها برسیم و در رابطه با برنامه‌های قرآنی از پراکندگی و تعدد برنامه و موازی کاری پرهیز شود.

موسوی بیان کرد: اکنون مخاطبان ما در حوزه قرآن مدیران، مربیان و اساتید تشکل‌های قرآنی و همه خیرانی هستند که به صورت جهادی پای کار قرآن آمده‌اند حتی قبل از اینکه بحث جهاد تبیین و فعالیت‌های جهادی مطرح شود، این افراد در حوزه‌های فرهنگی به همین نحو دارند کار می‌کنند حتی اگر هدیه‌ای هم به معلم یا مربی قرآنی داده شده است هیچ‌گاه در خور شأن افراد نبوده است و بیشتر در حد یک هدیه بوده است که گفته شود ما متوجه زحمت شما هستیم.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس اظهار کرد: جامعه بزرگی از خیران و جهادگران در حوزه قرآن داریم اما این وضعیت نابسامان موجود باعث یأس و ناامیدی آن‌ها شده و باعث می‌شود کم کم کنار بکشند و یا فعالیت‌های آن‌ها به اجبار کمرنگ شود لذا باید قدر این پتانسیل را بدانیم و سریعاً اقدامی برای رفع مشکلات آنان انجام دهیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه مسئولان امر توجهی به این مسئله کنند، گفت: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به ساماندهی، فعال کردن و اثرگذار کردن شورای توسعه فرهنگ قرآنی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و در شورای توسعه هم شاهد تقسیم کار و مسئولیت واقعی باشیم و فقط به اسم نباشد و تقسیم کار به صورت واقعی رخ دهد که هم در توان مجموعه‌ها باشد هم بودجه‌های قرآنی هدفمند شوند.

موسوی یادآور شد: برخی از دستگاه‌ها زحماتی در حوزه قرآنی می‌کشند و فعالیت‌هایی دارند اما چون تخصص و تجربه این کار دارند، متأسفانه آن اثرگذاری که باید، روی نمی‌دهد. باید بسیاری از این مسابقات و برنامه‌های قرآنی که توسط ادارات و ارگان‌های دیگر انجام می‌شود، ذیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیاید و نظارت شورا بر آن اعمال شود. یعنی بودجه در اختیار شورا قرار گرفته و با نظارت شورا آن برنامه یا مسابقه اجرا می‌شد تا هم اثرگذارتر بوده و هم از برخی از ریخت و پاش‌ها پرهیز شود.

انتهای پیام
captcha