شکوفایی عقل‌ها در عصر ظهور
کد خبر: 4064770
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۸

شکوفایی عقل‌ها در عصر ظهور

شهید آیت‌الله مطهری یکی از متفکرین انقلاب اسلامی در کتاب «آشنایی با قرآن» جلد 27 صفحه 658 برخی از ویژگی‌های عصر ظهور حضرت مهدی موعود(عج) را بر می‌شمارد که یکی از آن‌ها شکوفایی عقل‌هاست. در این مجال بخشی از این مباحث را مرور می‌کنیم.

مهدویت، عصر ظهور، امام زمانتعبيرى است كه در روایات به‌صورت رمز گفته شده است كه وقتى امام مهدی(عج) ظهور مى‌‏فرمايد به سر مردم دست مى‏‌كشد و عقل مردم كامل مى‌‏شود، ديگر اين كارهايى كه سراسر بى‌عقلى و جهالت است از آن‌ها سر نمى‌‏زند.

اساساً هر بى‏‌عقلى و جهالتى را انسان تا در آن واقع است حس نمى‏‌كند، وقتى كه از آن بيرون مى‌آيد حس می‌كند به‌عنوان مثال وقتى كارهاى وحشی‌هاى چند هزار سال پيش را براى ما نقل مى‏‌كنند به نظرمان مى‏‌آيد عجب مردمى بودند! چرا اين‌ها چنين كارى مى‏‌كردند! خيال مى‏‌كنيم لابد مغز آن‌ها با مغز ما فرق داشته ولى اين‌طور نيست.

كارهاى جاهلانه‌اى كه همين بشر متمدن امروز - كه خيال كرده اندكى كه علوم رياضى و فيزيكى‌اش زياد شده ديگر واقعاً انسان شده در صورتى كه هنوز هيچ انسان نشده است - انجام مى‏‌دهد آنقدر جاهلانه و احمقانه است كه فقط از بيرون مى‏‌شود آن را تماشا كرد.

در توصیف عصر ظهور، چه تعبير رسايى دارد اميرالمؤمنين(ع) در نهج‌‏البلاغه‏ مى‌‏فرمايد: «وَ يُغْبَقونَ كَأْسَ الْحِكْمَةِ بَعْدَ الصَّبوح‏»(نهج‌البلاغه/ خطبه 148)

تعبير امام، تعبیری شاعرانه و از باب تشبيه است. «صبوح» جام به اصطلاح بامدادى را مى‏‌گويند و «غبوق» جام شامگاهانه را. آن جامى را كه صبح مى‏‌نوشيدند صبوح مى‏‌گفتند و جامى را كه شب مى‏‌نوشيدند غبوق.

اميرالمؤمنين(ع) مى‏‌فرمايد: «صبوح و غبوق» مردم در عصر ظهور، جام‌هاى حكمت است. حكمت يعنى دريافت حقيقت یعنی مردم در عصر ظهور(عج)، در مرحله دریافت حقيقت و كشف كردن و حقايق را درک كردن پيش مى‏‌روند و برايشان تكرار مى‌شود، به‌طورى كه‏ جامى از حكمت صبح مى‏‌نوشند و جامى از حكمت شب؛ اين جام‌هاى پياپى همه از حكمت بر آن‌ها پر مى‌شوند.

انتهای پیام
captcha